riigeel Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Heisan, har et lite problem med hjemmenettverket mitt som er som følger: Har 3 maskiner, to kablet (100Mbps), en trådløs (54Mbps). Problemet er at den maksimale overføringshastigheten min mellom alle enhetene ligger på 1.25MB/s. Spørsmålet er om det finnes en eller annen slags innstilling som begrenser øvre grense på maksimal hastighet i OS? Den teoretiske hastigheten skal være 12.5MB/s på 100Mbps kablet nettverk, altså 10 ganger så høy som den reelle. Oppnår også bare 1.25MB/s på det trådløse. Utstyr: PC1, trådløs Linksys 54Mbps, Windows 2003 Server (har også prøvd trådet) PC2, tråd 100Mbps NIC, Windows XP SP2 PC3, tråd 100Mbps NIC, Windows XP SP2 - Ingen form for firewall eller antivirusprogrammer installert - DLink 624+ trådløs router m/switch - Nettverksmanageren i Win forteller alle maskinene at de er på 100Mbps nettverk (det trådløse på 54Mbps) Har prøvd: - Andre nettverkskort (har skiftet alle kort på alle maskiner, problem vedvarer) - Andre kabler (alle Cat5e-sertifisert) - Andre switcher (alle min. 200Mbps) Hvis det er noe jeg glemmer ang. utstyr, bare si fra. Dette gjelder altså mellom alle maskinene. Begynner å føle meg rimelig sikker på at utstyret er i orden, og makshastigheten er alltid konstant (1.25MB/s), vet ikke helt lenger... Håper på svar. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Max hastigheten er altså 10 megabit/sek... hmmm... Lenke til kommentar
riigeel Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Ja, skulle vel bli 10Mbps...som sagt, jeg har prøvd med andre nettverkskort/switcher - ingenting av det jeg har er på 10Mbps, alt av trådet er 100Mbps. Takk for svar(?) Endret 16. februar 2005 av riigeel Lenke til kommentar
grimsqueak Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Heh, har aldri vært borti noe lignende problem før. Såfremt du ikke har gått aktivt inn på instillingene på hvert nettverkskort, og tvunget dem til å operere på 10 MBit/sek (men da ville de kommet opp som 10 Mbit kort i nettverksmanageren), så skal de fungere på den høyeste hastighet som er tillatt av flaskehalsen i nettverket. Dvs. at hastigheten skal være 100 Mbit mellom pc 2 og 3, og noen og 20 mellom 1 og 2, 1 og 3. Skjønner ikke hva det skal være, siden du har sjekket alt. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Oppdater firmware på routeren og prøv igjen Lenke til kommentar
riigeel Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Takker for svar...egentlig ikke noe problem dette her, men litt irriterende. Kan jo prøve ny firmware til ruteren, men har jo prøvd andre switcher. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Prøv å tving portene og nic til 100/F. Kan være auto-negotiation som er boo-boo. Lenke til kommentar
H2H Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 mener å ha hørt at hvis du har en nettverksinstans (trådløs i dette tilfelle) som har en lavere hastighet en resten vil hele nettverket få denne hastigheten... prøv å koble ut APet se hva som skjer! Lenke til kommentar
askare Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Til info så har jeg også akkurat det samme problemet på en akkurat likedan router. Har prøvd forskjellige fimware versjoner, men akkurat det samme problemet. Hastigheten til meg er faktisk lavere, den ligger på ca 40 mb i minuttet. Og da er det samme om det er fra trådløs til trådløs eller trådløs til tråd. Finner du en løsning på dette, så "let me know" (selv skal jeg sette inn min 11a 3com, den var raskere enn DLink sin 11g) arnstein Lenke til kommentar
mamort Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 +1 for H2H sitt forslag Lenke til kommentar
Suunto Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 mener å ha hørt at hvis du har en nettverksinstans (trådløs i dette tilfelle) som har en lavere hastighet en resten vil hele nettverket få denne hastigheten... prøv å koble ut APet se hva som skjer! Nei, dette stemmer nok ikke. De to maskinene med kabel skal kunne utnytte 100Mbps. Har selv 2 maskiner med kabel og 100Mbps nettvekskort, og 2 bærbare med trådløst 54Mbps, koblet til en smc router. Når jeg kopierer mellom de 2 på kabel oppnår jeg ca 80% av kapasitet (avlest i task manager i XP). Lenke til kommentar
riigeel Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 OK, takker igjen, skal prøve et par av tingene som er foreslått. Lover å gi tilbakemelding hvis det løser seg. Lenke til kommentar
askare Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Hvordan gikk det? fikk du noe høyere hastighet? arnstein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå