Gå til innhold

Trenger råd til maskin med mye støy.

Anbefalte innlegg

:hmm: hmm..ja

Nå er tanken på vannkjøling og inne i bilde. :hmm:

Men har nå plukket ut disse CPU-kjølerene:

Zalman CNPS7000AlCuLED

Mist - Black Silence

Mist - Frostbite

Swiftech MCX478-V skal da ha en vifte og.

Blir mye mas nå, men er blitt litt tent på dette :w00t:

Så jeg spør dere forsiktikt hva jeg skal velge av de fire? Skjønner at det kan være litt problematisk å montere Zalman iallefall, men vist den er best/roligest så..Swiftech blir dyrest med vifte. Mist kjølerene..ja de blir jo godt omtalt.

Blir ellers nytt skjermkort med Zalman ZM80CHP. '

:thumbup: Shonah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med vannkjøling da?

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38804

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=46181

edit:  Ser at det er to dager siden du skulle bestille i morgen :p  Litt sent å komme med dette forsaget kanskje..

Heisan.

Har ikke bestilt enda på grunn av valgkvaler. :D

Jeg er helt grønn når det gjelder vannkjøling.

Er ikke det mye styr med montering da?

Trenger jeg ikke mer en det på de to linkene?

Ellers takk for opplysninger.

Du skal ikke trenge mer enn det for å vannavkjøle CPU og GPU ;)

Noen vil kanskje si at pumpa som følger med settet er litt svak til CPU og GPU-blokk, men den holder nok greit hvis du ikke skal overklokke.

Her er noen "reviews" av settet:

http://www.3dgameman.com/vr/thermaltake/bi...deo_review.html

http://www.bjorn3d.com/read.php?pageID=115...bmit=Go&cID=725

http://www.systemcooling.com/tt_bigwater-01.html

Lenke til kommentar
Hva med vannkjøling da?

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=38804

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=46181

edit:  Ser at det er to dager siden du skulle bestille i morgen :p  Litt sent å komme med dette forsaget kanskje..

Heisan.

Har ikke bestilt enda på grunn av valgkvaler. :D

Jeg er helt grønn når det gjelder vannkjøling.

Er ikke det mye styr med montering da?

Trenger jeg ikke mer en det på de to linkene?

Ellers takk for opplysninger.

Du skal ikke trenge mer enn det for å vannavkjøle CPU og GPU ;)

Noen vil kanskje si at pumpa som følger med settet er litt svak til CPU og GPU-blokk, men den holder nok greit hvis du ikke skal overklokke.

Her er noen "reviews" av settet:

http://www.3dgameman.com/vr/thermaltake/bi...deo_review.html

http://www.bjorn3d.com/read.php?pageID=115...bmit=Go&cID=725

http://www.systemcooling.com/tt_bigwater-01.html

:thumbup:

Dette så jo bra ut. Så nå vet jeg iallefall hvordan det fungerer.

Men viss jeg skal kobble til den Thermaltake VGA Waterblock Universal, blir det da en slags seriekobbling eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Heisan!

Fikk en maskin billig av en kompis som skulle utenlands. Den er super; kjapp og pålitelig. MEN den støyer noe sinnsvakt! Viste ikke at det var mulig å gjøre så mye med problemet, før jeg kom over overklokking-forumet.

Forventer ikke noen mirakler men til nå er dette det verste jeg har vært borti av pc-støy. Jeg har sittet i klasserom med opp til 20 pc'er som bråker mindre.

Her er syndebukkene rangert etter mest støy:

1. Saphire Radeon 9100 64MB

2. Boxed vifte (Pentium 4 2.60 GHz)

3. Chieftec Matrix 360W (Ingen ekstra vifter montert)

4. Western Digital 120GB 7200RPM 8MB (2 stk)

Mine spørsmål:

1. Kan man skifte vifte på skjemkort? Andre forslag her?

2. Hvilken vifte skal jeg velge til CPU? Andre forslag?

3. Hva gjør jeg med kabinettet. Kjøper nytt? Flere vifter? Skifte strømforsyning (i tilfelde hvilken)?

4. Noen enkle tips til hardiskene uten å kjøpe nye (ikke så viktig)?

Leste på et annet forum at en med liknende oppsett fikk en støysvak maskin for rundt 600,- Er det realistisk?

Beklager viss dette er ting som er tatt opp tidligere, men er litt forvirret. Er ofte bedre å spørr direrkte.

jeg ville nok gått for en vifteløs løsning på grafikk kortet. dette grafikk-kortet trenget nesten ikke kjøling uansett.:thumbup: P.S harddiskene bråker nesten ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Hvilken PSU har du?

Funnet ut at det er dette jeg har. Er det ok? Nå bråker alt så sinnsykt (skjermkort satte vifta i første gir etter jeg renset litt for støv) at jeg ikke hører viften(e) i CPU. Nå er det snart tid for handling..bestiller ting i løpet av helgen.

P.S. velger å ignorere "vaselinhumoren til newbe'en"

Sier jeg med mine 54 innlegg :D

God helg!

det er nok ikke den eksakte psuen nei. :nei:

Lenke til kommentar
jeg ville nok gått for en vifteløs løsning på grafikk kortet. dette grafikk-kortet trenget nesten ikke kjøling uansett.thumbup.gif P.S harddiskene bråker nesten ikke i det hele tatt.

Hei og takk for tilbakemelding. "Mye" har skjedd siden første post. :)

Nå har jeg nytt kort på gang og kikker på vannkjøling...

Zalman CNPS7000AlCuLED er CPU kjøleren jeg går for eller en av de andre jeg nevnte over her en plass.

Nytt skjermkort med Zalman ZM80CHP, kjøper en vifte viss det skulle bli for lite.

Viss det ikke blir vannkjøling da. :hmm:

Jepp. Har settet, og skal nok kjøpe en vannbloque til VPU etterhvert. Tror det blir sinnsykt bra, jeg inv_biggrin.gif

Beklager men er litt trett etter timers surfing :p men mener du "jepp" til at det skal gå an å seriekobble komponentene. Ser veldig spennende ut iallefall :thumbup:

Blir det mye ekstra arbeid med sånt system?

Lenke til kommentar

Jepp til at det er en seriekobling som kjøres ;) Det er litt arbeid når du får vannkjølingen. Kabinettet må sikkert moddes litt, og så må man sjekke om systemet er tett før man monterer det sammen med resten av maskinvaren. Men utover det, er det ganske bra. Stillegående, god kjøling. Jeg vurderer å bytte ut viften en gang, da denne gir fra seg litt elektrisk støy på lav hastighet (den som fulgte med på BW). Men først skal jeg bytte kjøling på grafikkort (enten vann-sådan eller min ZM80CHP med forhåpentlig 120mm vifte :mrgreen:

Lenke til kommentar
Jepp til at det er en seriekobling som kjøres wink.gif Det er litt arbeid når du får vannkjølingen. Kabinettet må sikkert moddes litt, og så må man sjekke om systemet er tett før man monterer det sammen med resten av maskinvaren. Men utover det, er det ganske bra. Stillegående, god kjøling. Jeg vurderer å bytte ut viften en gang, da denne gir fra seg litt elektrisk støy på lav hastighet (den som fulgte med på BW). Men først skal jeg bytte kjøling på grafikkort (enten vann-sådan eller min ZM80CHP med forhåpentlig 120mm vifte icon_mrgreen.gif

Ok takk. Vurderte ikke vannkjøling i det hele tatt, men nå er det ikke så fjernt.

Får se på budsjettet. :D

ikke lurt, northQ PSU ene bråker i forhold til chieftecene pluss at chieftec yter MYE bedre

Ja det har jeg slått i fra meg. Det er skjermkort og PSU viftene som tar livet av meg.

TAnx

Lenke til kommentar
ikke lurt, northQ PSU ene bråker i forhold til chieftecene pluss at chieftec yter MYE bedre

Chieftec er ikke gode strømforsyninger de heller, har jeg hørt. Ble sterkt frarådet dem en gang. North Q, derimot har fått gode testresultater flere steder. North Q er IKKE det samme som Qtec. Selv om det heter *Q* betyr det ikke at det er dårlig. Samme som å si at Q-melk smaker høgg fordi det står Q på kartongen :tease:

Lenke til kommentar

Chieftec er ikke gode strømforsyninger de heller, har jeg hørt. Ble sterkt frarådet dem en gang. North Q, derimot har fått gode testresultater flere steder. North Q er IKKE det samme som Qtec. Selv om det heter *Q* betyr det ikke at det er dårlig. Samme som å si at Q-melk smaker høgg fordi det står Q på kartongen :tease:

hehe, neida var ikke sånn jeg mente det ;) .

men chieftec har scora dritbra på alle testene jeg har sett, en chieftec 360w yter som oftest noe rundt 400w og støyen blir nesten overdøvet av elektronikkstøy :D

NorthQ er rett og slett litt svakere og bråker mer

Lenke til kommentar
men chieftec har scora dritbra på alle testene jeg har sett, en chieftec 360w yter som oftest noe rundt 400w og støyen blir nesten overdøvet av elektronikkstøy inv_biggrin.gif

Ja, ikke noe å utsette på Chieftec Cpu'en. :thumbup:

Det er en god del dyrere andre plasser...

Ikke bare dyrere, men UTSOLGT!!!.. over hele linja. :dontgetit:

Hva er det egentlig for et produkt...må jo være dritbra. :p

Lenge å vente til uti mars..noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar

Tror det blir luftkjøling på meg denne gang. Skal bygge ny maskin til neste år da tenker jeg at det blir vannkjøling. :thumbup:

Men er på jakt etter den beste CPU-kjøleren (socket 478 Asus p4c 800 deluxe hk) til 200-400 norske kroner. Fått gode forslag tidligere i tråden, men kom gjerne med flerer og linker til. Har vurdert Zalman eller Mist...enige i det eller??

Lenke til kommentar
Hva betyr Utgangsspenning ± 5, ± 12, + 3.3 V?

Kan jeg stille på  for å dempe viftestøy? på denne

Det er to kurser på hver spenning, en positiv og en negativ - som oftest svært liten negativ (0.8 og 1 A på -5 og -12V på min Tagan 480, 48 og 28 A på de positive kursene)

"Hoppa til" forrige helg på TT Bigwater hos MPX (fortsatt ei "julegave" fra PS i bestilling til 18. mars?). Fikk vannkjøling på plass seint onsdag, etter testing utefor kassa, med alle vifter på min. går det enkelt å sove med maskina på skrivebordet.

Kontroller om hovedkortet trenger disse "negative strømmene", var nett borti en som fikk en Chieftec der sida til shoppen sa det var + og - 5V, maskina hans nekta å starte, var et "gammalt" hovedkort med ISA slot ved siden av PCI - ISA "må ha" -5V. Han gikk inn på datasider hos Chieftec og der stod det at den kun hadde +5V.

Har selv "nytt hovedkort" K8N Diamond (nF4, PCI-E...) med 24 pin ATX som MÅ ha -5V for at det innebygde lydkortet skal fungere - 24 pin ATX trenger ikke -5V etter normen. Kontrollerte dette hos MSI i romjula, og valgte meg PSU som dekket krava før kortet ble bestilt.

Lenke til kommentar
Hva betyr Utgangsspenning ± 5, ± 12, + 3.3 V?

Kan jeg stille på  for å dempe viftestøy? på denne

Det er to kurser på hver spenning, en positiv og en negativ - som oftest svært liten negativ (0.8 og 1 A på -5 og -12V på min Tagan 480, 48 og 28 A på de positive kursene)

"Hoppa til" forrige helg på TT Bigwater hos MPX (fortsatt ei "julegave" fra PS i bestilling til 18. mars?). Fikk vannkjøling på plass seint onsdag, etter testing utefor kassa, med alle vifter på min. går det enkelt å sove med maskina på skrivebordet.

Kontroller om hovedkortet trenger disse "negative strømmene", var nett borti en som fikk en Chieftec der sida til shoppen sa det var + og - 5V, maskina hans nekta å starte, var et "gammalt" hovedkort med ISA slot ved siden av PCI - ISA "må ha" -5V. Han gikk inn på datasider hos Chieftec og der stod det at den kun hadde +5V.

Har selv "nytt hovedkort" K8N Diamond (nF4, PCI-E...) med 24 pin ATX som MÅ ha -5V for at det innebygde lydkortet skal fungere - 24 pin ATX trenger ikke -5V etter normen. Kontrollerte dette hos MSI i romjula, og valgte meg PSU som dekket krava før kortet ble bestilt.

Takk for svar.

Jeg er litt treg i dag og vet ikke helt om jeg forstod hva du skriver her.

Må man ha viftekontroll for å stille vifte på PSU?

Lenke til kommentar

Helo igjen.

Tenkte bare jeg skulle opplyse (for de som er interessert ) hva valgene mine ble.

Jeg har nå motatt:

Zalman - CNPS7000B-Cu

Zalman - ZM80D-HP

Zalman - ZM-OP1

Fikk dette for 600,-

Har og kjøpt et Sapphire Radeon 9600PRO for 650,-

Målet mitt var en så stille maskin som mulig for minst mulig cash,

så nå gjenstår det å se/høre hvordan det blir.

Skjermkortet var jo ikke nødvendig for min del, men kjøper flatskjerm om en stund og

tenkte at den vil like et litt sprekere kort. Kortet får jeg på fredag. Venter med montering til da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...