Gå til innhold

Hvilken Harddisk er stillest ?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe 2 disker for RAID 0 og vurderer Maxtor

Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM

- DiamondMax Plus D740X X 2

eller

IBM Deskstar 80GB IDE 7200RPM

- ATA/100 harddisk

eller

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

- Special Edition 8MB cache WD800JB

Hvem er stillest av disse og er det en fordel m ATA-100 vs ATA-133 eller blir det bare teoretisk forskjell ?? Mitt HK har RAID 0 og 1 M ATA-133

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Samsung lager ikke Barracuda disker,

men det gjør Seagate, og de diskene er veldig stille.

Jeg har også gode erfaringer med Maxtor sine

5400prm disker i alle fall, stille, blir ikke

varme og god ytelse.

IBM disker er raske, men blir litt vel varme

og de er ikke spesielt stille.

lqpl

Lenke til kommentar

Vis du er vant til den endeløse hakkinga fra de gammle HDDene anbefaler jeg WD sine nyeste. Har selv 2x WD8000JB i RAID0(Western Digital Caviar 80GB og 8MB cache). Disse er stille og kalde. De blir lett overdøvet av andre ting som PSU og CPU vifte (sliter med en Delta på Swiftechen). Denne disken er blitt diskutert før, så jeg anbefaler at du søker på forumet.

Asus P4B533-E

Pentium 4 2,26GHZ@3,1GHZ (180x17)

2x Corsair 256MB PC3000 DDR :roll:

Gainward GF4 Ti4400 330/690 by NvMax

En gammel Swiftech MC462 er fin og ha :grin:!

[ Denne Melding var redigert av: MrA| på 2002-06-22 15:54 ]

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg raid er over-hypet. Det er ofte mange som kunne fått mer ytelse av å IKKE kjøre raid0.

Hvorfor? Tenke bare på hvrodan raid0 fungerer. Søketiden blir den samme, men lese og skrivehastigheten kan bortimot dobles på store filer. Men det gjelder bare når det er søking/lesing/skriving til en fil av gangen. Hvis man feks kopierer filer frem og tilbake, laster ned mange filer samtidig, spiller mp3/video, spiller spill eller på andre måter gjør mye forskjellig på disken samtidig kan det lønne seg å ha to disker. Det gjør at du får fordelt arbeidsoppgavene på to disker i stedet for en. Raid0 vil arbeide synkront og gjøre en ting av gangen etter hverandre, mens to disker vil gjøre hver sin oppgave mer selvstendig.

F.eks til mitt bruk (mye DirectConnect) vil jeg heller ha to disker enn å sette de i raid0.

En annen ting er at jeg tror at den bugen med Barracuda IV i raid ikke gjelder når man bruker software raid. Du kan jo prøve det.

PS. husk uansett å ha diskene på hver sin IDE-kabel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...