Ni kon Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Native Command Queing (NCQ) Kort sagt er NCQ en teknikk som øker harddiskytelsen. For å beskrive NCQ kan vi sammenligne med en heis. Tenk deg en heis som ikke stopper dersom noen vil på underveis, men hver person som bruker heisen fraktes uavbrutt til den etasjen de skal til. Heisen returnerer så til den etasjen der neste person trykket på knappen for så å frakte denne til bestemmelsesstedet. Dette gjentas for hver person som benytter heisen. Nå er heldigvis dagens heisteknologi kommet lenger enn dette - heisen stopper dersom noen vil på i mellomliggende etasjer. Dagens harddisker derimot, leser/skriver i den rekkefølgen instruksjonene blir gitt. Hvis dataene på harddisken var plassert i samme rekkefølge som programmene hadde behov for å hente dem i, hadde det ikke vært noe problem. Men siden dataene på disken kan ligge spredd på over hele platen, oppstår det forsinkelse ved at lese/skrive-hodene må forflytte seg til riktig sted og platen må rotere til dataene befinner seg under lesehodet. NCQ gjør at instruksjoner om lesing og skriving av data enten utføres umiddelbart eller ordnes i kø, alt etter som hva som er mest gunstig. Dette bestemmes internt i disken på bakgrunn av hvordan dataene er plassert på platene i forhold til lese-/skrive hodenes plassering. Det tas hensyn både til å minimere rotasjonsforsinkelse og søketid. NCQ reorganiserer altså instruksjonene om lesing/skriving slik at disse utføres i den rekkefølgen som gir minst forsinkelse. Gjennom NCQ reduseres behovet for flytting av lese-/skrive-hodene noe som også har mindre mekanisk slitasje som bi-effekt. SATA-II-spesifikasjonene omhandler "ordning" av inntil 32 instruksjoner i "køen". Siden det bare er harddisken selv som kjenner plasseringen av lesehodene har man i NCQ også overlatt til harddisken å styre DMA (direct memory access) uten programvareinnblanding. Dette kalles FirstParty DMA. Hentet fra denne fabelaktige guiden : Link Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 21. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2005 Kjøpte meg akkurat 300 GB fra seagate Den var ukens tilbud hos netshop i uka som var. Har du fått testet disken nå? Kan du anbefale den? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 har fått den. Absolutt en juvel. Sitter på jobbpc nå, men mener å huske at den nesten holt hva den lovet etter fromatering mtp størrelse. Absolutt stillegående. Dog fikk jeg satt inn denne på Lørdag og har ikke fått tatt de store testene ennå Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Har selv både Seagate 200GB 7200.7 og Maxtor DiamondMax 10 250GB S-ATA 16MB cache 7200RPM NCQ. Min erfaring er at jeg ikke hører forskjell på disse idle, men ved intens jobbing kommer det en knatrelyd fra begge diskene. Seagate sin knatrelyd er skarpere og mer intens, og jeg opplever derfor Seagate disken som den minst støysvake. Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 (endret) WD's nye harddisk på 320GB støyer mindre enn de eldre WD diskene. Ut fra dataene som WD tilbyr støyer den også mindre enn seagate diskene. Sakset fra nettsidene til WD og seagate: WD: Idle Mode 28 dBA (average) Seek Mode 0 33 dBA (average) Seek Mode 3 29 dBA (average) Seagate: Idle (bels) 2.8 Quiet Seek (bels) 3.2 Performance Seek (bels) 3.7 Endret 21. februar 2005 av Gunderz Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg har en maxtor 250gb 16mb cache s-ata Denne synes jeg er stille, dog er det gummi mellom diskramme og harddisk. Men i allefall en rask og stille disk. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg tenkte å kjøpe en Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM. Jeg har ganske lite peiling, så jeg lurer på om mitt govedkort (asus p4p800se) støtter S-ATA? Hva er fordelene med S-ATA? Er det slik at man må kjøpe en S-ATA kabel i tilleg, f.eks en SLIK? Hvordan er det med strøm, bruker man bare en vanlig molex eller må man ha en overgang av noe slag? (Ja jeg er helt n00b når det kommer til disker ) Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg tenkte å kjøpe en Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM.Jeg har ganske lite peiling, så jeg lurer på om mitt govedkort (asus p4p800se) støtter S-ATA? Hva er fordelene med S-ATA? Er det slik at man må kjøpe en S-ATA kabel i tilleg, f.eks en SLIK? Hvordan er det med strøm, bruker man bare en vanlig molex eller må man ha en overgang av noe slag? (Ja jeg er helt n00b når det kommer til disker ) Kjøp heller denne disken: DiamondMax 10 Ifølge Asus sine hjemmesider støttet kortet ditt 2 SATA disker. Asus Du trenger med stor sannsynlighet dette også: S-ATA, overgang fra 4-pin til 15-pin Og denne: Serial ATA 150 75 cm Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Jeg tenkte å kjøpe en Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM.Jeg har ganske lite peiling, så jeg lurer på om mitt govedkort (asus p4p800se) støtter S-ATA? Hva er fordelene med S-ATA? Er det slik at man må kjøpe en S-ATA kabel i tilleg, f.eks en SLIK? Hvordan er det med strøm, bruker man bare en vanlig molex eller må man ha en overgang av noe slag? (Ja jeg er helt n00b når det kommer til disker ) Kjøp heller denne disken: DiamondMax 10 Ifølge Asus sine hjemmesider støttet kortet ditt 2 SATA disker. Asus Du trenger med stor sannsynlighet dette også: S-ATA, overgang fra 4-pin til 15-pin Og denne: Serial ATA 150 75 cm Helt supert! Eneste er at du sier jeg heller bør gå for en DiamondMax 10, men etter hva jeg ser, linker du til den samme disken som jeg linket til (Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM MaxLine II 8Mb cache ) Jeg regner med du kansje tenkte påDenne? Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Yes, den jeg mener ja Den er av nyere modell og dette merkes sikkert på støy osv, siden Maxtor har hatt rykte på seg får å være litt bråkete. Også har den jo 16MB cache som har endel å si. Har denne disken selv og må si meg meget fornøyd Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Yes, den jeg mener ja Den er av nyere modell og dette merkes sikkert på støy osv, siden Maxtor har hatt rykte på seg får å være litt bråkete. Også har den jo 16MB cache som har endel å si. Har denne disken selv og må si meg meget fornøyd Da kjøper jeg den, + en S-ATA overgang fra 4-pin til 15-pin, og en slik kabel. En ting jeg lurer på, må jeg ha noen spesielle drivere for å få disken til å funke, eller vil alt gå smertefritt etter montering og formattering? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Da kjøpte jeg den som WeeR andbefalte! Takk for hjelpen folkens, dere er til utrolig hjelp! Fantastisk å ha et sted som dette hvor man kan få hjelp og støtte til livet små og store hendelser! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå