Shonah Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Heisan! Fikk en maskin billig av en kompis som skulle utenlands. Den er super; kjapp og pålitelig. MEN den støyer noe sinnsvakt! Viste ikke at det var mulig å gjøre så mye med problemet, før jeg kom over overklokking-forumet. Forventer ikke noen mirakler men til nå er dette det verste jeg har vært borti av pc-støy. Jeg har sittet i klasserom med opp til 20 pc'er som bråker mindre. Her er syndebukkene rangert etter mest støy: 1. Saphire Radeon 9100 64MB 2. Boxed vifte (Pentium 4 2.60 GHz) 3. Chieftec Matrix 360W (Ingen ekstra vifter montert) 4. Western Digital 120GB 7200RPM 8MB (2 stk) Mine spørsmål: 1. Kan man skifte vifte på skjemkort? Andre forslag her? 2. Hvilken vifte skal jeg velge til CPU? Andre forslag? 3. Hva gjør jeg med kabinettet. Kjøper nytt? Flere vifter? Skifte strømforsyning (i tilfelde hvilken)? 4. Noen enkle tips til hardiskene uten å kjøpe nye (ikke så viktig)? Leste på et annet forum at en med liknende oppsett fikk en støysvak maskin for rundt 600,- Er det realistisk? Beklager viss dette er ting som er tatt opp tidligere, men er litt forvirret. Er ofte bedre å spørr direrkte. Shonah Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 1. Går fint å skifte vifte på skjermkort etter min erfaring.. 2. Ta en titt på microplex.no å se på dB'n.. 3. Støydempingsmatter, strømforsyningsvifta kan bråke en del.. Enten bytt vifte på den eller kjøp f.eks. en NortQ med en 120mm vifte som lager 12 - 17 dB.. Den jeg vurderer å kjøpe! 4. Du kan om du vil strikke opp harddiskene i en 5.25" brønn.. Har hørt det har funka for andre! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Enten bytt vifte på den eller kjøp f.eks. en NortQ med en 120mm vifte som lager 12 - 17 dB.. Den jeg vurderer å kjøpe! Det poweret bråker like mye som det gamle chieftec poweret som sitter der. Jeg har akkurat gått i den fella. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Gjør det?? Takk for at du sa ifra.. Men hvor ofte er den oppe i 17dB, vet du det? Har fått så mange anbefalninger om at det var så utrolig stille! Lenke til kommentar
HuzZzla Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Har NQ selv, 400 wattern, hvis jeg legger øret heelt intil psu, og holder pusten så kanskje jeg klarer å høre den, syns den er kjempestille, og stabil er den! Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Blir så forvirra når den gjelder den PSU'n at jeg snart hopper ut nærmeste vindu.. Lenke til kommentar
CowsSayMooo Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Tror de folka som synes den er stille, er de samme folka som fikk 1 på hørselstest i army'en... Durer jo verre enn en jumbo At den skal være 12-17 db, er bare bull! Har 2 stykker, Vanlig og SE. Samme greiene. Bråk bråk bråk, blir gal! Kjøpte en papst 26 db og monterte der isteden, ble faktisk stillere. Og etter at jeg monterte den på viftestryinga ble det endelig stille.. Helt stille! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Gjør det?? Takk for at du sa ifra.. Men hvor ofte er den oppe i 17dB, vet du det? Har fått så mange anbefalninger om at det var så utrolig stille! Den er konstant langt over 17db. Kan ikke si at den regulerer seg noe heller. Står på full spiker hele tia. Jeg må bremse powervifta kraftig for å høre 19db prosessorvifta mi. Jeg tror at de som sier at denne er stille bor rett ved rullebanen på Gardermoen for da blir vel alt stille i sammenligning. Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 bZerk hos microplex.no er best. 500w til 595 kr!! med viftestyring og stillegående vifter... absolutt å anbefale! Lenke til kommentar
Shonah Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Takk så langt men kom gjerne med noen konkrete forslag på vifter til skjemkortetog cpu også. Husk på at dette er nytt for meg Shonah Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Hvis du leser litt flere tråder om støydemping og luftkjøling, skal du se at du lærer ett og annet Når deg gjelder skjermkortet, ville jeg heller spart opp litt penger og heller kjøpt nytt. Det er sikkert bra nok til ditt bruk, men du kan få et lydløst (uten vifte ) et for ~500 som er bedre... Lenke til kommentar
CowsSayMooo Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Uansett hva du gjør: skaff deg viftestyring! Da kan du tillate deg å ha all kjøling på full guffe når du bruker pc'en til 'harde' oppgaver Og selvsagt ha det stille når du ser film, sover, eller bare vil ha pc'en til å tyste Hos meg går temperaturen opp 3-4 grader på cpu når jeg kjører vifta på laveste (idle) og 2-3 grader system. Lenke til kommentar
Shonah Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Fant ut nå, viss jeg stopper cpu og skjermkortvifte noen sekunder så er det nesten lydløst. Enkleste og billigste løsning på det? Driver å leser på trådene her samtidig...mye å lære ja. Kan dere foresten anbefale microplex.no. Er det en ide å maile dem og forklare problemet mitt? Shonah Endret 15. februar 2005 av Shonah Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 microplex er bra, har mange gode produkter. hvis du kjøper noe der er du nermest garantert kvalitet, de tar inn få men gode produkter! eneste minus er dyr frakt, jeg trenger en ekstra viftegrill til 75kr, frakt kommer da på 125kr. dette grunnet at de kun bruker servicepakke fra posten Lenke til kommentar
MagE Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 kjøp en slik til CPU. en venn av meg har den og det ble betraktligt stillere og kaldere enn med den enn med boxed vifta. om du har åpnet en pc en gang ville jeg også kjøpt en til av denne og festet den på skjermkortet. eller kansje noe slikt? få tak i noen sykkelslanger som du kan henge opp HD i. (ja, det kan vere hull i den ) Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Denne er nok fin til skjermkortet ditt, helt stille 0 db http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80CHP Lenke til kommentar
Shonah Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 microplex er bra, har mange gode produkter. hvis du kjøper noe der er du nermest garantert kvalitet, de tar inn få men gode produkter! eneste minus er dyr frakt, jeg trenger en ekstra viftegrill til 75kr, frakt kommer da på 125kr. dette grunnet at de kun bruker servicepakke fra posten hmmm...litt i det meste laget...best å kjøpe alt der i tilfelde å få ned frakt kanskje!? Shonah Lenke til kommentar
Shonah Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) kjøp en slik til CPU. en venn av meg har den og det ble betraktligt stillere og kaldere enn med den enn med boxed vifta. om du har åpnet en pc en gang ville jeg også kjøpt en til av denne og festet den på skjermkortet. eller kansje noe slikt? få tak i noen sykkelslanger som du kan henge opp HD i. (ja, det kan vere hull i den ) Dette begynner å bli spennende. Har en gammel slange liggende...med hull Ser bra ut den cpu-viften ER Arctic Cooling VGA Silencer kompatibelt med Sapprire Radeon 9100 64MB? Et dumt spørsmål ...hva gjør jeg med den viften som allerede er på skjermkortet...kobbler i fra eller må ledninger klippes av viss går for den du anbefaler? Skal kikke litt på det nå. Det er selvfølgelig en kontakt på kortet. Shonah Endret 16. februar 2005 av Shonah Lenke til kommentar
Shonah Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Denne er nok fin til skjermkortet ditt, helt stille 0 dbhttp://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80CHP Denne ser jo rå ut og uten vifte Shonah Lenke til kommentar
haqbar Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Denne er nok fin til skjermkortet ditt, helt stille 0 dbhttp://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80CHP Denne ser jo rå ut og uten vifte Shonah Jepp, helt stille, ikke så dyr (den er faktisk på tilbud)... Ps: Finnes en rediger knapp sånn at du kan gi tre tilbakemeldinger på en post istede for tre poster... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå