echoromeo Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Eg skal til alta neste år, og har hørt rykter om at det blir (veldig) kalt oppi nord.. kor mange kuldegrader kan eit dslr operere i? og er det forskjell på slr og dslr når det kjem til dette? at batterilevetida er kortare når det er kaldt har eg fått med meg.. tenker mest på å kjøpe d70 eller e-1, dersom e-1 synk litt meir i pris etter PMA.. Endret 16. februar 2005 av Skylin34 Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Har ikke gjort noen tester selv, men har lest på foto.no om folk som har brukt D70 i nærmere 20minus uten problemer. Det er imidlertid et par batteritrix som er lure ved så kalde temperaturer, nemlig å holde dem varme inntil du skal bruke dem. Putt dem gjerne i lomme du har inntil kroppen e.l.. Tror nok også jeg ville skaffet meg et xtra batteri ganske kjapt hvia jeg skulle flyttet til Alta ;- ) Husk også å avklimatisere kameraet både før og etter bruk (putt det gjerne i en pose). JA, SLR er nok bedre en DSLR på nettopp dette, men vil ikke se på det som noe problem med mindre du skal klatre Mount Everest. Søk litt i forumene her og på dotten så finner du mer info! Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Med de batteriløsningene som er på dagens dslr kan man bruke dem i meget streng kulde over ganske lang tid før strømmen tar slutt. På forumet på foto.no er det flere naturfotografer som har stått ute i timesvis i streng kulde uten strømproblemer. Som nevnt av NikonD70 er ekstra batteri(er) kjekt å ha, men det gjelder jo uansett om man skal ta bilder på nordpolen eller i Thailand Lenke til kommentar
Elph Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Har brukt Eos300D og 20D ned mot 18 kuldegrader uten problem, men anbefaler sterkt ekstra batterier, og putt kamera i en brødpose og knyt igjen før du går inn i varmen, så unngår du kondens. Testet dette i praksis i helgen på fjellet, glemte det en gang, og da nærmest rant det vann av kamera... måtte tørke litt aktivt da, mens når jeg putter det i pose, lar det ligge 10 min eller noe før jeg tar det ut, da er det duggfritt og tørt. Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Takk for tipsa! så var det berre å finne et godt tilbud på e-1 då.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Kjemien i analog film endrer egenskaper ved temperatur. Om bildebrikker gjør det samme vet jeg ikke. Men det kan du uansett fort sjekke om du er oppmerksom på det. Hvor langt ned elektronikk kan operere vet jeg ikke. En vanlig grense er ved 0 grader. Det er mulig det har med at vannet i lufta fryser å gjøre, men det er spekulasjon fra min side. Det betyr ikke at du ikke kan bruke kamera når det er kaldere. Kameraet har jo en viss varmekapasitet, og det tar tid før det kjøles ned til omgivelsenes temperatur. Og om det i tillegg er isolert når det ikke brukes, så tar det enda lengre tid. Det vil si at du sansynligvis kan bruke kameraet en stund i en del minusgrader, men at det er en risiko for at det etter hvert slutter å fungere tilfredstillende når kameraet blir kaldere og kaldere. Batteri er nevnt, disse mister fort kapasitet i kuldegrader. Bær de nær kroppen. Vær oppmerksom på at når du tar med kameraet inn fra kuldegrader til varmegrader så vil det dannes kondens. Dette bør du lete opp litt informasjon om på nett, for å finne de rette tipsene og triksene for å hanskes med dette. Lenke til kommentar
slimboy Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Var på kurs hos http://www.naturfokus.no/ og de hadde hatt med kamera ut i godt over 20 blå. De hadde benyttet seg av noen triks, som feks å putte ekstra batteri inntil kroppen for å holde det varmt, samt de hadde pakket inn blitzen inn i et slags isopor hus, med en dør/luke som de tok ut når den skulle brukes. Og,,,,ha alltid med deg full ladede batteri Endret 16. februar 2005 av slimboy Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Kjemien i analog film endrer egenskaper ved temperatur. Om bildebrikker gjør det samme vet jeg ikke. Men det kan du uansett fort sjekke om du er oppmerksom på det. Bildebrikken oppfører seg likt bortsett fra at det blir mindre støy, så en anelse bedre bilder i kaldt vær. Hvor langt ned elektronikk kan operere vet jeg ikke. En vanlig grense er ved 0 grader. Det er mulig det har med at vannet i lufta fryser å gjøre, men det er spekulasjon fra min side. Elektroniske komponenter har forskjellige egenskaper ved forskjellige temperaturer. De komponentene som blir brukt i vanlig elektronikk er spesifiserte ned til 0 grader fordi det vil dekke nesten 100% av bruksområdene. De samme komponentene blir ofte solgt spesifiserte til -55 grader men da med litt andre egenskaper og litt høyere pris. Generelt så vil mekaniske problemer sette en stopper før elektronikken. Du må regne med større slitasje ved bruk i lave temperaturer. Lithium baserte batterier er betydelg bedre i kaldt vær enn eldre typer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå