johncl Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Hei, jeg har en Athlon XP2100 på et ABit KG7-Raid med 512 MB minne og et GeForce3 Ti500. Alt dette er 3 år gammelt og for tiden vurderer jeg med en oppgradering. I første omgang var tanken å oppgradere minnet til 1 GB da jeg driver en del fotoredigering, samt skaffe meg et GeForce 6600GT som virker som et bra skjermkort for pengene da jeg vil gjerne ha litt mer ytelse i f.eks. World of Warcraft. Men så tenkte jeg at det er litt dumt å spytte i penger for "gammelt" minne når jeg vet at jeg i en nyere PC vil trenger et matchende par med nyere minne for å få skikkelig dual rate (800 MHz+) ytelse på minnebussen. Så tanken er da å skaffe et nytt hovedkort og ny CPU også i samme slengen. Så da er trikset å ikke kjøpe det hotteste nye men noe som er bra nok som jeg kan utstyre med en rimelig CPU og evt oppgradere denne om et år når den hotteste CPUen kortet støtter koster en brøkdel av det den gjør i dag. Mao må jeg ha et hovekort som kan hente med i svingene og har et stort nok spekter for oppgradering at det er verdt det. Det blir kanskje 3 nye år til neste hovedkort-skifte nemlig. Jeg har også skjønt at DDR2 minne er alt for dyrt i forhold til ytelsen man får så jeg bør vel strengt tatt holde meg unna dette nå? Og siden verden går mot PCI-E på alt nå så bør vel skjermkortet også være av denne typen i stedet for en AGP versjon (som jeg måtte kjøpt hvis jeg skulle stappet det i ABit hovedkortet mitt). Så jeg trenger kort og godt anbefalinger på et combo av: Hovedkort CPU med en støysvak kjøler Minne Jeg har ikke noe behov for å overklokke. Jeg vil ha en støysvak PC, og har en 350 watts Fortron Source PSU som er helt topp og som jeg vil bruke videre på det nye kortet. Jeg flytter min gamle IDE Seagate Barracuda 120GB over så disk trengs ikke, selv om S-ATA disk er aktuell som neste disk (da flytter jeg denne over i en server for jeg vil bare ha en disk i pga støyen). Vurderer også en dual layer DVD brenner til backup av bilder, men disse er vel rimelige uansett (og kvaliteten er grei nok?). Det gamle hovekortet, cpu, minne skjermkort vil da gå inn i en htpc som jeg skal bygge. Finnes det noe webside hvor jeg kan få et inntrykk over ytelsesforskjellen jeg kan forvente meg ved en oppgradering fra mitt eksisterende system til et nyere? Det ble mange spørsmål her, men takker for alle svar jeg kan få. Endret 15. februar 2005 av johncl Lenke til kommentar
johncl Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Hei, har sjekket litt mer og hva syntes dere om dette oppsettet: Intel Pentium 4 530 3.0 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache 1490 kr Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched ValueRAM 512MB 1299 kr Abit AG8 Hovedkort for S775,DDR400 RAID I915P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,PCI-Ex16 945 kr MSI GeForce 6600GT 128MB DDR PCI-E PCI Express, NX6600GT-TD128E, Retail 1649 kr NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 549 kr Hele pakken skulle koste meg 5932 kr på Komplett. Er dette en grei pakke, og vil min Fortron Source 350 watts PSU holde hvis jeg utstyrer den med bare en harddisk? Endret 15. februar 2005 av johncl Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) er litt sliten nå så kan hende jeg gjør en feil men i mine øyne ser det ut som et bra oppsett som du vil få nytte av! EDIT: jeg ser nå at du ikke har valgt J versjonen av cpu'en(530j), den ville jeg valgt, koster det samme Endret 15. februar 2005 av LgitechDInovo Lenke til kommentar
johncl Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Ok, ja jeg så det var en J versjon men aner ikke hva reell ytelselsesforskjell er på disse modellene, men siden det er samme pris så kan jeg jo like greit ha den med mest funksjoner i. Bra id du har, jeg har et Dinovo tastatur selv, og digger det grundig. Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Ok, ja jeg så det var en J versjon men aner ikke hva reell ytelselsesforskjell er på disse modellene, men siden det er samme pris så kan jeg jo like greit ha den med mest funksjoner i. Bra id du har, jeg har et Dinovo tastatur selv, og digger det grundig. det er innebyg "antivirus" på J-versjonene, også var det en ting til jeg ikke husker! oft: ja vet, har et selv, går aldri lei det, kjmpe digg å skrive med, (noe som det hovedsakelig brukes til ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå