RedZpider Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 jeg har 2 pc'er på rommet mitt, den ene ny og den andre gammel. på den nye går internett helt fint og der har jeg internett kabel, men på den gamle har jeg trådløst og siden vi bor i delvis betong vegget hus så er internetten veldig treg og detter ut konstant så stebroren min fåreslo at jeg kjøpte 2 nettverkskort og bandt de 2 datane sammen i nettverk, da ville internett gått like fort på begge 2 og jeg trengte bare en kabel mellom datane og en kabel fra den ene datan ut til internett"saken" ( ) hehe problemet var at vi ikke fant ut hvordan vi skulle gjøre dette vi hadde satt inn kortene men det funket ikke. så fant broren min ut at vi trengte en annen kabel, tror det var snakk om en krysningskabel ellerno? isåfall.. må vite det sikkert så jeg ikke kjøper feil. og er det no mer jeg må gjøre etter jeg har satt i kabelen? takk for all hjelp Lenke til kommentar
arokh Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Har ikke trådløs-routeren din mulighet til å putte i en ekstra tp-kabel da? Da plugger du den bare inn der og alt vil fungere automatisk. Skal du gå via en annen pc må du ha en såkalt "crossover" tp-kabel, og i tillegg sette opp internet sharing på den du kobler til. Lenke til kommentar
RedZpider Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 greit takk for hjelp, skal prøve andrenevnte hos deg nå har kjøpt krysningskabel Lenke til kommentar
consilium Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Du vil kun få 10 mbit linje mellom maskinene...kan bli ta lang tid å overføre filene mellom PC'ene. Dessuten må du selv angi IP-adresse for hver maskin. Bruk 192.168.0.x (x kan du bestemme selv, tall fra 0 til 255). Må legge ttil at jeg humret litt av din topic....binde to maskiner fast, hehe Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Hvis jeg har forstått alt riktig, så er PC1 koblet til bredbåndsrouteren med TP kabel og surfer som bare pokker. PC2 som begynner å bli ganske sliten, prøver å rope seg ihjel til samme bredbåndsrouter via trådløst, men har litt problemet pga betongveggen. Siden PC1 og PC2 står i samme rom, og dere allerede har kjøpt nettverkskort, så er dere nesten i mål. Som tidligere nevnt av noen, så bruker du en krysset/crossed TP kabel mellom PC1 og PC2 (tror ikke link lyset kommer på hvis du bruker vanlig). På PC1 finner du noe som heter Internet Connection Sharing, ICS (er i windows), som du konfigurerer når du har fått link lys (med riktig kabel) mellom PC1 og PC2. Det som skjer er at PC1 gir en IP adresse til PC2 blir PC2's gateway. Har du problem så søk på forumet på ICS, Windows help og Google. Eneste som er litt stress her er at PC1 alltid må være på. Det er den vel, siden det er den "nye", men hvis du skulle få lyst, så kjøp en brukt hub eller switch på news eller bruktmarked (som har 10/100 plugger) som du setter på rommet., koblet til bredbåndsrouteren med en kabel (den som pr.idag går til PC1). Deretter kobler du PC1 til hub/switch'en og PC2 til den. Noen typer switcher bruker krysset & "straight'e" TP kabler om hverandre, ellers, hvis den er gammel, så skal begge PC'er bruke ordinær TP kabel. PC til PC er som tommelfinger regel alltid krysset kabel. Har gjentatt en del her, men lenge siden jeg har postet, så jeg måtte myke opp tastaturet litt. Lykke til. Lenke til kommentar
RedZpider Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 jeg har satt i kabelen men det holder ikke.. er det noe mer jeg må gjøre? jeg vet ikke om jeg har satt på internett sharing, hvor gjør jeg det? er ikke så god med dataer... Lenke til kommentar
echo221 Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg er stebroren til RedZpider Tok å koblet til de to nettverkskortene med en patchet kabel (ikke-krysset?) sammen. Bannet og holde på i lang tid, fikk det ikke til. Googlet litt, fant ICS guide ifra practicallynetworked eller noe sånn. Fulgte guiden. Så det er aktivert på maskinen som allerde har nett, men det står bare at den ikke har tilkobling. Nettverkskortene funker, har testa begge, bare det lille lyset bak nettverkskortet som vil lyse når de er tilkoblet. Så leste jeg ett sted at jeg trengte krysset kabel, stebroren min har kjøpt det, men fortsatt fungerer det ikke. Tips til hva som kan gjøres? Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Du kan kjøre ipconfig og se om du får, som er gyldig i det minste. Hvis du går på "START" --> "KJØR"/"RUN" --> skriv "cmd.exe" Skriv så "ipconfig /all" Så skulle du gjerne hatt en IP på 192.168.1.1 eller kanskje .0.1 på slutten, alt etter hva ICS bruker. Slå av alle former for firewall program når du tester dette(!). Hvis IP er 169.254.x.x så er det en feil, vanligvis, da det er windows som finner på noe. På PC2 (den gamle) kan prøve å kjøre en "ipconfig /release" så "ipconfig /renew" for å få ny IP. Hvis du kjører nettverkskort til nettverkskort (PC til PC) så skal du bruke krysset kabel. Du skal ha både linklys og et blinkende aktivitetslampe. Sjekk kabel med å holde kontaktene ved siden av hverandre, vendt samme vei, med flippen (den du trykker ned når du trekker ut kabelen) og se at lederne (fargen på ledningene i kontaktene) ikke har samme rekkefølge på kontaktene. Så er oddsen for at du har fatt i riktig kabel ganske greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå