Gå til innhold

Forberedelser for Suse Linux installasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en bærbar PC med Win XP Pro, og skal installere Suse Linux 9.2 . Jeg har bare en partisjon foreløpig, så jeg må vel få laget en til, siden jeg vil beholde Windows.

 

Det jeg lurer på; hvilke forberedelser bør jeg gjøre før jeg setter i Linux cd'en? Jeg tenker da på backup, partisjonering, osv. Hvilke program bør jeg bruke? Har aldri tatt backup før, og vil helst slippe å installere XP på nytt. Har tatt backup med verktøyet som følger med XP Pro, men det forutsetter jo at Windows funker....

 

Har prøvd å søke på forskjellige steder, men har ikke funnet en "how to" på dette. Free/shareware er en fordel.....

 

 

Alle glupe tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, du trenger To nye partisjoner. én til linux, og én til swapfila. Det kunne òg vært lurt å laga en fat-partisjon så du kan dele filer mellom windows og linux.

Iallefall jeg sleit litt med å få wlankortet mitt til å virke, men ved å åpne yast (slags kontrollpanel) og installere ndiswrapper, var det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har en bærbar PC med Win XP Pro, og skal installere Suse Linux 9.2 . Jeg har bare en partisjon foreløpig, så jeg må vel få laget en til, siden jeg vil beholde Windows.

 

Det jeg lurer på; hvilke forberedelser bør jeg gjøre før jeg setter i Linux cd'en? Jeg tenker da på backup, partisjonering, osv. Hvilke program bør jeg bruke? Har aldri tatt backup før, og vil helst slippe å installere XP på nytt. Har tatt backup med verktøyet som følger med XP Pro, men det forutsetter jo at Windows funker....

 

Har prøvd å søke på forskjellige steder, men har ikke funnet en "how to" på dette. Free/shareware er en fordel.....

 

 

Alle glupe tips mottas med takk! :)

1. Sørg for at windows-partisjonene er av typen FAT32, IKKE NTFS. PartitionMagic er et eksempel på et program som kan brukes til å gjøre om NTFS-->FAT32.

(i linux er det read-only til NTFS-partisjoner)

 

2. Resize windows-partisjonen din. Alt fra 5 GB og oppover bør du legge av til linux. Gjør gjerne denne plassen om til "unallocated", det er ikke noe vits å formatere til ext3 og swap, da Suse gjør dette for deg under installasjon.

NB! Det kan ta lang til å resize en partisjon dersom hd'en din er fyllt opp, ofte opp mot 2 timer. Evt. kan du defragmentere først og så resize. Da kan du i det minste bruke maskinen imens, og resizing tar mindre tid. Igjen: PartitionMagic er enkelt og greit til resizing.. (jeg får sikkert masse pepper for å anbefale PartitionMagic da endel linux-venner jeg kjenner hater det, men det fungerer og er brukervennlig til ting som dette)

 

3. Brenn en SuSE-boot-cd, les installasjonsveiledning, og skriv ned navnet på ftp-serveren du vil bruke. Den danske, endel av de tyske og irske har jeg prøvd, og de er raske.

 

4. Boot-maskinen med cd, vent til du kommer inn i SuSE konfigurasjonsprogrammet, trykk F3 (dersom jeg husker riktig) og skriv inn ftp-server og riktig directory. Deretter er det bare å starte installasjonen og følge veiledningen. Får du feilmelding, har du skrevet inn feil ftp-server eller directory.

 

SuSE sitt installasjonsprogram er forøvrig MEGET brukervennlig, det er som tatt ut av læreboka. Med unntak av litt krongling i oppsett av partisjoner.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har en bærbar PC med Win XP Pro, og skal installere Suse Linux 9.2 . Jeg har bare en partisjon foreløpig, så jeg må vel få laget en til, siden jeg vil beholde Windows.

 

Det jeg lurer på; hvilke forberedelser bør jeg gjøre før jeg setter i Linux cd'en? Jeg tenker da på backup, partisjonering, osv. Hvilke program bør jeg bruke? Har aldri tatt backup før, og vil helst slippe å installere XP på nytt. Har tatt backup med verktøyet som følger med XP Pro, men det forutsetter jo at Windows funker....

 

Har prøvd å søke på forskjellige steder, men har ikke funnet en "how to" på dette. Free/shareware er en fordel.....

 

 

Alle glupe tips mottas med takk!  :)

Du trenger forøvrig ikke å ta backup, når SuSE ser at du har unallocated plass på hd'en vil den velge det som partisjon.

 

Det som kan være greit å ha er derimot denne:

 

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Boot'er du med denne kan du gå inn og slette partisjoner osv.. dersom linux skulle skjære seg helt.

 

Forøvrig vil linux lage en oppstartslaster for deg, der du kan velge mellom hvilke partisjoner du vil boote. Startkommandoen for denne oppstartslasteren er det vanlig å legge på et sted kalt Master Boot Record (MBR) (selve oppstartslasteren ligger på linux-partisjonen tror jeg). Dersom du mot formodning skulle ha lyst til å fjerne linux-partisjonen, vil du samtidig fjerne oppstartslasteren, men ikke kommandolinjen i MBR. Dermed vil pc'en stå og gjøre ingenting når du boot'er fordi den ikke finner oppstartslasteren lenger.

 

Dette løses enkelt ved å boote med "ultimatebootcd" og starte Fdisk. Fdisk kan fjerne kommandolinjen for deg, slik at du boot'er rett i windows-partisjonen igjen.

Lurer på om kommandoen er "fdisk /mbr" eller noe sånt. Husker ikke helt.

 

Håper ikke dette ble alfor forvirrende :)

Endret av SILVERDOM
Lenke til kommentar
Ikke backup? Er ikke det skummelt, da?

Vel... hvis du har noe som er veldig verdifullt så er det kanskje ikke så dumt...

 

Den eneste grunnen til at du skulle finne på å ødelegge windows som jeg kan komme på, er dersom du roter rundt i partisjonsvelgeren i SuSE-installasjonsprogrammet og uheldigvis skulle finne på å formatere hele hd'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...