Gå til innhold

Stille PC til bildebehandling. >20k. Oppsett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet ditt er bra det, men om du virkelig ønsker en stille PC, så bør du bytte ut boxed vifta. f.eks. med en Zalman 7000Cu.

Skjermkortet du har valgt skal visstnok være blant de stilleste i 6600 serien, men jeg mistenker likevel at det lager endel lyd. Om du ikke skal bruke PC´en til spilling kan du vurdere et svakere skjermkort som er vifteløst.

Skal du spille er det jo greit å ha den nødvendige grafikkytelsen, men da kan du jo ettervhert (eller med en gang) vurdere å bytte kjøleren på skjermkortet også.

R.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. Maskina vil ikke bli brukt til spilling, så et passivt kjølt skjermkort er kanskje godt nok. Noen navn å anbefale?

Har fått anbefalt et oppsett med Pentium M Prosessor. Noen som har erfaring med dette i en desktop? Vil det være noen stor praktisk forskjell (støy, ytelse) i forhold til den AMD64 prosessoren som anbefales?

Lenke til kommentar

Ett av de store problemene med Pentium M, er at hovedkortene har lav FSB, noe som "dreper" minneytelsen. Om du driver og behandler store bilder (dvs. noen titals MB), så er minneytelse veldig viktig. Videre er det begrenset tilgang til Pentium M desktop komponenter og de er dyre.

Jeg mener selv at AMD er det beste alternativet for tiden, men å påstå at en AMD prosessor bare utvikler 1/3 av varmen til en tilsvarende Intel prosessor, blir "litt" feil. Omtrentelig peak power for de to er vel hhv. 60-70W og 90-100W. En god CPU kjøler vil uansett ikke ha noe problem med å holde prosessoren kald nok uten å gi mye lyd fra seg.

Dersom du hovedsakelig skal bruke PC´en til bildebehandling kan det være en ide å finne frem til ytelsestester for programvaren som du ønsker å benytte. På denne måten kan du finne frem til den prosessoren som passer ditt behov best.

Når det gjelder skjermkort fins det en rekke alternativ avhengig av om du velger AGP eller PCI-E.

For AGP er vel de fleste Radeon 9600 non pro vifteløse.

For PCI-e kan du f.eks. se på Radeon x300

(For de fleste går det forresten helt greit å spille på disse også...)

R.

Lenke til kommentar
AMD Athlon 64 er vel et mye bedre valg enn P4 Prescott når det gjelder stille PC'er? P4 Prescott utvikler mye varme som trenger heftig kjøling.

skal du har Intel CPU (prescott) så er det bare å kjøre på en Zalman 7700 (Link). Denne viften er i likehet med Zalman 7000 så og si helt lydløs.

skal man ikke overklokke noe spessielt, går den helt fint på "silent" mode, og da hører du den ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Trenger og trenger... Jeg har i hvert fall lyst på en slik skjerm. (Kommer for øvrig ikke til å betale mer enn drøye 7000 for den, og det tror jeg den er verdt.)

Kan sikkert bruke mer på maskinvare også, men jeg prøver å finne et oppsett som passer mitt behov. Trolig er det i overkant av hva jeg "trenger" allerede.

Prioriteten er som følger:

1) Stille

2) Bra ytelse til bildebehandling. (Det tyngste den vil bli brukt til. Skal ikke spille)

3) Fornuftig pris (Selvsagt subjektivt, men har ikke behov for å bruke mer enn 15-20` på hele pakka)

Skal revurdere oppsettet etter flere gode innspill her. De Zalman viftene virker fornuftige, og jeg skal vurdere å bryte årelang lojalitet til Intel...

h

Lenke til kommentar

Kabinett er med i originaloppsettet (Arctic Cooling T1), med bundlet strømforsyning. Har lest greie tester om kabinettet (bla her http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=11911). Det går helt sikkert an å få bedre strømforsyning, men jeg tenkte å prøve ut den originale før jeg evt kjøper noe grommere.

Det eneste jeg har som er verdt å bruke om igjen er harddisk og tastatur/mus.

h

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...