GreenBeret Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Heisann, skal kjøpe meg nye felger og dekk til våren. Og det ei lurte på er om 40 profil på 17" 0g 18" dekk er like stor? Siden profilen(høyden) på dekket beregnes ut fra bredden på dekket. Eller er ei helt på jordet? Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Det stemmer, profilen til dekket angir dekkets høyde i prosent av bredden på dekket. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Kan kanskje de som har peiling lage en liten oversikt her? 225 = dekkets bredde i millimeter? 40 = dekkets høyde i prosent at bredden. 17 = felgens diameter i tommer? Skrudde felger betyr at de er skrudd sammen med skruer, av flere deler? En felg med "kant" er en "brønnfelg", altså der selve flaten på felgen sitter lenger inne enn ytterkanten på resten? Noen som vet bredde på felger mot bredde på dekk? Altså, synes å huske jeg hadde bredden "7,5" (tommer?) en gang med 205-bredde på. Er det kun ett alternativ for dekkbredde på en gitt felgbredde, eller er det "ett hakk" å gå på? Edit: typo. Endret 15. februar 2005 av Vandalen Lenke til kommentar
trra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Du kan bruke mange forskjellige dekkbredder på de forskjellige felgbreddene, men det er noen dekkbredder som passer bedre enn andre på f.eks 7,5. Der er nok 195-215 det beste, men det avhenger litt av profilen, jo større profil, jo breddere dekk kan du ha iforhold til felgens bredde. Er om å gjøre å få siden på dekket så rett som mulig, sånn at mest mulig av dekkets spor er i kontakt med bakken. Ulempen med veldig smalt dekk iforhold til felgen er at du strekker dekket veldig og skuldren på dekket blir mer belasta og du får dårligere grep, dekket kan faktisk eksplodere, i Tyskland er det blitt forbudt med for smalle dekk iforhold til felg, er jo en del der nede som kjører med ganske smale dekk. Itilleg så er det jo lettere å få skader på felgene. De fleste dekk\felg butikker har en liste over hvilke dekkdimensjoner som passer best til de forskjellige felg dimensjoner. Endret 15. februar 2005 av trra Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Oversikt? hehe ikke meg, men jeg kan gi litt mer info. F.eks har jeg 17" felg, 7" bred. på den har jeg 215-40-17 dekk. Hadde 205 før. Man kan gå litt opp og ned. Jeg fikk i TUV-papirer på felgene mine og der sto det hva slags dekk-dim som var godkjentpå disse felgene. Det finnes flere typer dekk, deriblant noe som kalles "tyskerstuk". Da kan du ha mye bredere felg enn dekk. Hør med noen som selger dekk, de har som regel bra peiling! Wheelie eller Hanebo&Sortvik i Trondheim... Lenke til kommentar
eivind04 Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Det som er viktig for deg er hva rullelengden er, der du kjøper dekk har de en bok som heter "stro" e.l. Det er viktigt å sjekke hvilken dekkdimmensjon du har stående i vognkortet da du kun har lovt til å forandre rullelengden med +/- 5%. Du har kun lovt til å forandre sporvidden med +/- 7,5 mm på hver side(kalles innpress) Skal du forandre mer enn overstående skal bilen inn til typegodkjenning Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Det stemmer, profilen til dekket angir dekkets høyde i prosent av bredden på dekket. Så med andre ord, 40 profil er like høy sjøl om du har 225/40/18 eller 225/40/17? Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Så med andre ord, 40 profil er like høy sjøl om du har 225/40/18 eller 225/40/17? Ja, er sånn jeg har blitt fortalt hvertfall. Lenke til kommentar
snoopafella Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 på et 225/40 dekk blir jo profilen 9cm.. det er ikke så veldig lavprofilt? Jeg trodde alle mål var i millimeter. Lenke til kommentar
GreenBeret Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 på et 225/40 dekk blir jo profilen 9cm.. det er ikke så veldig lavprofilt? Jeg trodde alle mål var i millimeter. Det er det ei ikke får til å stemme ei heller... 9 cm med gummi er jo forholdsvis mye... Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Ta med deg måleband ut og mål, så skal du se det stemmer. Jeg hadde 195\50-15 på sommedekka, da var dekket ca 10cm høyt. Endret 16. februar 2005 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå