Gå til innhold

PerlApp og InstallShield mulig ?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker PerlApp for å generere en .exe-fil av mitt perl-program. Siden programmet distribueres brukere som stort sett ikke har perl forhåndsinstallert. Men for å få til en mer "profesjonell" installasjon, der brukerne f.eks. spørres om mappe hvor de vil legge programmet, c:/Programfiler er default, osv osv, tenkte jeg å se på IntsallShield(.com) eller lignende kompatibel software. Er det noen her som har tips om dette? Hvor enkelt / vanskelig er det å lage en slik installasjons-.exe-fil som brukerne laster ned? Evt .msi-fil? (At jeg bruker PerlApp her er kanskje uten betydning? Dvs dette er muligens ikke et perl-spørsmål i det hele tatt...)

Og kjenner noen andre alternativer for å lage Windows GUI's enn Perl/Tk eller TCL/TK i perl? (Hvis ja, hva er forskjellene?) Jeg er mest på jakt etter noe for enkle brukergrensesnitt, dialogbokser med ok/cancel eller ja/nei/cancel, file-save-as-bokser, open-file-bokser ...sånne ting. Enkle også på den måtes at .exe-filen (lagd med PerlApp) ikke blir så stor som med Perl/Tk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette går greitt. InstallShield koster vel cash - men Inno Setup funker (like?) bra og er gratis. Den kommer med flere eksempel script, slik at dersom du bare skal ha en standard innstallasjon så kan du ta et av disse og gjøre noen justeringer.

Når det gjelder andre GUI modeller for perl, så ville jeg ikke brydd meg med andre løsninger enn Tk. Den funker rimelig greitt og har etterhvert blitt bra dokumentert. Vil du ha noe mer profft til GUI utvikling ville jeg tatt titt på andre språk, for å være helt ærlig. Det betyr dog ikke at du trenger å kaste perl/Tk ut av vinduet - for det som du beskriver så vil Tk gjøre jobben enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...