int20h Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 AMD demonstrerte dobbelkjerne AMD har demonstrert fire systemer med dobbelkjerne Opteron-prosessor på LinuxWorld Boston. Testversjoner av prosessoren ble levert til partnere forrige måned. Les artikkelen her Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Det er jo litt tøft at man nå kan kunne skaffe seg "quad opteron" til brøkdeler av prisen det kostet tidligere... Det er ENORM prisforskjell fra dual til quad - hovedkort.. Men nå blir det jo fett med Dual Xeon-kort også.. med 4 fysiske og 4 virtuelle (HT) prosessorer.. Endret 16. februar 2005 av lohelle Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Trodde ikke at AMD var såpass langt fremme. Trodde Intel skulle komme før med Dual Core. Men så følger jo ikke jeg så myed med på CPU-markedet heller Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Kommende Opteron-dobbelkjerner vil være pinne-kompatible med dagens 90 nm Opteron-produkter (sokkel 940). Bra da slepper jeg å bytte ut hovedkortet Lenke til kommentar
kindings Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Det står vel ikke at den vil være kompatibel med nåværende brikkesett? At den er pinne-kompatibel er noe annet... Trodde ikke at AMD var såpass langt fremme. Trodde Intel skulle komme før med Dual Core. Men så følger jo ikke jeg så myed med på CPU-markedet heller Det var vel ikke uventet at de ville komme omtrent på likt, men Intel vil mest sannsynlig være først på "hjemmemarkedet" med Pentium dobbelkjerne? Mener 2. kvartal var nevnt en plass. Lenke til kommentar
Mr Anders Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Det er jo litt tøft at man nå kan kunne skaffe seg "quad opteron" til brøkdeler av prisen det kostet tidligere... Det er ENORM prisforskjell fra dual til quad - hovedkort.. Men nå blir det jo fett med Dual Xeon-kort også.. med 4 fysiske og 4 virtuelle (HT) prosessorer.. Blir ikke helt det samme med 4 virtuelle som 4 fysiske kjerner da. De to ekstra virtuelle kjernene i et dual Xeon system er der jo bare for å øke throughput på de to fysiske kjernene med 0-25%. De må også dele alle ressurser (execution units, scheduling, cache, båndbredde) mens Opteron systemene kun deler på båndbredden. Det er altså ikke veldig sammenlignbart. Nå har vel Opteron med E revisjon endelig blitt slik den burde være med tanke på støtte for instruksjoner og minne kapasitet/hastighet. De skal jo ha kudos for det. Svært lite å utsette på Opteron nå. Eneste er vel at i alle fall 8xx serien burde hatt DDR2-400 og minst 2MB L2 cache. Inclusive cache hadde nok vært en fordel for 8xx serien også. Endret 16. februar 2005 av Mr Anders Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Dobbelkjerne blir stilig! Jeg vet at det er litt tidlig, men når kommer de? (Jeg vil krysse av en ny flaggdag i kalenderen. Bare tulla. ) Lenke til kommentar
WeXeL Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Greit det herre her.... Håper at de ikke blir alt for dyre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå