Gå til innhold

Linser til Olympus E300

Anbefalte innlegg

Jeg har et E300 og vurderer å få meg noen flere linser enn 14-45 som fulgt med. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har særlig greie på linser, men det er to ting jeg savner:

En god macro linse

En linse uten kraftig vidvinkel effekt ( :blush: litt merklig beskrivelse, det jeg mener en linse som kan ta "oversiktsbilder" uten å gi veldig sterke perspektiv effekter)

Kan jeg bruke noe annet enn Zuiko Digital linser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Du kan bruke Olympus sine "Zuiko Digital"-objektiver og i tillegg flere objektiver fra produsenter som Sigma og Tamron. Sjekk om de har Olympus 4/3-fatning.

Makro:

Sigma 105mm og Tamron 90mm (begge makroobjektiver med 1:1 gjengivelse) anbefales på det varmeste, i det siste har jeg hørt mest positivt om Tamron-objektivet, men selv har jeg Sigma. Jeg tror begge finnes for Olympus, men det skal jo være ganske greit å sjekke.

Vidvinkel uten "sterke perspektiveffekter":

Her bør du nok se etter et rett-tegnende vidvinkelobjektiv. Akkurat hvordan utvalget på slikt til ditt kamera er vet jeg ikke, men hvis du er veldig kresen vil ihvertfall et tilt/shift-objektiv oppfylle kravene dine så godt det går an. Antakelig er dette imidlertid litt dyrere enn det du leiter etter, så du bør nok heller lese litt om de vanlige vidvinkelobjektivene til Olympus og undersøke hvilke som er mest rett-tegnende. Antakelig ender du da opp med et fastobjektiv (ikke zoom).

Ellers: Det heter objektiv, ikke linse. Et objektiv består vanligvis av mange linser. På engelsk oversettes objektiv med "lens" og linse med "lens element", så antakelig er det derfor mange tuller med disse ordene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...