Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telefon fungerer ikke hvis jeg bruker router.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss så mye frem og tilbake... Kobler du routeren direkte til adsl-utgangen på splitteren, eller via modemet?

Ingen feilkobling etter splitterens adsl-utgang tilsier at du skal miste summetone med mindre du kortslutter noe, siden "strømmen" da vil gå i loopen som oppstår. Det må i såfall være en feil med kabel eller modem. Splittteren er bare et delefilter som filtrèrer rett frekvens til rett uttak. Ergo, en kortsluttning er eneste feil som skal kunne gjøre at du mister telefonen.

Dersom du har mulighet til å låne en splitter fra en nabo eller venn, prøv å bytte for å utelukke denne. Dersom det ikke hjelper, prøv med en annen router.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

Så da skal jeg ikke koble routeren mot modemet da?

Det er sikkert det jeg gjorde feil forrige gang.

Men å sjekke kablene som går til ISDN-boksen blir litt vanskelig, for PCen og splitteren er i dette rommet, men ISDN-boksen er i stua så kablene går under gulvet i «kjelleren» aka. er jordhaug (:p) som Telenor-mannen fikset.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar :)

A: Modemet skal stå som det gjør i dag.

B.Routeren plugges inn i den ledningen fra modemet som du i dag har plugget inn i PC-en din.

Gjore du det slik og hvilken port brukte du på routeren og hva heter den? fullt navn og modellnummer.

Lenke til kommentar

Hmm..Hvis splitteren står der PCen står så har du muligens koblet feil. Du skjønner at NT1 (ISDN boksen) blir ofte koblet der telefonlinja di kommer inn i huset (første kontakt). Forstår jeg deg rett nå så har du koblet splitteren i en ISDN kontakt der PCen din står?

Hvis dette er tilfelle, så må du gå ned i stua løfte litt på ISDN boksen og sjekke hvilken ledning som går inn i den kontakten det står LINE på. Her skal du koble på splitteren. Du trekker ut den kabelen og fyrer den inn i splitteren (kontakten som er merket med line på splitteren). Så tar du en patchekabel (vanlig nettverkskabel eller telefonkabel) og tar fra PHONE fra splitteren og setter inn i LINE på ISDN boksen. Så hvis du er heldig så går det en kabel til det rommet som PCen din står i (står plugget i ISDN boksen). Du må finne ut hvilken dette er (f.eks. bruke en telefon og sjekke om den funker når du drar ut en av kablene). Så plugger du den kabelen inn i MODEM kontakten på splitteren. Du kan ikke ha tlf i den kontakten som modemet står i da.

post-61-1108896902_thumb.jpg

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Hm... Dersom telefonen funker til vanlig, er det ikke noen feilkobling. Ikke heng dere så mye opp i koblinger og tegninger med isdn her og isdn der... Kobler man feil, funker det ikke... Sånn er det bare :yes:

Feilen ligger nok i, eller etter splitter, evt. at linja er på grensen til godkjent og derfor ikke funker når den belastes. adsl kan faktisk overleve utrolig mye lengre enn selve telefonlinja dersom den ikke er helt 100%. Har vært borti tilfeller hvor det har vært et rent brudd på en gren, men adsl-modemet viser fortsatt link, og man kommer på nett.

Hvis du sender meg nummeret på hustelefonen din, så skal jeg ta et mål av linja di og fortelle deg om den er problemet eller ikke. Det hjelper fint lite å ringe kundeservice hos Telenor og be dem måle linja, da de færreste der vet hva en ohm er... De har bare et skjema som viser hvordan det bør være...

Send meg nr. på pm så fikser jeg et mål. Jobber som feilretter, så det er ikke noe problem :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du sender meg nummeret på hustelefonen din, så skal jeg ta et mål av linja di og fortelle deg om den er problemet eller ikke. Det hjelper fint lite å ringe kundeservice hos Telenor og be dem måle linja, da de færreste der vet hva en ohm er... De har bare et skjema som viser hvordan det bør være...

tja jobber hos telenor som feilretter og vi har nok bedre utsyr en du tror ja

.

siden du er feil retter så veit du at den største feil kilden er feil kobbling hjemme hos kundene , og det er dette som er feil her hvis han har kobla splittern etter isdn boksen

Lenke til kommentar

tja jobber hos telenor som feilretter og vi har nok bedre utsyr en du tror ja

.

siden du er feil retter så veit du at den største feil kilden er feil kobbling hjemme hos kundene , og det er dette som er feil her hvis han har kobla splittern etter isdn boksen

Hehe bedre utstyr ja... har tilgode å se en tekniker fra telenor ute hos en kunde for å rette feil...

Dersom du leser innleggene ser du at det har vært en montør og koblet opp splitter. Han har lagt en kabel i jordkjelleren til der hvor isdn-boksen står. Dersom du leser litt til ser du at adsl og telefon funkerer fint til vanlig, men når router kobles til funker det ikke. Om du er telenor-tekniker burde vel du også se at det ikke er snakk om feilkobling av splitter/isdn-boks her...?

Typisk kundeservice-mentalitet å skylde på kunde først...

*off-topic* hvilket utstyr bruker dere som er så utrolig mye bedre enn det vi som feilrettere bruker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...