Gå til innhold

Tele til S5500

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Passer linsene til s5000 til s5500 ?

Siden tråden er oppe så bare spørr jeg, har bestillt meg et s5500 kamera og tenkte på en ekstra linse av noe slag, en med bra zoom eller fisheye. Men på de linkene står det ikke mange priser, og hva skal jeg se etter når jeg skal ha en linse? Størrelse, modell eller noe?

Lenke til kommentar

Det er en konverter for videokamera og har ikke den kvaliteten som forventes av optikk for et digitalkamera. På de Japanske hjemmesidene til Kenko kan du finne eksempelbilder, noen av dem er ikke spesielt pene.

Tcon-17 har mindre forstørrelse men er kjent for å være av høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Husk at en telekonverter ikke bare forlenger brennvidde, den stjeler også masse lys. S5500 har vel f/3.1 som største blender på maks tele, og om du setter på en 1.7x konverter tar den antakelig 1,5 eller 2 blendertrinn. Hvis du setter på en dårligere konverter, 3x eller verre som stjeler enda mer lys, vil du antakelig både få mer uskarpe bilder og flere forstyrrelser (kromatisk aberrasjon m.m.) og få flere bilder som er helt ute av fokus, fordi autofokus gjerne sliter litt når du slipper gjennom så lite lys.

Du burde altså enten kjøpe TCON-17 (ny eller brukt) eller spare til dSLR.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Husk at en telekonverter ikke bare forlenger brennvidde, den stjeler også masse lys. S5500 har vel f/3.1 som største blender på maks tele, og om du setter på en 1.7x konverter tar den antakelig 1,5 eller 2 blendertrinn. Hvis du setter på en dårligere konverter, 3x eller verre som stjeler enda mer lys, vil du antakelig både få mer uskarpe bilder og flere forstyrrelser (kromatisk aberrasjon m.m.) og få flere bilder som er helt ute av fokus, fordi autofokus gjerne sliter litt når du slipper gjennom så lite lys.

Du burde altså enten kjøpe TCON-17 (ny eller brukt) eller spare til dSLR.

Ja dette var meget interesant og noe som en så stor foto-noob som meg viste ingienting om ...

Hvilken telelynse vil du anbefale meg da ?? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...