Gå til innhold

TEST: MSI K8N Diamond: En foredlet diamant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, 385MHz HTT bus er vel greit nok det.. men syns hele artikkelen var vel tynn for å si det mildt :whistle:

Skulle for min del gjerne ha sett hvilke minne-timinger o.l som var benyttet under overklokkingen. HTT bussen kan gjerne være 385MHz.. men hvor høyt klarer kortet å kjøre med minnet satt til synkront? samt om det klarer 1T command rate på den hastigheten :hmm:

Skulle gjerne likt å visst om MSI kortet klarer dette:

318x9 (2862MHz) (Auto HT, 2.5-4-3-7, 2.9V)

(1:1 Memory, 1T, 2 DIMMs in DC mode)

Anandtech tester DFI nForce4

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at testen var litt tynn. Det som for meg utgjør en bra test, er at ALT som kan testes blir testet. Tenker da på ytelsen på nettverkskortet, hardiskkontrollere, lydkretsens cpu forbruk osv.

At testen er på mange sider og inneholder mye stoff er bare positivt. Hvis man er veldig nysjerrig på et kort tar man seg tid til å lese slike tester.

I tillegg synes jeg ikke at HW tester så ofte heller, slik at en mer informativ test er på sin plass. Ikke en test hvor det står 'dette kommer vi tilbake til' eller 'her er det ingen ytelsesforkjell'...

Bortsett fra det er det bra HW gjør slike tester, siden det er de eneste testene på produkter som faktisk er tilgjennelige eller aktuelle i Norge.

Når det gjelder MSI og dette kortet vil jeg bare si at lydchipen krever -5V for åog fungere fullt ut. Rart at ikke testerne påpekte at minneplassene er for tett. At kortet ikke har en eneste PCIe kortplass er i mine øyne en ulempe. Selv om det ikke er veldig mange slike kort tilgjennelig idag, er det snakk om å få en plattform som er klar for fremtiden.

For meg virker MSI K8N Neo4 Platinum faktisk som et bedre alternativ nå, siden SLI ikke er så stort fåreløpig og kansje ikke blir det heller.

Har vært i snakk med MSI angående problemet, å de sier at de har nå begynt å slutte å gi ut kort som gir over 1.6v vcore, da dette hvis nok blir for mye for mange PSU'er?

Dette var ikke oppløftene nyheter da. Håper de forandrer mening.

Lenke til kommentar
Sett den Anandtech testen du også ja ArticOC  ;)

Gjett hva som ligger på postkontoret mitt i morgen! :w00t:

Selv etter å ha lest den "fyldige" og positive testen av MSI kortet kan jeg ikke si at jeg foreløpig angrer på at jeg gikk for DFI istede.. hadde ikke tenkt meg om et millisekund om jeg hadde samme valget på nytt.. DFI :dribble:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

For å oppnå denne frekvensen måtte vi skru opp spenningen på brikkesettet og prosessor en del. Samtidig ble multiplikatoren for HyperTransport-kanalene mellom CPU og brikkesett, samt for CPU, senket.

Det er derfor jeg kommer her og leser tester etc.. for da slipper jeg å se hvilkne spenninger,rambrikker,kjøler.... som blir brukt.

For det intreserer jo ikke en oc'er.

Dette så ut som en utredning fra en stat/kommune ansatt.

Lenke til kommentar

Årsaken til at vi ikke kjører minnet synkront er for å eliminere minnet som en begrensende faktor. Det er hovedkortet som er spennende å overklokke, ikke minnet. Folk har veldig mye forskjellige typer RAM-moduler, og da er det greit å fjerne den feilkilden i så stor grad som mulig.

Man kan jo selvsagt kjøre en haug med forskjellige resultater av overklokker, f.eks. uten å forandre på noe annet enn HTT-frekvens, en annen med å øke vcore, enda en med å sette ned multiplier på CPU, enda en med å sette ned multiplier på HTT-bussen, enda en ved å øke spenningen på chipset, og kanskje alle mulige kombinasjoner av dette. Spørsmålet er om det er veldig spennende.

Dog, vi kunne selvsagt nevnte spenningen under OC. Denne var vcore 1,6V, chipset +0,1V, HTT-multiplier til 2.

Forøvrig er det overklokking.no som skal stå for overklokkingen i nettverket, og vi prøver dermed å holde oss på et moderat nivå.

Lenke til kommentar
Årsaken til at vi ikke kjører minnet synkront er for å eliminere minnet som en begrensende faktor. Det er hovedkortet som er spennende å overklokke, ikke minnet. Folk har veldig mye forskjellige typer RAM-moduler, og da er det greit å fjerne den feilkilden i så stor grad som mulig.

Man kan jo selvsagt kjøre en haug med forskjellige resultater av overklokker, f.eks. uten å forandre på noe annet enn HTT-frekvens, en annen med å øke vcore, enda en med å sette ned multiplier på CPU, enda en med å sette ned multiplier på HTT-bussen, enda en ved å øke spenningen på chipset, og kanskje alle mulige kombinasjoner av dette. Spørsmålet er om det er veldig spennende.

Dog, vi kunne selvsagt nevnte spenningen under OC. Denne var vcore 1,6V, chipset +0,1V, HTT-multiplier til 2.

Forøvrig er det overklokking.no som skal stå for overklokkingen i nettverket, og vi prøver dermed å holde oss på et moderat nivå.

OK, da ber jeg dere sende over kortet til Overklokking da dette ser ut som det må være prima vare for :

*Overklokking.

*Volt modding.

*Støy Demping.

Lenke til kommentar

Fin test!

Enig i at det er over kill med 3 sider med bench og grafer.

Men jeg savner essensielle ting som:

1. Vcore, vmem, vchip innstillinger i bios

2. rask kommentar om installasjonen av chipsett drivere(gikk dette smertefritt er det noe tips osv?)

3. Link til produsentens forum og noen enkle kommentarer til eventuelle brukererfaringer som er kommet opp.

4. Skulle ønske dere kunne svingt et slag med et potmeter, og kontrollert/ sjekket etter spenningsfall for vcore og vmem mellom idle og load. + sjekke om hovedkortet vtt linje tracker vmem. sistnevnte er gjort på 5min. :yes:

Hw.no/ok.no skulle a hatt et skjerkort/Hk mod team, hvor en virkelig tar for seg moen heftige modder av kort. :thumbup:

Lenke til kommentar
Årsaken til at vi ikke kjører minnet synkront er for å eliminere minnet som en begrensende faktor. Det er hovedkortet som er spennende å overklokke, ikke minnet.

Det viser seg at det er STOR forskjell mellom kortene når det kommer til spørsmål om hvor høyt de forskjellige kortene klarer å kjøre den samme RAM-brikken!

Derfor er det i aller høyeste grad reèlt å teste dette også. Hovedkort kan være en viktig faktor hvor høyt RAM vil klokke..

Man kan også spørre seg hvor høyt den totale klokkefrekvensen til den samme CPU`en klarer å kjøre på forskjellige hovedkort.. hva med en referanse her?! Vi vet jo alle at dette varierer..

Som anandtech fant ut:

We reached 318x9 at 1T Command Rate - performance that demolished our previous best of 295 1T with this same memory. We also were able to reach the highest overclock that we have ever seen at stock ratios with our 4000+ CPU, reaching a stable 238x12. Enthusiasts will love this board, and the designers deserve our admiration for the solid design work that went into the DFI nF4 series.

Det kan nemlig være ganske surt for den personen som kjøper kortet fordi det overklokket så bra, uten å bli fortalt hele historien!! 385MHz høres nok kult ut det.. men det er dessverre slik at det også er andre faktorer som spiller inn.. Ikke gøy å finne ut at gresset ikke var grønnere på andre siden i ettertid :cry:

..regner med at MSI kortet er oversendt ok.no for vidre etterforskning :thumbup:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

"Legg for øvrig merke til at kortet ikke har noen vanlige PCIe x1-porter. Dette vil for de fleste anses som en fordel fordi kort som støtter denne standarden enda ikke er videre utbredt."

Stusset litt på dette, hvem ser på det som en fordel med færre ekspansjonsspor? Det er jo ikke akkurat som spor du ikke bruker står i veien. I konklusjonen står det også: "- Ingen PCIe x1-porter"

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...