Prelude Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Heisann grunnet noe trøbbel med dårlig ping og plutsellige brudd av linjen så fikk jeg nå idag ett nytt modem. gamlemodemet var en Zyxel 650, det nye er ett Zyxel 660HW med innebygget WLAN. fine greier tenkte jeg og logget meg inn på modemet, slo på wlan og wep og prøvde å koble meg på med laptopen. så lenge varte den morroa.. på dhcp-pool siden til modemet (webconfig) så står der at laptopen har fått ip adresse, samt der står mac-adressen til wlan kortet i maskinen. laptopen på den andre siden får aldri svar tilbake (lan statistikken sier laptopen har sendt xxxx pakker, og mottatt 0 pakker) ei heller noe ip adresse. har sjekket litt rundt og har funnet ut at modemet har en gammel firmware, og etter hva jeg kan se i changelogen til siste firmwaren så har det blitt gjort en hel rekke med bugfixes på wlan delen på modemet (for å ikke snakke om rundt 60 andre fixer på resten av modemet). iogmed der er så mange bugfixes på wlan delen så har jeg troen på at en firmware oppgradering av modemet vil gjøre underverker og lar laptopen min få dele på godene. men her kommer haken. vil en firmware oppgradering på modemet slette instillingene/tilkoblingsinformasjonen til isp'en min? og hva med passord og slikt, vil dei og bli resett eller? alt står og faller på det akkurat nå. jeg _tror_ (merk: Tror) jeg har alt jeg trenger for å putte inn i modemet av instillinger om tilkoblingen til isp'en min, hva slags tilkoblings type, ip'er, hva som skal være av, hva som skal være på osv.. men jeg er litt redd for å rote til ting og ender opp med skjegget i postkassen og blir nødt til å sende inn igjen modemet fordi jeg rotet. Lenke til kommentar
Irons Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Heisann, Jeg har ett zyxel 600 modem/router uten wlan, oppgraderte firmwaren på min utan at det skjedde noe med configen... \\Sp33D Lenke til kommentar
Rim Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Det står i firmware-release notes om det skjer/er nødvendig ihvertfall. Normalt på ZyXEL produkter vil du beholde konfigen om ikke release note ber deg reset'e modem eller legge opp tilhørende .rom-fil. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 @Sp33D det var hyggelig å høre. faktisk, det var alt jeg trengte å høre @Rim vel, det står ikke noe som helst i release note om at man må resette instillingene etter flash.. faktisk, der er ikke nevnt med ett eneste ord om selve flashingen, kun litt info om selve modemet og 17 sider om hva som har blitt rettet på siden første utgave samt ett appendium på 18 sider med konsoll-kommandoer og hva de gjør. vel, da flasher jeg modemet og så får vi se hva som skjer, om jeg får kontakt med wlan'et eller ikke.. viss ikke så kan man regne med denne tråden kommer til å leve en stund til framover Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 vel, da var modemet flashet til siste firmware. noe av det første jeg la merke til var at webconfig'en var mye raskere.. neste var å prøve wlan'et, startet laptopen og før maskinen var ferdig med å laste windows så hadde den allerede koblet seg til wlanet, sekunder senere dukket det opp en melding om at avast var ferdig med antivirus-oppdateringer. vel, de ca 10 fiksene på wlan'et som denne firmwaren tilbød var tydligvis det jeg trengte for å få wlanet til å fungere skikkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå