LateFot Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Jeg har begynnt å bli litt usikker på bruken av OR og AND nå i if'ene jeg bygger opp. Satt og titta i php.net manualen, og ble en smule forvirret til slutt. tar jeg helt feil om &&, || = AND og | = OR? håper noen kan forklare meg det litt mer med teskje enn det som står i på php.net EDIT: ok da vet jeg at && = AND og || = OR, men hva er forskjellen på && og AND, og OR og ||? det er to forskjellige versjoner av AND og OR og svaret skulle finnes i operator precedence, men finner ikke frem til svaret. Endret 16. februar 2005 av LateFot Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 EDIT: ok da vet jeg at && = AND og || = OR, men hva er forskjellen på && og AND, og OR og ||? det er to forskjellige versjoner av AND og OR og svaret skulle finnes i operator precedence, men finner ikke frem til svaret. Det er ingen forskjell på && og AND (samme med || og OR). Er nok bare et ledd i det å gjøre PHP mer forståelig for nybegynnere. Endel andre språk tillater kun || og && - f.eks Java. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Litt vanskelig å forklare, men skal prøve. Forskjellen på OR og || er at OR brukes når noe skal skje hvis noe annet ikke skal skje. F.eks: $result = mysql_query("querygreier") or die(mysql_error()); Den dør altså om $result != true (!= er det samme som ulik). Det blir omtrent det samme som: if($result) { echo "Funket fint"; } else { echo mysql_error(); } (Hvis jeg ikke har misforstådd dette HELT da!) Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hmmm, kimla har et poeng med den or die-saken. Men i f.eks en if-setning er det vel det samme Lenke til kommentar
LateFot Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 aha .. da ble jo tingene så mye greiere igjen takker for svar Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 til opplyning så er $result = mysql_query("querygreier") or die(mysql_error()); det samme som $result = mysql_query("querygreier") || die(mysql_error()); med andre ord har det blitt gitt feilinfo. Se på dette: <?php $noe = 'noe'; $something = 'noe'; //disse er det samme if($noe AND $annet OR $something) { echo '<p>yepp, første slo til</p> '; } if($noe AND ($annet OR $something)) { echo '<p>yepp, andre slo til</p>'; } //slette variablene unset($noe, $something); $something = 'noe'; // og disse er det samme if($noe && $annet || $something) { echo '<p>yepp, tredje slo til</p> '; } if(($noe && $annet) || $something) { echo '<p>yepp, fjerde slo til</p>'; } ?> Lenke til kommentar
The Red Devil Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 && og || er "viktigere" enn AND og OR. Det heiter "precedence" i engelsk, er ikkje sikker på korleis eg kan få forklart det på norsk på ein annen måte enn at &&/|| vil bli brukt før AND/OR. Lenke til kommentar
LateFot Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 dabear: vil det da si at i første if'en du setter opp så sjekker du om $noe og $annet er true, eller om $something er true? og andre if'en sjekker du om $noe er true og om $annet eller $something er true? Lenke til kommentar
kimla Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 The Red Devil: Takk, det var det jeg ville frem til! er bare litt dårlig på å forklare. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 første: om $noe og (enten $annet eller $something) andre: om $noe og $annet (eller $something) Lenke til kommentar
LateFot Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 ah ooki ... takker for alle svar, ting begynner å falle på plass nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå