Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har i lengre tid irritert meg over det stygge utseende(etter min mening) på xboxen jeg har i stuen. i hifi racket har jeg kun holdt meg til børstet aluminium look, og da skiller xboxen seg veldig ut med den sorte fargen. så dette tenkte jeg at jeg skulle gjøre noe med.

jeg bestemte meg derfor å bruke et lite aluminium desktop kabinett som jeg hadde liggende:

Kabinettet er laget av Skyhawk og er egentlig beregnet for mini-atx hovedkort med lowprofile kort.(dette er vel og kalt SFF standard)

DSCN2889.thumb.jpg

DSCN2869.thumb.jpg

DSCN2870.thumb.jpg

DSCN2880.thumb.jpg

som de fleste vet så har ikke xbox akkuratt noe standard hovedkort, og det er ikke bare å skru det rett inn.

jeg kommer ikke til å ta for meg noe av demonteringen av xboxen da dette er godt dekket av andre worklogs og artikkler på nettet.(husk at man og mister garantien når man demonterer/åpner xboxen)

Prosessen for å montere xbox delene i kabinettet ble som følger:

*demontere xbox for absolutt all elektronikk: hovedkort, bryter panel, joystick porter, harddisk, dvd-rom, strømforsyning og vifte

*sjekke at xboxen fortsatt fungerte etter demontering(koblet sammen midlertidig på en egnet plate)

* skjøte kabel fra hovedkort til dvd-rom da denne var for kort og ville ikke rekke fram til plassen for dvd-romen. dette ble gjort ved å skjøte en og en kabel(14 totalt) med deler av en flatkabel til floppy stasjoner.(se bilde lenger nede)

*plassere xbox hovedkort og strømforsyning i kabinett for oppmerking av skruehull. PS: xbox hovedkortet passer ca overens med _1_ av de orginale punktene så dette kan være smart å bruke som utgangspunkt for merking av de andre punktene.

*borre hull til avstandsstykker for hovedkort og montere disse, jeg trengte ikke å gjenge disse på forhånd da metallet er så tynt og mykt at man gjenger direkte med skruen på avstandsstykket.

*merke av hull til ethernet plugg for utskjæring. hullet til AV-pluggen kommer der IO-shieldet til hovedkort skal være, så dette kuttes ut i platen som skal dekke dette.

*skru på plass hovedkort

*montere strømforsyning der orginal strømforsyning stod. her skal det og lages en plate som dekker hullet.

*skru fast joystick pluggene til ledige avstandstykker i kabinettet så de ikke ligger og slenger. på to av disse skal det lages en overgang fra xbox kontroller plugg til usb kontaktene i front(2stk) har kun fått laget en sånn overgang forløpig, vil ikke lage den andre før jeg har fått testet den jeg har laget.

*skru på plass harddisk der floppy egentlig skal være. jeg kunne ikke bruke detn orginale harddisk holderen, denne ligger under floppy og dvd-rom plassene. og ville komme i konflikt med joystick kontaktene.

*klippe/kutte av spesial festeører på xbox dvd-rom for at den skal passe i den vanlige 5,25" plassen. siden xbox dvd-rom'en ikke har orginale skruehull så skal jeg borre og gjenge opp hull som passer.

*loddet av orginale lysdioder fra kretskortet med av/på bryter og eject knapp, disse ble skjøtet og bytter ut orginale lysdioder på kabinettet, disse var heldigvis av samme dimensjon så jeg slapp å tilpasse hullene for å montere disse.

samtidig så loddet jeg inn ledningene fra power og reset bryter på kabinettet i paralell med de som var på kretskortet.

grunnen til at jeg bare har loddet meg inn på det orginale kretskortet og ikke bare brukt pluggen var både for å gjøre det litt lettere men og for at dette en gang kanskje alt monteres tilbake i det orginale xbox kabinettet.

her er et bilde av hovedkort,psu og joystikk kontakter montert. den skjøtede kabelen til dvd-romen er og vist på bildet(gul/grå kabel)

PICT0002.thumb.jpg

jeg får vel og legge til at en del av dette prosjektet er ikke dokumentert så godt med bilder fra prosessen.da dette er gjort for en stund siden. men oppdateringer framover blir nok dokumentert litt bedre.

ToDo List:

1. kappe opp og tilpasse plater for å dekke hullene etter orginal IO-shield og psu

2. fjerne jackpluggene sidenav usb portene og borre ut disse hullene for montering av "snuble kontakten" på xbox kontrolleren i dette hullet. det er mye lettere å borre ut disse hullene til å passe med den runde kontakten enn å lage store ovale hull til de vanlig xbox pluggene. dette gjøres og får å ikke påvirke utseende så dramatisk på kabinettet.

3. borre og gjenge skruehull på dvd-rom

4. kjøpe inn og montere en stille 80/92mm vifte for cpu/gpu avkjøling

5. montere alt sammen

6. kose meg over ferdig modifikasjon og et stilrent hifi-rack med bare børstet alu. enheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holdt på å skifte vifte på min Xbox for en stund siden og skrudde ut hovedkortet for å se om det passet i en Shuttle XPC kasse jeg har stående, med det var selvfølgelig noen millimeter for stort :(

Fikk lyst til å lage kabinett av tre med alu lister nå hehe. Det orginale Xboks kabinettet er jo både tegnet og designet av aper, det er jeg sikker på...

Lenke til kommentar

jeg er ikke så veldig tilhenger av sterke neon lys eller lignende, jeg liker det stilrent og enkelt. ikke så mye dilldall.

har vært på tanken å bare bruke trådløse kontrollere så slipper jeg å modde fronten i det hele tatt, men det koster en del for trådløse kontrollere, og jeg liker ikke å spille med de, er litt irriterende forsinkelse på de ofte.

Lenke til kommentar

Når du først mekker lager du vel digital koax til kobling for lyd og S-video tilkobling for bilde???

Halo 2 med Dolbo Digital 5,1 og S-video bilde er smooth

Og litt skremmende....

Bra prosjekt!!!

Ps er det mulig å bruke en standard DVD rom elller er ein stuck med Xboxen sin??

Lenke til kommentar
Når du først mekker lager du vel digital koax til kobling for lyd og S-video tilkobling for bilde???

Ps er det mulig å bruke en standard DVD rom elller er ein stuck med Xboxen sin??

via AV utgangen til xboxen så har jeg kjøpt en Av kabel fra Joytech som gir meg toslink (optisk digital) composite, svideo og analog lyd.

ja, det er fullt mulig å bruke en vanlig dvd-rom, dette vil gjøre det lettere å feks lese dvd+/-R backuper og feks dvd+/-r plater med mp3

jeg vurderte å putte i en dvd-rom jeg har liggende, men siden jeg bruker denne jevnlig i andre maskiner så lot jeg være. skal ha noe som står fast så jeg bare bruker den orginale dvd-romen, dette gjør forsåvidt ikke noe, da jeg omtrent aldri bruker den, kun til noen få dvd+r plater med musikk. kjører alt annet fra nettverk eller disk.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke meninen med å sette en xbox over i et pc kabinett, blir bare større og tyngre!!

1. min orginale xbox var sort og dette matchet ikke resten av anlegget mitt

2. det er ikke lett å få til en god finish selv ved å børste metallet, her var det ferdig på kabinettet så da holder det for meg

3. den skal alltid stå i stua, jeg drasser den ikke med meg, og om jeg gjør det så gjør det ikke noe at den veier kanskje 500gram mer.

4. skulle gjerne hatt den enda større gjerne like bred som standard hifi utstyr, kanskje det kommer en "remake" etterhvert hvis jeg finner et passende kabinett. forløpig så har de jeg har sett vært for dyr. dette kabinettet betalte jeg 350kr for(!)

5. skader ikke å gjøre noe annet en resten av horden.

Endret av the-wizard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...