Gå til innhold

Trenger forslag til ny pc - ca 20-25k

Anbefalte innlegg

Hva med et vannkjølings kit? Høres ut som det er det mest fornuftige. Også ville jeg vurdert et x800XL(ca 2700) kort om du synes et x850xt kort er for dyrt(ca 3800). De er VELDIG bra for pengene :)

Mvh Ø

Ikke noe vannkjøling her nei, tror ikke varmen blir noe problem. Har ikke problem med dette i dag, og med de ekstra viftene jeg får blir det neppe noe problem med den nye heller. Som sagt, jeg skal ikke overklokke, så neppe noe problem.

Når det gjelder skjermkort: Jeg får se hva de har når jeg bestiller pc'en. Men jeg tror 50% av dere mener at 6800GT er ett veldig bra kort, og 50% mener at jeg må ha ett X800 eller X850 kort.

Men jeg tar en avgjørelse på det når den tid kommer. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du ha ned støynivå på skjermkort, kjøp deg en avAC skjermkort kjølerne de har på microplex :)

Du kan jo vurdere en XP120 cpu kjøler fra thermalright, har fått med meg at den er både bedre og mer stillegående en zalman sine (og ikke minst lettere)

Med den kjøleren kan jo du sette på det støynivået du vill med tanke på at du selv kan velge vifte (120mm)

Lykke til!

Jeg tror neppe jeg kommer til å mekke noe på skjermkortet. Ingen garanti hvis jeg bytter ut vifta.

Høres jo bra ut den XP120 vifta, har en Zalman 7000cu i dag, og den hører jeg ikke. Men den er stor, og veldig tung (nesten en kilo ) Men jeg flytter ikke mye på pc'en, så det skal ikke være noe problem.

Jeg ville vært litt forsiktig med XP-120. Har den selv i et P4 3.0Ghz system og den er STOR. Vet ikke om du får stille nok 120mm vifter heller og da er det påkrevet med viftestyring. Har nylig bygget et AMD-64 3500+ (Socket 939) system og der har jeg brukt en XP-90 med en Pabst 80mm 9db vifte. Helt lydløst (nesten da) og ikke noe behov for ekstra viftestyring eller annet dill-dall. CPU temperaturen min ligger på 34 grader ved idle og er sjelden opp mot 40 grader. Nå tror jeg nok den P4 CPU'en du har satt opp krever vesentlig mer kjøling (jeg hadde ikke valgt den), men en XP-120 har en god del ulemper når det gjelder krav til plass rundt CPU-sokkelen.

Lenke til kommentar
Du trenger jo ikke et hk med 8xs-ata, går å ta et med 4 og et kontrollkort i tilleg

Fant ut at Premium kortet har 8x SATA kanaler likevel. Bare dumt skrevet på komplett.no. De skriver 4x SATA, men det følger med 10x sata kabler i pakken. Grunnen til dette er at det er 2 ganger 4x SATA + en sak man kan koble til for å få to ekstra, så totalt 10 SATA tilkoblinger på P5AD2-E hovedkortet :w00t:

Det er faktisk to SATA kontrollere på HK. En vanlig og en til RAID, men ikke noe problem å bruke denne også.

Men siden jeg skal ha NCQ disker, hiver jeg på ett kontroller kort som har NCQ støtte, for det har IKKE hovedkortet. Finner faktisk ingen som støtter dette, eller som skriver at de støtter dette. Noen som mener jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Hva med et vannkjølings kit? Høres ut som det er det mest fornuftige. Også ville jeg vurdert et x800XL(ca 2700) kort om du synes et x850xt kort er for dyrt(ca 3800). De er VELDIG bra for pengene :)

Mvh Ø

Ikke noe vannkjøling her nei, tror ikke varmen blir noe problem. Har ikke problem med dette i dag, og med de ekstra viftene jeg får blir det neppe noe problem med den nye heller. Som sagt, jeg skal ikke overklokke, så neppe noe problem.

Når det gjelder skjermkort: Jeg får se hva de har når jeg bestiller pc'en. Men jeg tror 50% av dere mener at 6800GT er ett veldig bra kort, og 50% mener at jeg må ha ett X800 eller X850 kort.

Men jeg tar en avgjørelse på det når den tid kommer. :thumbup:

;-] Jeg har et 6800GT kort selv, jeg bare anbefaler ut i fra pris/ytelse (x800XL, den har forøvrig 16pipelines) Og råhet/pris (x850xt). 6800GT kortene til PCI-E er dyre... På AGP er vel 6800GT vinneren, selv om det er gjevnt løp mellom det og moddet x800 PRO.

Lenke til kommentar
Du trenger jo ikke et hk med 8xs-ata, går å ta et med 4 og et kontrollkort i tilleg

Fant ut at Premium kortet har 8x SATA kanaler likevel. Bare dumt skrevet på komplett.no. De skriver 4x SATA, men det følger med 10x sata kabler i pakken. Grunnen til dette er at det er 2 ganger 4x SATA + en sak man kan koble til for å få to ekstra, så totalt 10 SATA tilkoblinger på P5AD2-E hovedkortet :w00t:

Det er faktisk to SATA kontrollere på HK. En vanlig og en til RAID, men ikke noe problem å bruke denne også.

Men siden jeg skal ha NCQ disker, hiver jeg på ett kontroller kort som har NCQ støtte, for det har IKKE hovedkortet. Finner faktisk ingen som støtter dette, eller som skriver at de støtter dette. Noen som mener jeg tar feil?

Jeg vil advare deg mot å benytte en ekstra løs SATA kontroller. Har selv et Asus P4C800-E-DELUXE kort. Dette har 4 x SATA (2 x Intel chipset + 2 x Promise). Da jeg trengte 4 x SATA i tillegg til de 4 jeg hadde fra før, så bestilte jeg meg et Promise FastTrak TX4200 kort med 4 x SATA og støtte for NCQ. Nå er imidlertid problemet er at med 2 x Promise RAID kontrollere (1 på hovedkortet og 1 ekstra), så får jeg ikke bootet.

Jeg vil legge til at dette faktisk fungerer med et HighPoint RocketRAID 1640 kort i den samme maskinen.

Se vedlagte mail sendt til [email protected] på fredag kveld (har ikke fått svar enda):

Just got a brand new Promise TX4200 SATA RAID controller, but have a major problem with it.

I have the following setup:

Motherboard Asus P4C800-E-DELUXE with the following disk controller setup

1) Onboard Intel SATA controller in regular IDE mode

- *Western Digital 250GB SATA (boot / system disk. Windows Server is on

the first partition "C:")

- Western Digital 250GB SATA

2) Onboard Promise FastTrak 378 RAID controller

3) Promise FastTrak TX4200

- Seagate 400GB SATA

- Seagate 400GB SATA

- Seagate 400GB SATA

The problem is that when I have disks connected to BOTH of the Promise RAID

controllers, I'm unable to boot Windows Server 2003. The boot fails with the

following error message:

"Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

NTLDR: Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)"

If I disconnect all the drives from one of the Promise controllers (doen't

matter which of the two), then I can boot with no problems. Yes, I have

checked the boot drive order in my BIOS setup. It IS setup to boot from the

correct disk / controller (marked with *). I also had a setup with a

HighPoint RocketRAID 1640 RAID controller instead of the Promise FastTrak

4200 and then I didn't have this problem either.

What could be the issue with my setup?

Lenke til kommentar

Jeg vil advare deg mot å benytte en ekstra løs SATA kontroller. Har selv et Asus P4C800-E-DELUXE kort. Dette har 4 x SATA (2 x Intel chipset + 2 x Promise). Da jeg trengte 4 x SATA i tillegg til de 4 jeg hadde fra før, så bestilte jeg meg et Promise FastTrak TX4200 kort med 4 x SATA og støtte for NCQ. Nå er imidlertid problemet er at med 2 x Promise RAID kontrollere (1 på hovedkortet og 1 ekstra), så får jeg ikke bootet.

Jeg vil legge til at dette faktisk fungerer med et HighPoint RocketRAID 1640 kort i den samme maskinen.

Se vedlagte mail sendt til [email protected] på fredag kveld (har ikke fått svar enda):

Just got a brand new Promise TX4200 SATA RAID controller, but have a major problem with it.

I have the following setup:

Motherboard Asus P4C800-E-DELUXE with the following disk controller setup

1) Onboard Intel SATA controller in regular IDE mode

- *Western Digital 250GB SATA (boot / system disk. Windows Server is on

the first partition "C:")

2) Onboard Promise FastTrak 378 RAID controller

3) Promise FastTrak TX4200

- Seagate 400GB SATA

- Seagate 400GB SATA

- Seagate 400GB SATA

The problem is that when I have disks connected to BOTH of the Promise RAID

controllers, I'm unable to boot Windows Server 2003. The boot fails with the

following error message:

"Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

NTLDR: Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)"

If I disconnect all the drives from one of the Promise controllers (doen't

matter which of the two), then I can boot with no problems. Yes, I have

checked the boot drive order in my BIOS setup. It IS setup to boot from the

correct disk / controller (marked with *). I also had a setup with a

HighPoint RocketRAID 1640 RAID controller instead of the Promise FastTrak

4200 and then I didn't have this problem either.

What could be the issue with my setup?

Bra du sa i fra, skal slette det kortet fra handlelisten min.

Får nøye meg med de SATA tilkoblingene som følger med HK da. Er usikker på hvor mye NCQ betyr for ytelsen på en vanlig maskin.

Hadde jeg kjørt server så hadde det kanskje hatt mer betydning? :ermm:

Ps! Da heiv jeg inn dette skjermkortet: Regner med at ingen klager på dette?? Asus Radeon X850XT PE 256MB

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Bra du sa i fra, skal slette det kortet fra handlelisten min.

Får nøye meg med de SATA tilkoblingene som følger med HK da. Er usikker på hvor mye NCQ betyr for ytelsen på en vanlig maskin.

Hadde jeg kjørt server så hadde det kanskje hatt mer betydning? :ermm:

Jeg tror NCQ har liten betydning for en arbeidsstasjon.

Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg heller brukt de pengene jeg brukte på en ekstra SATA kontroller til P4 maskinen min på et nytt Socket 939 hovedkort med støtte for flere SATA disker. Så kunne jeg solgt Asus P4C800-E-Deluxe og den varme P4 3.0GHz CPU'en på bruktmarkedet. Minne kunne jeg gjenbrukt uten problemer.

Ja, kjøp et hovedkort med støtte for mange SATA disker!

Endret av DragonXP
Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermkort, ser jeg at det er en evig diskusjon på Geforce eller Radeon kort. Ett fett for meg, så lenge det har 256 MB GDDR3 minne. Og er konge til spill.

Jeg er og blir en Intel kar.

--> noen grunn til at førstnevnte ikke gjelder for amd vs intel? Et amd oppsett vil være raskere til spill! Cool `n quiet er også en funksjon du burde ønske deg i et slikt oppsett.

Disker kan du jo ta Seagate sine 400 gb eller 300 gb'ere... Ganske stille og grei ytelse. Har også NCQ.

--> Veldig enig i dette. Det åpner også for å begynne med 2x400 og så kjøre på med 2x400 om en mnd eller to (for å dele opp den dårlige samvittigheten over å ha kjøpt så mye diskplass for så mye penger!)

Og får og få årtlig fart på sakene kan du velge ein Seagate SCSI disk, sida du skal svi av så mykje penger på ein pc.

--> Veldig enig i dette også.

Bakdelen med ASUS P5AD2-E Premium er at det bare har 4x sata kanaler, mens deluxe kortet har 8 stk sata kanaler. Med mitt antall disker må jeg ha noe å gå på.

--> Hadde ikke valgt hovedkort kunn med tanke på s-ata kanaler. Man får faktisk mye bedre ytelse av å f.eks velge et PCI kort med s-ata kanaler. Promise har et kort der man kan hive på en sd-ram på 256mb som cache. Dette bør være interessant for en som skal ha så mye plass på ett eneste hovedkort (uten at det er et serverkort)

Thermaltake Silent Purepower 480W bråker nok noe mer enn 680 W'en gjør. Men det finnes jo flere typer av 480 W. Butterfly versjonen har bare 17db, samme som 680 W har.

--> Dette høres fornuftig ut.

pc5400 el platinum fra OCZ? De kjører på 4-2-2-8 på DDR2667 smile2.gif

--> dyyyyyyrt!

Edit: PS, kabinettet du har valgt, er jo bare døds rått.......

--> Mercury kabinettet er ikke noe kvalitetskabinett etter min mening. Dessuten funker ikke lukene til dvd/cd rom slik jeg ville ventet at de skulle fungere. (Funket ikke bra på det oppsettet jeg nettopp bygget med dette kabinettet) Dessuten ser det glorete ut, ikke at det gjør noe inni et skap, men hva skal du med glorete uansett? Kabinettet du selv satte opp i første post er mye bedre egnet til det bruket du skal ha. Det har 120mm vifter som er en fordel uansett om du skal ha lavt støynivå ELLER høy kjøling.

Men har byttet ut kabinettet med ett Lian kabinett, som ser litt bedre ut enn det første jeg valgte. thumbup.gif

--> Hadde tatt det første du nevnte med tanke på at det skal stå i skap. 120mm vifter veier høyt.

Komplett har ikke alt som ble foreslått her i denne tråden, men jeg vil samle alt ett sted. Og komplett har jeg alltid brukt.

--> Ta en telefon til netshop (ja, telefon!) og spør om et tilbud. Jeg vet av erfaring at de liker å sette opp slike oppsett, og at de av og til er snillere på pris enn komplett.

(for all del, ta telefonen til komplett også, bare for å høre!)

Ville prøvd å finne ut om det går an å få tak i ad-on sata kort med NCQ jeg! Og gjerne med ekstra ram som cache.

DrE

Lenke til kommentar
--> Ta en telefon til netshop (ja, telefon!) og spør om et tilbud. Jeg vet av erfaring at de liker å sette opp slike oppsett, og at de av og til er snillere på pris enn komplett.

(for all del, ta telefonen til komplett også, bare for å høre!)

Ville prøvd å finne ut om det går an å få tak i ad-on sata kort med NCQ jeg! Og gjerne med ekstra ram som cache.

DrE

Det kan jeg selvsagt gjøre. Takk for ett skikkelig svar.

Jeg har endret handlelisten en del siden første gang. Nå har jeg et Thermaltake SViking MidiTower med 2 120mm vifter. Jeg har fortsatt Thermaltake 680 W PSU som ikke avgir mer enn 17db. Du har helt rett med at jeg ikke trenger noe glorete kabinett. Jeg skal ha det i ett skap, punktum....trenger MYE HDD plass, og gode lufte muligheter.

Minne brikkene er kanskje i dyreste laget, så jeg får se om det blir disse. Men ligger fortsatt innenfor grensen på 25k nå.

Skal kontakte netshop, for å høre hvordan tilbud de kan komme med.

Men er litt usikker på garantier osv hos dem. Skal sjekke mer om dette nå.

Regner med at de er til å stole på.

Takker igjen for ett skikkelig svar, og jeg tror jeg er på rett vei når det gjelder denne pc'en. Venter fortsatt en stund før jeg faktisk skal kjøpe den, for jeg er ute etter 600 serien med P4 CPU'er, og så må jeg spare opp de siste kronenen..hehe :whistle:

Her er den nye handlelisten

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Du har ikke mye å være redd for ved å kjøpe på netshop.no, jeg tørr å påstå at det er den netshopen som har fått mest ros på dette forumet, og jeg har gode erfaringer der selv.

Ser at de også er i Sandefjord. Jeg bor i LArvik, altså 15 KM fra der de har kontorer. Var faktisk ikke klar over det.

Satt sammen samme delene hos dem ( de hadde ikke akkurat de samme, men nesten ) og fikk faktisk en pris på 24.832 hos netshop mot 24.820 hos komplett.no, kun 13 kroner forskjell. Men minne brikkene ble ikke like bra da.

Måtte nøye meg med Corsair XMS2 5400 DDR2, 512MB PC5400 brikker der.

Skal ringe og høre hvor mye de skal ha for å sette den sammen, og om de i det hele tatt gjør det. Fra komplett har jeg vel fått indikasjoner på at de mest trolig ikke setter pc'en sammen for meg..... :thumbdown:

Er ute etter 3 års garanti, når jeg først skal bygge en High End pc.

Fant dette skjermkortet hos netshop...de påstår at lydutslippet er under 20db: Hightech Excalibur Radeon X850XT 256MB :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Fant dette skjermkortet hos netshop...de påstår at lydutslippet er under 20db: Hightech Excalibur Radeon X850XT 256MB :thumbup:

Jepp, et meget godt valg.

Brukeren "kasol" linket jo til det tidlig i tråden, så jeg regnet med du hadde kikket på det! :thumbup:

DrE

Edit: leif er på ferde igjen. Leif kan ta ferie for min del!

Edit2: med en gang man skal håne leif en smule så vrir han bare kniven enda flere omdreininger.... :blush:

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Jepp, et meget godt valg.

Brukeren "kasul" linket jo til det tidlig i tråden, så jeg regnet med du hadde kikket på det! :thumbup:

DrE

Edit: leif er på ferde igjen. Leif kan ta ferie for min del!

Hadde glemt det....komplett hadde ikke det kortet, så da ble det ikke så aktuelt, men hvis jeg bruker netshop, så er det VELDIG aktuelt.... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...