hurr Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg sitter her og skal regne ut hvor store motstander jeg skal ha på mine led`s så husker jeg fa"# meg ikke hvordan jeg regner det ut. Det er jo R=u/i men jeg får jo ikke den er det riktig. Flau Mvh hurr Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Ja. Det bør du være! Det er allerede overfylt med innlegg om beregning av motstand til LED her. Let litt så finner du nok det du leter etter... Kanskje tha_stoffi kan regne ut dette for deg. Ivrig og (over)ambisiøs skal han ha... Lenke til kommentar
hurr Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 hehe, jeg fant det ut selv, så det så. Jeg måtte bare skrape litt i de små grå så! Hurr Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hvordan man regner ut formotstand til LED bør nesten bli sticky her i forumet Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 det beste hadde vært om noek kunne skrive et regne program... så kunne vi ha både det og beskrivelse som sticy... Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Sitat fra et annet inlegg av meg: edit: Skråstreken er deletegn forresten. "Vi sier at det ligger 1V over lysdioden (det står hvor mye som ligger over lysdioden i databladet). Hvis spenningskilden er 12V, skal det da ligge 11V over motstanden. En lysdiode tåler typisk max en strøm på 30mA (også kalt Imax). Hvis den får 20mA, lyser den fortsatt bra, og levetiden blir forlenget en god del i forhold til at det gikk 30mA gjennom den. For å regne ut hvor stor motstand man skal ha i serie med lysdioden tar man: 11V/0,02A= 550 Ohm 560Ohm er en standard verdi, derfor er det naturlig å velge den. Her er en formel for å regne ut motstanden man bør ha: R=(U-UD)/ID U= Spenningen på spenningskilden UD= Spenningen over lysdioden. Hvis man ikke har et datablad man kan se det på, kan man bruke 1V som en tommelfinger-regel. (det er "alltid" mer, men hvis man går ut i fra 1V har man helgardert seg) ID= Strømmen som skal gå gjennom lysdioden. (BØR være mindre enn Imax) R= Motstanden i Ohm, evt. dette symbolet Ω ------ Rett meg hvis noe er feil.. Håper dette gav en liten pekepinne? " Endret 16. februar 2005 av kazaa Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 bruke 1V som en tommelfinger-regel. (det er "alltid" mer, men hvis man går ut i fra 1V har Mange lysdioder som ikke vil lyse på 1v da, er det ikke bedre å gå ut ifra 1,8 eller 2v? Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 bruke 1V som en tommelfinger-regel. (det er "alltid" mer, men hvis man går ut i fra 1V har Mange lysdioder som ikke vil lyse på 1v da, er det ikke bedre å gå ut ifra 1,8 eller 2v? Ok, vi prøver med 2V spenningsfall over lysdioden: 12V tilførsel Ønsket strøm: 20mA Optimal motstand: (12V-2V)/0,02A=500Ohm Strømmen blir akkurat 20mA her. "For mye" motstand. Regnet med 1V spenningsfall over lysdioden. (12V-1V)/0,02=550Ohm Med 2V spenningsfall over lysdioden, vil strømmen bli: (12V-2V)/550Ohm= 18mA 18mA er 2mA mindre enn det vi ønsket; 20mA. Det vil man ikke kunne merke, vil jeg tørre å påstå. Jeg liker å regne med 1V spenningsfall over lysdioden og en strøm på 20mA, hvis jeg IKKE har datablad på lysdioden selfølgelig. Jeg kjøpte en pose med røde lysdioder som jeg ikke visste noen ting om, og de lyste helt fint med den regnemåten.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå