Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurere Belkin router

Anbefalte innlegg

Har en vanlig 4ports router fra belkin, jeg kobler via modemet, og til den, og utfra den, til pcene som er med i nettverket. Problemet er at de ikke kommer på nett, de får en intern ip adresse (192.168...osv) Men kommer altså ikke på nett, men funker fint lokalt.

Jeg har en mistanke om at dette kan ordnes ved å konfigurere routeren til å motta ip adresser fra modemet, ikke koble opp via passord og noe greier, klarer ikke helt å forklare. Poenget er iallfall jeg IKKE får kontakt med routeren, og ja, jeg har deaktivert alt som heter brannmur.

Gatewayen er 192.168.2.1

Dette har fungert tidligere, men da med et modem fra tele2, nå er modemet fra Lyse. Noen som har peiling? Isåfall setter jeg kjempe pris på det! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vet jeg lite om, er ikke helt inni det der greiene, beklager. Vet iallfall at det står "Telseye" på Lyse-modemet, kan det være til noen hjelp, kan man finne ut om det har innegygget router.

Hva hvis / hvis ikke det har innebygget router, hva må det ha for å fungere?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er også koblet opp mot Lyse bredbånd via en Belkin tådløs router. Denne har også 4 porter for LAN tilkoling. Jeg har en laptop som kjører trådløst, den stasjonære er hardwiret mot den ene av de 4 LAN portene. Begge maskinene funker fint mot internet samt at jeg også kjører lokalt nettverk mellom maskinene for filoverføring.

Det du bør gjøre er å installere Belkin routeren på hver PC ved å bruke installasjons CD'en fra Belkin.

På min router fulgte det med en easy install veiledning som enkelt og greit konfigurerte routeren for begge PC'ene.

Lenke til kommentar

Kan vel være så mye dette..... ;)

Men hvis alt funket før du byttet modem så virker det jo rart at routern og pc'ene ikke er konfigurert rett. Vanskelig å si siden jeg ikke vet hvordan modem du har osv.....

Eneste jeg kom til å tenke på er at du må bytte adresse til en ny DNS-server. Denne adressen er vel konfigurert i routeren din hvis du lar Pc'ene motta denne via DHCP.

Det du da må gjøre er å finne ut adressen til DNS-serveren(e) til Lyse og sette dette opp i routeren din.

Ett tips ihvertfall....... :p

Edit: mulige DNS-servere(veldig i tvil om det er disse):

213.167.96.50

213.167.96.34

Endret av hval
Lenke til kommentar

Kansje litt dumt spørsmål, men det kan jo være så mangt som er feil:

Du har vel koblet ruteren i rett utgang fra lyse-modemet? Du må ha den i PC uttaket, ikke i TV- eller telefonuttakene fordi da virker det ikke.

Endret av Anderssb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir kanskje litt dum bump det her. Men jeg har nylig gått til anskaffelse av en Belkin trådløs ruter selv. Sliter med akkurat det samme. Får normalt nettverk, men ingen internett forbindelse. Noen som faktisk fant ut av dette problemet? Har vanlig 2mbit fra Telenor fra før av, hvis det er til noen hjelp.

Lenke til kommentar
Har en vanlig 4ports router fra belkin, jeg kobler via modemet, og til den, og utfra den, til pcene som er med i nettverket. Problemet er at de ikke kommer på nett, de får en intern ip adresse (192.168...osv) Men kommer altså ikke på nett, men funker fint lokalt.

Jeg har en mistanke om at dette kan ordnes ved å konfigurere routeren til å motta ip adresser fra modemet, ikke koble opp via passord og noe greier, klarer ikke helt å forklare. Poenget er iallfall jeg IKKE får kontakt med routeren, og ja, jeg har deaktivert alt som heter brannmur.

Gatewayen er 192.168.2.1

Dette har fungert tidligere, men da med et modem fra tele2, nå er modemet fra Lyse. Noen som har peiling? Isåfall setter jeg kjempe pris på det! :thumbup:

Dette har du kanskje fikset alt? Uansett får du ikke linje ut, gå til WAN innstillinger. regner med at du der kan legge inn de nødvendige data. Har du tidligere koblet deg opp til f. eks. telenor direkte må du sette påloggingsparametrene i routeren. Og sette noe med connect on demand etc.

Lenke til kommentar

Hva slags data må man legge inn selv da? Har selv prøvd å fikse og trikse med nesten alt. Må man legge inn noen iper eller sette opp noen slags dns? Forklar lett hvis noen faktisk har svar. Har ikke drevet så mye med nettverk før ;)

Endret av DavidH
Lenke til kommentar
Hva slags data må man legge inn selv da? Har selv prøvd å fikse og trikse med nesten alt. Må man legge inn noen iper eller sette opp noen slags dns? Forklar lett hvis noen faktisk har svar. Har ikke drevet så mye med nettverk før ;)

Jeg kjenner ikke Belkin routere personlig, men jeg hadde nettopp samme jobben med å få en Billion Firewall router til å koble seg opp mot ADSL til Telemor.

Hvis routeren din skal ringe opp til Telemor må du et eller annet sted legge inn brukernavn og passord som er identiske med de du ser opp i PC'en når du logger deg på ADSL. Disse innstillingene vil jeg tro du finner under WAN (Wide area Network) på Routeren din.

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort. Har lagt til brukernavn og passord. Vil fremdeles ikke finne noen form for internett :\

Må jeg på noen måte kanskje klikke på noen "Start oppringing"? :p

Ser nå at man kan klikke Save/backup settings og noen andre saker. Men om jeg logger up fra routern så er fremdeles logins der, så kan vel ikke være noe problem med at routern mister logins eller no.

Endret av DavidH
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...