Gå til innhold

Hvordan sjekke damer - del 2

Ni kon

Anbefalte innlegg

I den spennende serien hvordan sjekke damer har vi nå kommet til del 2.

Del 1 finner du her

Bibelen og kvinnen i middelalderen

s_maria_magdalena_infrarrojo.jpg

Bilde:Maria Magdalena

Gud tok et ribbein fra mannen og skapte kvinnen med det. (1. Mos 2,22 )

Jeg skal ikke gi meg inn på store filosofiske tanker rundt bibelen, da jeg hverken er personlig kristen eller føler meg faglig dyktog nok på dette feltet.

Men gud skapte i følge Bibelen kvinnen fra mannens ribben, og skulle derfor være hans ledsager og veiviser gjennom livet. Ser vi kvinnen ut fra det mytologiske og religiøse ser vi jo at kvinnen står for fruktbarhet. I all religion og mytologi møter vi kvinnen i form av kjærlighet og elskov/ skjønnhet.

Bibelen tok også opp temaer som ennå var ukjent for mange: synden. Kvinnen var jo den som fikk skylden for at Adam (i form av mannen) lot seg friste og mennesket ble forvist fra Eden. Dessverre har dette gitt spor helt til dagens samfunn, der enkelte mennesker syns nakenhet er en synd og erotikk ikke hører til dagens samfunn.

Den kristne tro har jo delt seg inn i flere trosretninger der alle har ulikt syn på kvinnen og kjærligheten.

Påpeker at dere bør ha skildekritikk når dere leser dette som jeg skriver. Alt er ikke sikkert 100% korrekt. Anbefaller denne artikkelen for dere som er intressert:

Link til artikkel

Kvinnen i middelalderen:

freya.jpg

Bilde: Frøya (kjærlighetsguden i norrøn mytologi)

I de norrøne sagaene fra 1200-tallet tegnes det et bilde av aktive, myndige og selvstendige kvinner. Middelalderens skribenter var først og fremst menn. De hørte til i en liten aristokratisk elite, eller de var tilknyttet lærdomsmiljøet i kirken. Kvinnebildet i satirer, ballader og lyriske dikt fra kontinentet avspeiler holdninger i snevre aristokratiske miljø. Selv om disse nok kunne være ulike, var de fleste uten tilknytning til de normer og materielle vilkår som bestemte livsforholdene til storparten av middelalderens kvinner - bondesamfunnets døtre.

Anbefaller denne linken som lesestoff:

Link her

Dog kan vi vel konkludere med at Kvinnens rolle var sentral i hus og hjem. De var de som utførte de daglige plikter og de som skulle passe barn. Igjen ser vi at en del samfunn i dag (og enkelte mennekser) mener at kvinnen ikke skal ha noe liv utenom dette.

La oss diskutere, og håper noen av dere jegere kommer med myter og sagn om kvinnens rolle både i Bibelsk og historisk øyemed ;)

Del 3 kommer snart

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående det kristne syn kan det vel legges til Paulus brev hvor han vel tar til orde for at kvinner skal tie i forsamlinger. Husker jeg rett var det først på et kirkemøte noen hundre år senere det ble vedtatt (med en stemmes overvekt), at kvinnen hadde sjel. Dog er jeg ikke hundre prosent sikker på denne påstanden.

Lenke til kommentar
Den viktigste feilen en jeger gjør er å undervurdere sitt offer ;) Keep your friends close but your enemies closer

Skal se om jeg klarer finne noen kilder på det lille jeg har skrevet, om jeg får tid og krefter.

finn heller mer info du ;)

Edit: kommer del 3 snart eller? :)

Endret av Rykende_Kaffe
Lenke til kommentar

Får skikkelig dårlig samvittighet når jeg "hører" det her...

Når jeg tenker over det så oppfører vi oss som "snille" barbarer på en måte. Vi burde ikke være sånn mot kvinnene, det er jo ikke sånn vi "mannfolk" vil bli behandlet og derfor bør ikke vi utsette den for det!

De bør jo bli ekstras godt behandlet for tort og svie (noe som de burda ha blitt uansett).

Takk oivind_dahle, du har virkelig fått meg til å tenke. :)

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...