agvg Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Når jeg kobler en router opp mot ADSL'en fungerer ikke ISDN-telefonen vår. Du brukte vel fortsatt modemet og satte det inn før routeren? Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) @agvg: Tror nok det. Men hvis det skal fungere har jeg nok bare koblet opp feil da. Kan noen si meg hvordan jeg skal koble det opp? Endret 19. februar 2005 av Stish Lenke til kommentar
Amundo Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Her har du et fint bilde på hvordan oppsettet skal være Lenke til kommentar
Azton Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Her har du et fint bilde på hvordan oppsettet skal være Kunne ikke illustrert det bedre selv husk på å sjekk at den som går inn i ISDN boksen går inn i LINE porten, og ikke ISDN. Lenke til kommentar
FlatEric82 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Jøss så mye frem og tilbake... Kobler du routeren direkte til adsl-utgangen på splitteren, eller via modemet? Ingen feilkobling etter splitterens adsl-utgang tilsier at du skal miste summetone med mindre du kortslutter noe, siden "strømmen" da vil gå i loopen som oppstår. Det må i såfall være en feil med kabel eller modem. Splittteren er bare et delefilter som filtrèrer rett frekvens til rett uttak. Ergo, en kortsluttning er eneste feil som skal kunne gjøre at du mister telefonen. Dersom du har mulighet til å låne en splitter fra en nabo eller venn, prøv å bytte for å utelukke denne. Dersom det ikke hjelper, prøv med en annen router. Lykke til Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Takk for alle svar Så da skal jeg ikke koble routeren mot modemet da? Det er sikkert det jeg gjorde feil forrige gang. Men å sjekke kablene som går til ISDN-boksen blir litt vanskelig, for PCen og splitteren er i dette rommet, men ISDN-boksen er i stua så kablene går under gulvet i «kjelleren» aka. er jordhaug () som Telenor-mannen fikset. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Hei, start oppkoblingen på nytt , lytt på telefonen , samtidig med ny kobling pkt>pkt så kommer nok feilen frem til slutt ? ( edit : husk at rj45 isdn ikke er nettverkskabel rj45, men kan fungere) Endret 20. februar 2005 av LA8464 Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Utrolig at det går an å surre så mye med noe som burde vært så enkelt. Tydelig at ikke alle er født med nettverk på beina. Hva heter den routeren eller switchen din (produsent og modell)? Lenke til kommentar
knnygar Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Dersom du kunne oppgitt Produsent og typebetegnelse på ADSL modem og ruteren, hadde det sikkert blitt lettare og hjelpe deg Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Det er ikke min router jeg har brukt, jeg har ikke router. Men det var ihvertfall en D-Link, men jeg skal ha en router etterpå som en skal ha med, det er også en D-Link, men jeg kan si når han kommer hvilken modell det er Modemet er et Speedtouch 510i Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Takk for alle svar A: Modemet skal stå som det gjør i dag. B.Routeren plugges inn i den ledningen fra modemet som du i dag har plugget inn i PC-en din. Gjore du det slik og hvilken port brukte du på routeren og hva heter den? fullt navn og modellnummer. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Jeg tror det var slik jeg gjorde agvg, jeg vet ikke hvilken port jeg brukte og som sagt vet jeg ikke modellnummeret, men det får jeg vite etterpå. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 (endret) Hmm..Hvis splitteren står der PCen står så har du muligens koblet feil. Du skjønner at NT1 (ISDN boksen) blir ofte koblet der telefonlinja di kommer inn i huset (første kontakt). Forstår jeg deg rett nå så har du koblet splitteren i en ISDN kontakt der PCen din står? Hvis dette er tilfelle, så må du gå ned i stua løfte litt på ISDN boksen og sjekke hvilken ledning som går inn i den kontakten det står LINE på. Her skal du koble på splitteren. Du trekker ut den kabelen og fyrer den inn i splitteren (kontakten som er merket med line på splitteren). Så tar du en patchekabel (vanlig nettverkskabel eller telefonkabel) og tar fra PHONE fra splitteren og setter inn i LINE på ISDN boksen. Så hvis du er heldig så går det en kabel til det rommet som PCen din står i (står plugget i ISDN boksen). Du må finne ut hvilken dette er (f.eks. bruke en telefon og sjekke om den funker når du drar ut en av kablene). Så plugger du den kabelen inn i MODEM kontakten på splitteren. Du kan ikke ha tlf i den kontakten som modemet står i da. Endret 20. februar 2005 av Azton Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Jeg er GANSKE forvirret akkurat nå. Så jeg kan si hvordan det ser ut hos meg. På NT1-boksen ser det sånn ut: I Line går det en ledning inn i en veggkontakt som jeg tror er den som går inn til PC-rommet. I ISDN går det en kabel til telefonen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 som går inn til PC-rommet.I ISDN går det en kabel til telefonen Line på NT1-boksedn kommer fra ADSL-splitteren din, du kan glemme alt om ISDN-boksen og ledningene ut av denne i og med dette kommer etter splitteren din. Lenke til kommentar
FlatEric82 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Hm... Dersom telefonen funker til vanlig, er det ikke noen feilkobling. Ikke heng dere så mye opp i koblinger og tegninger med isdn her og isdn der... Kobler man feil, funker det ikke... Sånn er det bare Feilen ligger nok i, eller etter splitter, evt. at linja er på grensen til godkjent og derfor ikke funker når den belastes. adsl kan faktisk overleve utrolig mye lengre enn selve telefonlinja dersom den ikke er helt 100%. Har vært borti tilfeller hvor det har vært et rent brudd på en gren, men adsl-modemet viser fortsatt link, og man kommer på nett. Hvis du sender meg nummeret på hustelefonen din, så skal jeg ta et mål av linja di og fortelle deg om den er problemet eller ikke. Det hjelper fint lite å ringe kundeservice hos Telenor og be dem måle linja, da de færreste der vet hva en ohm er... De har bare et skjema som viser hvordan det bør være... Send meg nr. på pm så fikser jeg et mål. Jobber som feilretter, så det er ikke noe problem Lenke til kommentar
sniperdybe Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Hvis du sender meg nummeret på hustelefonen din, så skal jeg ta et mål av linja di og fortelle deg om den er problemet eller ikke. Det hjelper fint lite å ringe kundeservice hos Telenor og be dem måle linja, da de færreste der vet hva en ohm er... De har bare et skjema som viser hvordan det bør være... tja jobber hos telenor som feilretter og vi har nok bedre utsyr en du tror ja . siden du er feil retter så veit du at den største feil kilden er feil kobbling hjemme hos kundene , og det er dette som er feil her hvis han har kobla splittern etter isdn boksen Lenke til kommentar
FlatEric82 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Hvis du sender meg nummeret på hustelefonen din, så skal jeg ta et mål av linja di og fortelle deg om den er problemet eller ikke. Det hjelper fint lite å ringe kundeservice hos Telenor og be dem måle linja, da de færreste der vet hva en ohm er... De har bare et skjema som viser hvordan det bør være... tja jobber hos telenor som feilretter og vi har nok bedre utsyr en du tror ja . siden du er feil retter så veit du at den største feil kilden er feil kobbling hjemme hos kundene , og det er dette som er feil her hvis han har kobla splittern etter isdn boksen Hehe bedre utstyr ja... har tilgode å se en tekniker fra telenor ute hos en kunde for å rette feil... Dersom du leser innleggene ser du at det har vært en montør og koblet opp splitter. Han har lagt en kabel i jordkjelleren til der hvor isdn-boksen står. Dersom du leser litt til ser du at adsl og telefon funkerer fint til vanlig, men når router kobles til funker det ikke. Om du er telenor-tekniker burde vel du også se at det ikke er snakk om feilkobling av splitter/isdn-boks her...? Typisk kundeservice-mentalitet å skylde på kunde først... *off-topic* hvilket utstyr bruker dere som er så utrolig mye bedre enn det vi som feilrettere bruker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå