Gå til innhold

Olympus e300 vs Nikon D70

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny både her i dette forum og hva gjelder DSLR. Har vært å sett på Olympus E 300 og Nikon D 70. Likte dem begge :yes: . Problemet er at jeg ikke har råd til begge - hva skal jeg velge? Tar for det meste naturbilder og er da mye ute på vinteren. Er det noen som vet hvordan disse to fungerer i minus-grader?

Håper noen kan gi noen gode råd.

Rask

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var en tur ute med mitt e300 på søndag, var vel en -2 eller noe. Jeg brukte ikke batteriet selv om jeg var ute i 2,5 timer. Kameraet var i aksjon mer eller mindre hele tiden. :yes:

Vanligvis tappes batteriet mye raskere i kulda, så det er smart med ekstra batteri uansett hvilket kamera du velger.

Så langt er jeg veldig fornøyd med mitt kamera.

Hvilket du skal velge kommer ann på hva du trenger\ønsker

D70 er best på linser og hastighet

E300 er best på pris (6990.- hos japan photo m 14-45) og oppløsning

Det er flere forskjeller men disse er kanskje de største

Her kan du lese en test av e300 Den samme siden har test av D70

Lykke til!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fått brukt kameraet mitt så mye ennå, men jeg hadde mer problemer med lysmåleren på et D70 som jeg lånte en tid tilbake.

Det har vært noe oppdateringer av firmwaren på e300, mulig det har bøtet på problemet.

Edit: Såhvidt jeg husker har D70 adobeRGB, mener det ble redningen på mine mørke bilder den gangen. Jeg kunne stille ganske kraftig i photoshop og fortsat ha et brukbart fargespekter.

Endret av wonderwoman
Lenke til kommentar

Denne Akams anbefaling og erfaringer fra andre brukere taler for D70. Mye pga. dette valgte jeg D70 og er meget fornøyd.

Men bevares Olympus kan lage kameraer de også, og mitt forrige kamera var et Olympus ultrazoom som jeg også var fornøyd med.

Holder nok en knapp på Nikon D70 :thumbup:

NB! bruk februarmåned til å vurder, det er stor spenning i markedet og manger tror det dukker opp noe nytt i løpet av februar.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Edit: Såhvidt jeg husker har D70 adobeRGB, mener det ble redningen på mine mørke bilder den gangen. Jeg kunne stille ganske kraftig i photoshop og fortsat ha et brukbart fargespekter.

D70 undereksponerer bevisst for å unngå utbrente høylys. Deretter kan du justere med Levels i Photoshop så mye du vil. "Redningen" for mørke bilder er dermed flere alternativer, der jeg setter det beste (men ikke nødvendigvis mest praktiske) alternativet øverst:

- bruke histogrammet på kameraet og justere for korrekt eksponering, deretter ta nytt bilde (tungvint, men gir meget bra resultat)

- justere med Levels i Photoshop i etterkant (meget enkelt, fungerer bra)

- laste opp Custom Curves til kameraet (når du først har gjort det fungerer det fint, men du risikerer utbrente høylys)

- stille inn kameraet på +2/3EV og se om det hjelper (lett, men du risikerer utbrente høylys)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...