Gå til innhold

Må jeg fornye førerkort etter prøvetid?

ToyDoc

Anbefalte innlegg

Heisann.

Håper denne er posta i riktig kategori

Som dere sikkert skjønner, så er jeg snart ferdig med min to års prøvetid på lappen..

Og i den forbindelsen lurte jeg på om jeg må fornye førerkortet eller ikke?

Har egentlig bestemt meg for at jeg skal, men hvis det ikke trengs så dropper jeg hele greia.

Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter og ha snakket med flere personer. så er det 2 av 5 som hadde fornyet det. Så jeg er fremdeles litt usikker. Kode 100 greia bakpå blir jo borte og at det sannsynligvis kommer til og stå en dato på 4b (gyldig til) der står det bare - nå, eller gjør det det på alle førerkortene? selv de som har fornyet det flere ganger, hvis det finnes noen av de?

Mvh Daniel

Lenke til kommentar

Det er vel fremdeles slik at du kan vente med glattkjøring, langkjøring og mørkekjøring til etter at du har tatt lappen, og da må du ta disse i denne 2 års perioden. Før var det sånn at hvis du har tatt alt mens du tar lappen, trenger du ikke gjøre noe.

Ta en telefon til biltilsynet, eller stikk innom og spør de. De har alt på datan.

Lenke til kommentar
Det er vel fremdeles slik at du kan vente med glattkjøring, langkjøring og mørkekjøring til etter at du har tatt lappen, og da må du ta disse i denne 2 års perioden.

Det er ikke slik lengre.

nå er det bare mørkekjøringa og/eller glattkjøringa du kan vente med, men bare i ett år...Hvis ikke du har tatt det da, mister du lappen eller ett eller annet skjer...

Tror jeg..... :D

Lenke til kommentar
nå er det bare mørkekjøringa og/eller glattkjøringa du kan vente med, men bare i ett år...Hvis ikke du har tatt det da, mister du lappen eller ett eller annet skjer...

Tror jeg..... :D

Ikke korrekt.

Man må ta glattkjøring før man tar lappen. Mørkekjøringen kunne man ta før 1. mars året etter dersom man kjørte opp etter 1. mars tidligere, slik er det vel enda med de nye reglene.

Generelt: Kjørelærene vet ting som dette. :)

Lenke til kommentar

Her var det sannelig min hatt mye feilinformasjon ute og går:

1. Glattkjøring og langkjøring må tas før man kan ta lappen.

2. Mørkekjøring må tas innen første 1. mars etter at man har tatt lappen.

3. Man trenger ikke å ta noen ny oppkjøring etter prøvetiden.

4. Man trenger heller ikke å fornye selve førerkortet. Det står på hvilken dato prøvetiden går ut.

Lenke til kommentar

Hei

Mørkekjøring å alt det der tok jeg mens jeg holdt på å kjøre hos skolen. Tok jo kortet i februar så.

Da er saken egentli grei: At jeg ikke behøver og fornye det.

Beklager at jeg ikke har vært med aktivt, men DSL tilkoblinga har vært litt opp og ned i det siste :( Takker ihvertfall for alle svar som har kommet :)

Mvh Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...