enden Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Har fått i oppdrag å redde en gammel maskin, som ingen helt vet hva er - skal 98 SE inn på den. Problemet er at den nekter å boote (tom hdd). Floppyen lyser konstant, og ser ikke ut til å reagere. CMOS er resatt, og BIOS-innstillinger er satt opp riktig. Jeg har forsøkt å bytte floppykabel uten at det hjalp spesielt. Noen som vet hva det kan være? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Om jeg ikke husker feil fra mine eldre maskinbyggedager så betyr det at du har satt i kabelen feil vei, prøv åsett den slik at den rød stripa peker den andre veien i forhold til før. AtW Lenke til kommentar
Osse Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 sko stemme det ATI, for røde e faktisk motsatt side av ide til de fleste cd/dvd stasjoner, er derfor lett og legge den feil Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 jupp, er kabelfeilen. snu den, mulig du må tvingen den inn "feil" vei Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Testet det alt Pinne en skal vel alltid mot strøm, men jeg har testet den andre veien og. Resultatet er det samme, bare uten lys... PS; har jobbet med å bygge maskiner, så jeg tror jeg har klart å luke ut de fleste n00b-feilene selv, men fyr løs. Lenke til kommentar
Noname Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 floppy lyser hmm... kanskje du har koblet floppykabelen feil vei... hvis det er ikke en sånn hakk på floppy... den røde merken på kabelen skal være mot strøm kabel.. hvis du ikke har prøv det... tom hdd. du trenger en boot disk(disket) så maksenen kan finne cd'rom så du kan installer win98se fra cd... Håper det lyset litt opp for deg.. Lykke til Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Har også hatt det problemet der med tanke på gamle maskiner, også nye... Først til de gamle: Det kan være at kabelen er ødelagt, selv om du har prøvd med en annen kan den også være defekt. Sjekk at kabelen står riktig montert, den røde stripen på IDE kablene skal stå på pinne en i hk og Diskstasjon. Det er lett å gjøre feil der for det er ikke alltid det er spor som på nye... Sjekk så om det er noen pinner som er bøyde eller brukket av på hk eller diskettstasjon. Hvis ikke dette hjelper så ville jeg ha prøvd med en annen diskett stasjon Over til de nye: Det har samme problem at lyset i diskettstasjonen lyser. Tenker først og fremt på komplette ferdigbyd pc-er. Der var det kabelene som ikke sto godt nok i, det var rett og slett ren slurving.. Det har vært 2 tilfeller med siemens pc-er Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Alle pinner ser ut til å være intakte, med unntak av 31, som vel skal mangle på floppyen. Kable #2 bør ikke være defekt, da den nylig er brukt i en annen maskin. Boote fra CD er forsåvidt et greit alternativ, men maskinen må ha floppy... Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 floppy lyser hmm... kanskje du har koblet floppykabelen feil vei... hvis det er ikke en sånn hakk på floppy... den røde merken på kabelen skal være mot strøm kabel.. hvis du ikke har prøv det... tom hdd. du trenger en boot disk(disket) så maksenen kan finne cd'rom så du kan installer win98se fra cd... Håper det lyset litt opp for deg.. Lykke til Vet ikke om jeg forsto det helt riktig på det du skrev... men på eldre, eller mer gamle som er kanskje riktig å si, så kunne ikke de boote opp fra cd-rom`n. DU måtte da ha en DOS diskett og så finne cd-rom`n og starte installasjons filen... (det var vel det du ville fram til?) Uten diskettstasjon på gamle pc, kan man få større problemer!! (det var tider det!! ) Lenke til kommentar
Aeternus Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Har faktisk vært borte i at enkelte floppyer tar kvelden når man setter kabelen feil vei. Da blir de stående å lyse sånn konstant uansett hva man gjør. Du har seff. sjekket at kabelen på hk også står riktig Endret 15. februar 2005 av Aeternus Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Bytt til annen floppy. Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Skulle ikke forundre meg om hele driven er kaputt nei. Har jo det problemet med disketter, så hvorfor ikke hele )(/{€[]€$¤&%#)/€€£ driven... Gidder ikke stresse mye med dette, da det ikke er noen kritisk maskin, så å skaffe en ny floppy gidder jeg rett og slett ikke.. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Alle pinner ser ut til å være intakte, med unntak av 31, som vel skal mangle på floppyen. Kable #2 bør ikke være defekt, da den nylig er brukt i en annen maskin. Boote fra CD er forsåvidt et greit alternativ, men maskinen må ha floppy... Det er lett å se om dener brukket eller ikke, er det ingen ting der så skal vel det være ok... Sjekket nettop en gammel diskettstasjon som jeg hadde liggende. Det er faktisk en pinne som mangler på den og men det er med hensikt!! Lenke til kommentar
Noname Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 QUOTE (Noname @ 15/02/2005 : 14:08) floppy lyser hmm... kanskje du har koblet floppykabelen feil vei... hvis det er ikke en sånn hakk på floppy... den røde merken på kabelen skal være mot strøm kabel.. hvis du ikke har prøv det... tom hdd. du trenger en boot disk(disket) så maksenen kan finne cd'rom så du kan installer win98se fra cd... Håper det lyset litt opp for deg.. Lykke til Vet ikke om jeg forsto det helt riktig på det du skrev... men på eldre, eller mer gamle som er kanskje riktig å si, så kunne ikke de boote opp fra cd-rom`n. DU måtte da ha en DOS diskett og så finne cd-rom`n og starte installasjons filen... (det var vel det du ville fram til?) Uten diskettstasjon på gamle pc, kan man få større problemer!! (det var tider det!! ) yepp det var det jeg mente... uten disketstajson sliter man maks.. hvis det ikke finnes win98 med boot... husker ikke helt om det finnes... hehe Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Hver gang jeg ribber pc-er tar jeg vare på det som kan være brukenes eller som er litt morro å ta vare på. Derav diskettstasjoner så jeg har alltids noen som jeg kan erstatte med hvis den feiler.... Lenke til kommentar
enden Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Hver gang jeg ribber pc-er tar jeg vare på det som kan være brukenes eller som er litt morro å ta vare på. Derav diskettstasjoner så jeg har alltids noen som jeg kan erstatte med hvis den feiler.... Jeg ødela et par sist gang, så jeg er tom Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Prøvd med en annen diskettstasjon da? Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg ødela et par sist gang, så jeg er tom Da går vel ferden til nærmeste skrot (fylling) med krysstrekker og edo-ram i blikket Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg ødela et par sist gang, så jeg er tom Da går vel ferden til nærmeste skrot (fylling) med krysstrekker og edo-ram i blikket Det var tider det!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå