kadutrur Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Topic sier vel det meste, men det jeg altså ønsker, er at Samba skal starte automatisk etter reboot av OS. Mener å huske at det kan være noe i /etc/samba e.l. - men finner visst ikke helt ut av det.... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Legg samba til i /etc/rc.local. Lenke til kommentar
kadutrur Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Dette skal i utgangspunktet være det samme for ulike OS, eller? Har en Sun-boks med Solaris 9 på, men der finner jeg ingen rc.local (og ja, Samba er installert) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Dette skal i utgangspunktet være det samme for ulike OS, eller? Vet ikke om det gjelder for Solaris, men i Linux varierer det som oftest mellom å være "/etc/rc.d/rc.local" og "/etc/rc.local". Lenke til kommentar
kadutrur Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Sjekket på en SuSE-boks her nå, og der var det /etc/rc.d Hvordan legger jeg til samba her? (beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men man er nokså fersk på dette....) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) SuSE har init-scripts i /etc/init.d I SuSE kan du bruke "Runlevel editor" i YaST til å starte Samba ved boot, evt via kommandolinja: su - cd /etc/init.d insserv smb insserv nmb Endret 16. februar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
mariux Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Er det Gentoo så kjører du "rc-update add samba default" Forutsatt at den heter samba da. Det kan du sjekke ved å ta "ls /etc/init.d/" og leter etter noe der som har med samba å gjøre (f.eks. smb) Men så er jo ikke gentoo = solaris. Så det kan godt være det er annerledes der. Endret 16. februar 2005 av mariux Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Dette skal i utgangspunktet være det samme for ulike OS, eller? Har en Sun-boks med Solaris 9 på, men der finner jeg ingen rc.local (og ja, Samba er installert) Bruker Solaris "systemV-style init scripts" da? Eller er det BSD-varianten? Eller er det noe helt annet? Forøvrig - i RH. så er det chkconfig som gjelder. system-config-services om du er pingle Lenke til kommentar
kadutrur Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Bruker Solaris "systemV-style init scripts" da? Eller er det BSD-varianten? Eller er det noe helt annet? Kan ikke mye om hva slags script som brukes på Solaris - er som nevnt veldig fersk på dette.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå