Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som kan peke meg i riktig retning? Jeg trenger et krypteringsverktøy slik at jeg kan sikre mine private bilder og andre filer som jeg skal legge på en nettserver for å ha en ekstern back-up av filene mine. Jeg vil helst kryptere filene mine før jeg legger de der, slik at jeg er sikker på at jeg har kontroll med at de ikke blir "stjålet" av nettleverandøren (paranoid - hvem?)

Har funnet noen programmer på nettet som sier de kan gjøre dette. Ser også at det er en mulighet via WinXP Professional.

Noen erfaringer?

Mvh,

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker du å kryptere enkelt-filer eller å lagre filene i et kryptert virtuelt filsystem?

Enkeltfiler:

For å kryptere fil for fil kan du bruke GnuPG (Min anbefaling. Åpen kildekode, fri programvare) eller PGP Freeware (gratis-versjon av PGP).

Disse programmene implementerer OpenPGP-standarden. De er i hovedsak beregnet på public-key kryptering, men det er fullt mulig å bruke symmetrisk kryptering også (det passer trolig best i ditt tilfelle).

Dersom du ikke liker det tekstbaserte brukergrensesnittet til GnuPG, kan du bruke frontenden GPGshell.

Kryptert virtuelt filsystem:

Et kryptert virtuelt filsystem fungerer slik at du oppretter en fil (en "kryptert kontainer"). Denne kontaineren kan "monteres", og den vil dukke opp som en stasjon i systemet ditt. På denne stasjonen lagrer du alle filene som skal krypteres. De vil da bli lagret kryptert i kontainer-filen du opprettet. Når du "avmonterer" stasjonen igjen, er det ikke lenger noen som har tilgang til innholdet på den. Du tar backup av kontainer-filen, og neste gang du vil bruke filene dine må du montere kontainer-fila igjen.

Programvare:

TrueCrypt (åpen kildekode, gratis)

BestCrypt (velkjent program for kontainer-kryptering, men ikke gratis)

PGP tilbyr også kontainer-kryptering med PGPdisk, men jeg tror ikke PGPdisk er med i gratisversjonen.

Lenke til kommentar

Hei Garathor,

Takk for bra svar.

Symmetrisk kryptering går bra for mitt bruk.

Jeg skal prøve meg frem litt med TrueCrypt og se om det passer for det jeg trenger.

Mvh,

S

EDIT: TrueCrypt ser meget bra ut for meg. I kombinasjon med streamload.com tror jeg at jeg kan lage meg en sikker on-line lagring. Takk igjen! :yes:

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...