knr Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Spørsmål fra noenlunde newbie i PC-mekkingens verden. Har vært (og er, så langt det er mulig), mest opptatt av at f...skapet skal virke til rabeidsoppgavene mine, og mindre av maskinens indre liv. Har dog ikke flere tommeltotter enn jeg skal ha, og bedriver allminnelig PC-hygiene (defragmenterer disker med jevne mellomrom, lager images og tar backup etc). Vanlig bruker ++ kan jeg vel kalles. Har en maskin som Komplett har bygget for meg, med hovedkort Asus P4B533-E. Kjører Windows XP Home med SP1 instalert (hadde også SP2, men avinstallerte den). Har også lastet ned alle løpende oppdateringer til Windows etter hvert gjennom Windows Update. På hovedkortet sitter det 6 stk USB 2.0 porter. Men når jeg forsøker å koble på en del periferiutstyr, som f.eks. scanner, PDA, kortleser m.v. så får maskinen nærmest hikke og slår flikk-flakk mellom å skru av og på (ser/ser ikke) enhetene. Resultatet er selvsagt at det går med mye prosessorkraft på leting etter enheter som den ikke finner, og det blir helt umulig å bruke periferienhetene til noe som helst. Scanning stopper opp og filoverføring fra kortleser går jo heller ikke. Har forresten forsøkt både ekstern og intern kortleser, med samme resultat. Ved bildeoverføring så går det bra å bruke kabel direkte til kameraet (for mitt vedkommende ulike modeller av Canon digitalkameraer) og da bruke Windows veiviser for bildeoverføring, men det går jo veldig tregt (kameraene støtter kun USB 1.1) og bruker dessuten batterikapasitet på kameraet. Har selvsagt installert alt som er av medfølgende drivere til de enhetene jeg forsøker å plugge inn, og jeg har også forsøkt å høyreklikke på USB-enhetene i Enhetsbehandling og søke etter oppdaterte drivere, men får tilbakemelding om at det ikke finnes nyere drivere. Dessuten er det noe som er rart: Jeg har, som sagt, kun seks (6) fysiske USB-porter på hovedkortet, men i Enhetsbehandling kommer det opp ikke mindre enn ti (10)! Logiske porter, fysise porter? ... er ikke helt pro på dette her, som man skjønner.... Har forsøkt å avinstallere de enhetene jeg tror er "gamle", men når jeg omstarter maskinen er de jo der igjen. Og f...skapet virker ikke, uansett hva jeg gjør. What to do? Reinstallere Windows (hadde håpet å slippe det...)? Noe feil med BIOS? Oppdatere den? Driverkonflikt? Hvordan finner og fjerner jeg i så fall drivere? Knut Lenke til kommentar
TCi Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hva med drivere til hovedkortet? Har du installert de siste/nyeste? Og skjer dette bare når du kobler til flere enheter eller også når du setter inn en? Lenke til kommentar
knr Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Hva med drivere til hovedkortet? Har du installert de siste/nyeste? Og skjer dette bare når du kobler til flere enheter eller også når du setter inn en? Skjer hvis jeg bare setter inn en ... har også installert en intern kortleser, og den holder på på samme måten. Eh ... drivere til hovedkortet...? Utover BIOS ....? Som du skjønner: er helt uerfaren med dette Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Veldig god forklaring av problemet, bra du nevner hva slags operativsystem og hovedkort du har Lest ned denne, og installer den. Dette er den nyeste USB-driveren til dette hovedkortet, lykke til Lenke til kommentar
knr Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Veldig god forklaring av problemet, bra du nevner hva slags operativsystem og hovedkort du har Lest ned denne, og installer den. Dette er den nyeste USB-driveren til dette hovedkortet, lykke til Takker for det men maskinen svarer at den driveren jeg har er nyere enn den som ligger i pakken fra Asus som du peker til. Still lost... Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Veldig god forklaring av problemet, bra du nevner hva slags operativsystem og hovedkort du har Lest ned denne, og installer den. Dette er den nyeste USB-driveren til dette hovedkortet, lykke til Takker for det men maskinen svarer at den driveren jeg har er nyere enn den som ligger i pakken fra Asus som du peker til. Still lost... Ok, bare overse det, installer den alikevel. Lenke til kommentar
knr Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Veldig god forklaring av problemet, bra du nevner hva slags operativsystem og hovedkort du har Lest ned denne, og installer den. Dette er den nyeste USB-driveren til dette hovedkortet, lykke til Takker for det men maskinen svarer at den driveren jeg har er nyere enn den som ligger i pakken fra Asus som du peker til. Still lost... Ok, bare overse det, installer den alikevel. Går ikke - får beskjed i dialogboks m/rødt kryss at driveren er eldre enn servicepacken og at den eventuelt må installeres uten servicepack. Avinstallere SP1 og så installere driveren? Vil ikke SP da overstyre den når jeg etterpå reinstallerer den (SP1)? Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Ok, da tror jeg vi skal prøve å flashe biosen din. Forresten, ble den sånn helt plutselig? Eller var det etter du hadde gjort noe at den ble sånn? Anyhow, skal prøve å forklare deg hvordan du flasher biosen din: 1- Last ned en oppstartsdiskett for windows 98 - Link til oppstartsdiskett 2- Putt en diskett i pc-en, og start filen du lastet ned (boot98.exe) 3- Gå inn på A:\, og fjern AUTOEXEC.BAT og CONFIG.SYS 4- Last ned denne og denne 5- Pakk ut begge filene med winzip, kopier de deretter til A:\ 6- Start maskinen på nytt, gå inn i bios, og velg at floppy skal stå som første boot-device, trykk deretter F10, Save & Exit 7- Når pc-en startes på nytt, så vil den startes i dos, skriv AFLASH og trykk enter, da vil du få opp en meny, velg nr. 2 fra menyen 8- Her skal du skrive inn navnet på filen som skal oppdatere biosen din, skriv inn 1014E.AWD og trykk enter 9- Deretter vil du få en melding der du skal bekrefte flashingen, dette gjør du ved å trykke Y (det kan hende du vil få beskjed om å bekrefte flere ganger) Resten går stort sett av seg selv, det er viktig at du ikke starter maskinen din på nytt under flashingen Lenke til kommentar
knr Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Ok, da tror jeg vi skal prøve å flashe biosen din. Forresten, ble den sånn helt plutselig? Eller var det etter du hadde gjort noe at den ble sånn? Anyhow, skal prøve å forklare deg hvordan du flasher biosen din: 1- Last ned en oppstartsdiskett for windows 98 - Link til oppstartsdiskett 2- Putt en diskett i pc-en, og start filen du lastet ned (boot98.exe) 3- Gå inn på A:\, og fjern AUTOEXEC.BAT og CONFIG.SYS 4- Last ned denne og denne 5- Pakk ut begge filene med winzip, kopier de deretter til A:\ 6- Start maskinen på nytt, gå inn i bios, og velg at floppy skal stå som første boot-device, trykk deretter F10, Save & Exit 7- Når pc-en startes på nytt, så vil den startes i dos, skriv AFLASH og trykk enter, da vil du få opp en meny, velg nr. 2 fra menyen 8- Her skal du skrive inn navnet på filen som skal oppdatere biosen din, skriv inn 1014E.AWD og trykk enter 9- Deretter vil du få en melding der du skal bekrefte flashingen, dette gjør du ved å trykke Y (det kan hende du vil få beskjed om å bekrefte flere ganger) Resten går stort sett av seg selv, det er viktig at du ikke starter maskinen din på nytt under flashingen Skal prøve det. Fant forresten ut at det er en enklere måte å oppdatere bios på på dette kortet; et program som heter EZ Flash som er innebygget på brikken til bios. Mulig det kan være noen form for driverkonflikter som ligger til grunn - har installert og avinstallert en del USB-enheter i løpet av de halvannet årene jeg har hatt denne maskinen. Blir jeg kvitt alle drivere hvis jeg reinstallerer Windows? Eller gjemmer de seg i en eller annen lur katalog og popper frem igjen etter reinstallasjon? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Windows lagrer alle driverene i Windows katalogen. Husker ikke helt hvilken. Men *.inf filene (installasjonsinfo) legges i c:\windows\inf\ som da finner de relaterte driverene til enheten. Dessverre litt vanskelig å finne frem i alle. Så du blir nok ikke kvitt de vil jeg tro, men det er en mulighet at Windows "glemmer" plassen hvor driverene er lokalisert slik at du må finne de fram manuelt igjen etter installsjonen av Windows. Men du kan da deaktivere enhetene i enhetsbehandlingene om du vil teste hva som skjer om du deaktivere noen... Lenke til kommentar
knr Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Windows lagrer alle driverene i Windows katalogen. Husker ikke helt hvilken. Men *.inf filene (installasjonsinfo) legges i c:\windows\inf\ som da finner de relaterte driverene til enheten. Dessverre litt vanskelig å finne frem i alle. Så du blir nok ikke kvitt de vil jeg tro, men det er en mulighet at Windows "glemmer" plassen hvor driverene er lokalisert slik at du må finne de fram manuelt igjen etter installsjonen av Windows. Men du kan da deaktivere enhetene i enhetsbehandlingene om du vil teste hva som skjer om du deaktivere noen... Ooops, 1480 filer i c:\windows\inf Hvordan vet noen hva som er hva...? Hvis jeg sletter alle de 1480 og så reinstallerer windows da...? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Nei, for all del ikke slett de! Du må finne den rette dessverre. Mulig det går om du går i enhetsbehandlingen og ser hvilken *.inf fil som driverene bruker. Tror det beste er at du avinstallerer de fra enhetsbehandlingen (usb enhetene) og velger å ikke installere driverene når den spør etter de ved oppstarten neste gang. Tror det kan fungere. Lenke til kommentar
knr Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Har prøvd avinstaller/reinstaller-trikset i enhetsbehandling flere ganger, men blir aldri spurt om drivere på de problematiske enhetene når de reinstalleres. Ser ut til at windows har gjemt noen lure drivere i ermet uansett hva jeg tar ut og setter inn igjen. Har forsøkt høyreklikking for å oppdatere driverne også, men får stadig til svar at det ikke er nyere drivere å finne. Finnes det noen gode bøker eller nettsteder som forklarer driverproblematikken generelt, og USB (plug and pray) spesielt slik at vi dødelige forstår det...? Har jo det på diverse applikasjoner, men operativsystemet har liksom forblitt "black box"... Lenke til kommentar
knr Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Driveren på den enheten det er mest problemer med (den interne kortleseren) er c:\windows\system32\drivers\usbstor.sys som ser ut til å være en del av SP1. Ingen info om hvilken *.inf-fil den er relatert til, ser det ut til. Lenke til kommentar
knr Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) ...og hvorfor har jeg forresten så mange (10) forekomster av USB-enheter i enhetsbehandling når jeg bare har 6 porter...? De fleste av dem har flere drivere knyttet til seg, mens USB-masselagringsenhet (kortleseren det er problemer med) bare har en driver (nevnt ovenfor). Det er visst mer mellom himmel og windows enn hva vi dødelige aner... Endret 17. februar 2005 av knr Lenke til kommentar
TCi Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Det er helt normalt med så mange usbenheter i enhetsbehandlingen. Ikke alle er fysiske enheter, man også kontrollere osv. Dessverre så kan jeg ikke hjelpe deg noe mer enn dette. Iallefall ikke uten å sitter forran maskinen din. Lenke til kommentar
knr Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Takker & takker Vet at jeg kan spørre mye når jeg kommer i undrings-modus... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå