Gå til innhold

Høyttaler som tåler vann

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal lage en "vanntett" radio (ikke forstå det som en dykkerradio eller badeball med radio), og høyttalerelementet må da dekkes til på noe vis.

Det kan evt. gjøres slik som på denne radioen fra Lexon:

PRD2344.jpg

Der er det en tynn "gummi" film som er strekt over høyttalerområdet og formet slik at den ser ut som en høyttaler.

Det er en veldig liten radio dessverre, så teknikken fungerer kanskje dårlig med større elementer.

Et annet alternativ jeg så for meg, er at selve membranen kunne coates med et eller annet stoff.

Jeg er klar over at det går mye arbeid i å få membranen til å ha så riktig stivhet som mulig, så dette er vel å banne i kjerka for de audiofile av dere.

Det er derimot ikke et HiFi produkt jeg lager, jeg er mest interessert i at lyden ikke høres ut som om den kommer fra ei bøtte med lokk på. Tenker meg elementet maks 20 cm i diameter, hva nå enn det blir i tommer.

Er det noen av dere som kan tenke dere om noe sånt er mulig, eller om noe lignende er gjort tidligere?

Takker og bukker dypt for alle eventuelle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje prøve med smøremembran.Smøremembran får du hos flisbutikker og hos enkelte byggvarebutikker.1,2kg enkomponent smøremembran koster 145,40 hos Flispartner.Har du et gammelt høyttalerelement liggende,ville jeg prøvd på det først.

Tviler på at det blir et vellykket resultat men,og dessuten vil et vanlig element klare seg like bra på stranda.Det er CD-spiller'n og knottene som kvelden først.Er du avhengig av musikk når du ligger å flyter i vannskorpa blir det jo noe annet. :!:

Endret av egmur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...