Gå til innhold

Athlon 64 Cool and Quiet vs. Intel P4 Northwood?


AzureCloud

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hvordan Athlon 64 Cool and Quiet fungerer vs. Intel P4 Northwood 3GHz?

 

Jeg sitter på en maskin med en slik P4 CPU og jeg legger jo merke til at når jeg kjører CPU'en hardt, så øker temperaturen på den og når PC'en går på "tomgang", så reduseres temperaturem. Ut fra beskrivelsen av Athlon 64 Cool and Quiet, så ser det ut for meg som om den gjør akkurat det samme.

 

Men, det ser ut til at for å få Cool and Quiet til å virke, så må en installere en XP driver og sette innstillinger i Control Panel (Power Options). Dette virker litt tungvint + at jeg er skeptisk til om dette kan påvirke stabiliteten til systemet.

 

Hva er det egentlig Cool and Quiet gjør som min P4 Northwood CPU ikke gjør idag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cool & Quiet halverer multiplier og senker volten..Altså, underklokker 50%..Har du en vifte som justerer etter varme så senkes RPM på denne..Har du da en 2000 mhz prosessor havner den på 1000 mhz..Og Windows registrerer denne som 1000..Når Windows trenger mer enn 100%/1000 mhz settes den oppigjen til 2000 mhz..Dette skjer på under 1 tiendedel av ett sekund..Så, det vil ikke merkes..Og når du snakker om P4, så gjør da denne prosessoren det ikke(det som jeg nevte ovenfor)..Det er ganske logisk at en prosessor som ikke har dette aktivert senker temperaturen når den ikke kjører hardt siden kapasiteten ikke utnyttes..Noe som da blir "idle temp" Og når det gjelder aktivering så ligger den som oftest på installasjons cd'n til hoverkortet og blir automatisk installert..Man skifter fra "Home/Office Desk" til "Minimal Power Management" Den funksjonen ødelegger ikke stabiliteten på systemet..Den gjør prosessorløsningen Cool&Quiet.. :p

Lenke til kommentar
Man skifter fra "Home/Office Desk" til "Minimal Power Management" Den funksjonen ødelegger ikke stabiliteten på systemet..Den gjør prosessorløsningen Cool&Quiet.. :p

Tja,

 

Fra: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/38623/

 

"> However can they use cool and quiet??.. u've set it to disabled, is there a reason for this?.

 

No, current Cool 'n Quiet drivers from AMD cause the system to crash with Windows XP SP2, or run the procressor at 1/2 its rated clockspeed all the time, with no way of clocking it to its full clockspeed. So we'll have to wait until they release new drivers."

 

Synes jo ikke dette ser helt trygt ut.

Lenke til kommentar
Med en idle temperatur (uten Cool 'n Quiet) på ca 35 grader på min 3500+ tror jeg ikke jeg gidder å bry meg om dette.

Nice!

Håper det stemmer :green: Er at typen Winchester (90nm)?

Ja, det er en Winchester. Akkurat nå med litt surfing på nettet ligger den på 33 grader. Jeg legger til at jeg har en Thermalright XP-90 CPU-kjøler med en 80x80 vifte fra Pabst på (9db / 1000 RPM).

Endret av DragonXP
Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvordan Athlon 64 Cool and Quiet fungerer vs. Intel P4 Northwood 3GHz?

 

Jeg sitter på en maskin med en slik P4 CPU og jeg legger jo merke til at når jeg kjører CPU'en hardt, så øker temperaturen på den og når PC'en går på "tomgang", så reduseres temperaturem. Ut fra beskrivelsen av Athlon 64 Cool and Quiet, så ser det ut for meg som om den gjør akkurat det samme.

 

Men, det ser ut til at for å få Cool and Quiet til å virke, så må en installere en XP driver og sette innstillinger i Control Panel (Power Options). Dette virker litt tungvint + at jeg er skeptisk til om dette kan påvirke stabiliteten til systemet.

 

Hva er det egentlig Cool and Quiet gjør som min P4 Northwood CPU ikke gjør idag?

Alle prosessorer vil jo droppe i temp når de idler... det har ingenting med Cool 'n Quiet eller P4 "Northwood" å gjøre, to ting som forøvrig ikke er sammenliknbare; Cool 'n Quiet er en teknologi som gjør det mulig for A64'ene å operere på omtrent samme måte som P-M'en gjør når den senker multiplikatoren m.m., mens "Northwood" er navnet på en bestemt serie P4-kjerner.

 

En Athlon 64 vil droppe i temp når den idler uten Cool n' Quiet, akkurat som en P4 "Northwood", men med Cool 'n Quiet kan en A64 senke temperaturen yterligere når den ikke trenger full kraft, i motsetning hva P4 "Northwood" kan.

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Kjører selv A64 med Cool'n Quiet aktivert, og det funker utmerket, som nevnt ovenfor merker en ikke at prosessoren blir klokket ned, men jeg har lagt merke til at den noen ganger blir klokket opp også. (ikke at jeg har noe i mot det) Min A64 2800+(kjipeste jævelen) ligger og idler på ca 26 grader, og 800 mhz, mens når jeg virkelig trenger kraft er den oppe i 2ghz (200 mer enn hva den skal gå på) og da stiger straks temperaturen til noe rundt 40 grader.. altså betydelig med forskjell i varmeutviklingen her.. (orker ikke begynne på volt forskjell) puh :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...