Gå til innhold

Tanker rundt et nytt bedriftsrettet nettsted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være intressant hvis dere kan tilby noe som trenges, det som ikke trenges er enda et "nettsted for profesjonelle IT-medarbeidere"(itpro.no), eller "nettavis for IKT-bransjen"(digi.no).

 

Dere må kunne tilby leserene noe, og ha en grunn til å måtte levere dette på en egen søsterside og ikke på hw.no.

 

Hvorfor skal Ola Normann som drifter Normann AS sjekke innom hwbiz.no for å finne ut hvorfor Win2000 serveren hans er så treg på nettverket? eller hvorfor skulle jeg som er konsulent sjekke om hwbiz hadde noe informasjon om et problem en av kundene mine har?

 

Hvis målet bare er å samle "eliten" på hw.no forumet, så er det vel like greit og lage en lukket del av forumet til dette formål og fortsette å servere eventuelle nyheter o.l. på hw.no.

 

EDIT: kom akkurat på at hwb.no fortsatt er eid av netshop, så jeg endra navn i posten min.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

jeg har tro på at dere kan lage en side med nyheter og kommende produkter og programmer som forenkler server drift eller drift totalt. og nye spennende løsninger.

 

og i tillegg ett forum der man deler opp dette i diverse produkter som foreksemple how to do

dhcp problematik

citrix

hardware

osv. alt som har noe med drift i og med at jeg forstod dere ville ha ett slikt rettet side. i forhold til mindre og større drift enheter.

 

og en annen tråd med en bolk med forskjellige greier. (ting som dere kan lage i en hoved tråd etter hvert i stede for å få ett forum som er vansklig å søke i slik hardware forumet er. per idag. gjerne ett sted hvor man kan samle mye dyrebar erfaring rundt diverse ting som polecy og lignende.

 

bør være høyteknisk og ikke for den vanlige forbruker. av ett forum ;)

Lenke til kommentar

Hei, Civilix!

 

Takker for interressant og nødvendig innlegg!

 

Ja, hvorfor skal vi opprette et nytt nettsted? Og som du påpeker, hvordan skal vi unngå at dette blir "just another website"?

 

Dette er ting vi har hatt i bakhodet når vi nå har jobbet med å utvikle konseptet rundt HWB.

Jeg kan dessverre ikke avsløre for mye, men vil bare forsikre om at slik ting ser ut per dags dato er det ingen grunn til å være bekymret.

 

En konkret kommentar kan jeg likevel komme med: Det er IKKE snakk om å "samle eliten" på HW.no-forumet. HWB har i det hele tatt lite eller ingenting med HW.no-forumet å gjøre.

 

Tanken bak HWB er å få til et nettsted for og med folk som jobber med IT i det daglige, med fokus på driftere og utviklere. Dermed blir forumet også deretter: Det skal være et forum for brukerne av nettstedet, der de kan diskutere, kommentere og ellers bidra til fellesskapets beste.

 

Om Ola Nordmann som drifter Normann AS kommer til å gå inn på sidene får tiden vise. Vi skal i alle fall gjøre et så godt forsøk som mulig.

 

:)

Lenke til kommentar

Hmm, virker interresant, gøres ut som en god idé.

 

Bare en liten detalj: hva blir url? hwb.no er fortsatt okkupert av nethsop, som jo het HWB (hardwarebutikken) tidligere... Skjønt, det er jo bare til å velge en annen adresse, evt kun operere med sidens fulle navn. Eller gå på kne og bønnfalle netshop om å la dere overta adressen... ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
aldeles utmerket ide.. tenk ett sted hvor man kan ta opp problemer rundt den daglige drift av en datapark uten å få ett lass av svar fra veldig unge mennesker som ikke vet hva de svarer på? en nytelse. hittil har jeg brukt forumene på toms hardware m.v.

 

det finnes en hel masse mennesker som i dag sliter med w2k servere/arbeidsstasjoner rundt forbi. jeg vet flere av mine kolleger som klør seg i hodet over intrikate problemstillinger ved oppsett og konfig. ett sted som man kan slenge inn ett spørsmål om hvorfor ikke vpn fungerer som det skal eller noe så enkelt som om hvorfor server 2003 plutselig finner ut at lokalnettet ikke kjører raskere enn 10mBit og dermed terminerer porter.

 

men frykten er at det blir ett nytt HwN forum hvor våre yngste brukere kommer med all sin visdom og kjører prosjektet i grøfta.

Selv om mine problemstillinger heldigvis ikke pleier å være av en slik karakter som det du nevner, så må jeg si meg 100 % enig i at dette dessverre er situasjonen i de fleste bedrifter.

 

I tillegg så er det du nevner om yngre medlemmer osv, stort sett det inntrykket de fleste med IT som fagfelt sitter med. dessverre !

generellt savner jeg ett forum her hvor vi med noen års erfaring og dertil egnet kompetanse kan prate om maskinvare.

 

for eksempel;

-hvilke kondensatorer er de mest stabile på hovedkortet. det hender at noen begynner å lekke etter en tids bruk, og da, i allefall jeg, lodder de ut og bytter de. (selv jobber jeg i ett firma hvor vi har flere hundre maskiner i drift og vi har standardisert på en modell. det koster mye prnger å bare bytte som mange foreslår)

 

-hvordan forhindre korrosjon i plugger og kontakter. (selv opplever vi at ide/floppy samt strømkontakter korroderer og skaper masse mystiske feil)

 

-hvordan løse ett batterisyreproblem, cmos batteriet. (enkelte produsenter bruker billige batterier enn andre. noen ganger har ett cmos batteri sprunget lekk og da er rådene dyre)

 

-hvordan få startet en disk hvor lageret er "tørt". (selv bruker jeg en selvutviklet metode med 16volt inn i stedet for 12v i ett en til tre kvart sekund)

 

egentlig disse litt tyngre problemstillingene uten å bli fortalt en masse tullball som gjør at man bare kaster bort tiden på tullprat.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke...

 

artima developer kan være et eksempel på hvordan det kan gjøres. Men redaksjonen bør også sørge for at en får oppstartshjelp av profilerte eksperter og ikke bare baserer seg på Nils som sitter hjemme på pc'en sin å skriver.

hvorfor kaste bort tiden på tullball? Oj..det er det mange logiske grunner til...

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke...

 

artima developer kan være et eksempel på hvordan det kan gjøres. Men redaksjonen bør også sørge for at en får oppstartshjelp av profilerte eksperter og ikke bare baserer seg på Nils som sitter hjemme på pc'en sin å skriver.

tror nok jeg misforsto, eller gjorde jeg ikke det.. ??

 

her sånn, tror jeg, og håper jeg at vi, snakker vi om ett forum for oss som jobber med it, ikke ola og kari som sitter hjemme og knoter med en skriver som ikke funker, kan stille spørsmål vedr litt mer seriøs art.. ikk dippedutt ting som "hvorfor får jeg ikke mer enn 190FPS i doom3 i 13000x10000 ved max av alt på en celeron 300A"? Beklager om jeg var spydig..jeg skrev det for å poengtere min mening ikke for å latterligjøre deg.

 

Profilerte eksperter.. hvem ville bruke sin tid og sine fakturatimer her, uten betaling? jeg skriver 1350,- pluss mva for hver time og ville ikke bruke arbeidsdagen min her for noen glansbilder og hedrelig omtale. Men jeg stiller gjerne opp gitt at noen kan faktisk og besvare mine spørsmål. knowlegdedrain er ett pent og vanskelig ord, men det forklarer en del..[/b]

Lenke til kommentar
tror nok jeg misforsto, eller gjorde jeg ikke det.. ??

 

her sånn, tror jeg, og håper jeg at vi,  snakker vi om ett forum for oss som jobber med it, ikke ola og kari som sitter hjemme og knoter med en skriver som ikke funker, kan stille spørsmål vedr litt mer seriøs art.. ikk dippedutt ting som "hvorfor får jeg ikke mer enn 190FPS i doom3 i 13000x10000 ved max av alt på en celeron 300A"?  Beklager om jeg var spydig..jeg skrev det for å poengtere min mening ikke for å latterligjøre deg.

 

Profilerte eksperter.. hvem ville bruke sin tid og sine fakturatimer her, uten betaling? jeg skriver 1350,- pluss mva for hver time og ville ikke bruke arbeidsdagen min her for noen glansbilder og hedrelig omtale. Men jeg stiller gjerne opp gitt at noen kan faktisk og besvare mine spørsmål. knowlegdedrain er ett pent og vanskelig ord, men det forklarer en del..

Det bør da være litt mer omfattende enn kun et forum. Artikler og lignende bør jo også kunne brukes. Det er jo rimelig håpløst å kvalitetssikre den informasjonen som kommer gjennom forumet. Og vil sannsynligvis ende opp i endeløse diskusjoner.

 

Og ang. betaling: hvorfor bruke tid kun forumet i det hele tatt? Er ikke akkurat så effektivt det heller. Ved å skrive en skikkelig artikkel eller lignende hjelper kanskje på anseelsen, så man kan ikke alltid bare telle kortsiktige kroner og øre.

 

Men hva vet jeg.. er bare en programmerende student i evig lære :!:

Lenke til kommentar

Det jeg har inntrykk av at opptar småbedrifter når det gjelder It, er spøsmål rundt nettverk selfølgelig og litt hw, men oftes er det spøsmål rettet rundt den rivende utvikling innenforbredbånd og muligheter innenfor her, nevner bruksområder som jeg ofte blir spurt om, men kan forlite om.

 

Koble seg opp mot bedriftens nettver fra andre lokaliseringer

Fjernhjelp

Overvåking , mye HW relatert innenfor dette.

IT telefoni - Skype - Lignede løsninger - Kan det spares penger på ny teknologi så er det emner som er bankers for småbedriftsledere.

På hardwaresiden det samme, raske printere med lavt kostforbruk.

Bærbare og tilbehør bør ha en stor plass.

 

Men jeg forutsetter kanskje en litt annen målgruppe, småbedriftslederen og ikke større firma med en kvalifisert it ansvarlig ?

 

Men dere skal være klar over at det er i bedriftsgruppen med 2 - 10 ansatte at behovet for en slik side er meget stor, og vel skal Dere tjene penger så vil det nok være en meget attraktiv gruppe.

 

Ps når jeg leser igjen startinnlegget, ser jeg at det er for mer proffe it-folk dette, men proffe it-folk tilbyr ofte sine tjenester til denne gruppen, slik at de to gruppene hører sammen.

 

Og redaksjonen kan nok forvente å få mange seriøse skribenter, dersom de gir lov til å skribenten å henvise til firmaet han/hun jobber i. Er klar over at dette på mange områder kan bli betraktet som "gratis" reklame, men redaksjonell utvelgesle skulle nok klare å fjerne rene reklamartikler. For for dere det til at gode it-folk kan skrie artikler i sitt "firma" navn eller med henvisning til, på samme måte som når dere takker komplett, netshop osv. Rote meg litt bort her i resonomanget, men en artikel gir ofte den beste markedsføringsverdien, lang bedre en rubrikkanonoser.

 

Og mange profisjonelle vil nok svare disse bedriftslederene særlig hvis de kan vise til sitt firmanavn i "brukernavn", på samme måte som alle webshoppene har representaanter som svarer for seg.

 

Riktig gjort kan og bør dere satse på å bli bindeledet mellom etterspørrer og tilbyder, det burde fange størst intresse tror jeg, siden det gavner begge parter.

 

Vær grei å overse de mange skrivefeil, ligger på sofan og skriver.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hadde vært fint med en side som testet bærbare (som ikke er beregnet på spill), projektorer, high-end nettverksutstyr o.l.

 

Det er da ingen grunn til å stenge ute folk som ikke jobber med IT fra forumet. Så lenge forumet er godt moderert tror jeg det ordner seg.

 

Det er faktisk en datarelatert ting jeg gjerne ville ha sett testet, og det er PC-bord og kontorstoler. Dette er jo nesten umulig å finne tester av.

 

Håper det blir noe av HWB, lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Darth Kjell, du har et meget godt poneg, de som sitter på kontor gir storst sett pokrn i hvor mange frames i HL2 maskin klarer, det som teller er støysvakt, letvnt, plaseringsvenlig, og der kommer ofte ting som pc bord, ergonmi osv inn. Et spørmål jeg ofte får, kan vi utgiftsføre plasmane, prosjektoren o.l. Og hjemmepc ordnignen som er enestående vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart beste måten å bruke det på. Men jeg har stort sett bare kontankt med småbedriftsledere. Er ofte de mest utrulige problemstillinger en kommer utfor, så en side hvor proffe folk er å finne ville også være supert for "oss" amatører som har det som yrke å finne ut om alt fra hybelkaniner i pc'er til alfor kompliserte nettverks oppgaver. Og utrolige enkle feil som de roter seg bort i, men som alikevel må finnes.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
generellt savner jeg ett forum her hvor vi med noen års erfaring og dertil egnet kompetanse kan prate om maskinvare.

 

maskinvaren i pc'n i seg selv burde være unødvendig å gå inn i detaljer på, dette er da serdeles uintressangt for de fleste bedrifter(og it-ansvarlige i bedriftene).

 

for eksempel;

-hvilke kondensatorer er de mest stabile på hovedkortet. det hender at noen begynner å lekke etter en tids bruk, og da, i allefall jeg, lodder de ut og bytter de. (selv jobber jeg i ett firma hvor vi har flere hundre maskiner i drift og vi har standardisert på en modell. det koster mye prnger å bare bytte som mange foreslår)

 

Valg av kondensatorer burde være opp til hp, dell og ibm og sette standaren for, derimot f.eks. en nyhetsartikkel om at hp benytter bedre kondensatorer en de andre ville vel være mer intressangt.

 

Forresten så er det første gang jeg hører at noen prøver og reparere et ødelagt hovedkort, du skal ha kredit for feilprioriteringer :p

 

-hvordan forhindre korrosjon i plugger og kontakter. (selv opplever vi at ide/floppy samt strømkontakter korroderer og skaper masse mystiske feil)

 

Korresjon i plugger og kontakter? Og jeg som trodde flesteparten av pc'ne rundt omkring stod i kontorlandskap. Igjenn, som en ren nyhetsartikkel om at en produsent har laget noe som skal gjøre at deres maskiner tåler bedre dårlige arbeidsforhold kan det være en intressang sak, men å legge vekt på en slik problemstilling virker litt feil synes jeg.

 

-hvordan løse ett batterisyreproblem, cmos batteriet. (enkelte produsenter bruker billige batterier enn andre. noen ganger har ett cmos batteri sprunget lekk og da er rådene dyre)

 

-hvordan få startet en disk hvor lageret er "tørt". (selv bruker jeg en selvutviklet metode med 16volt inn i stedet for 12v i ett en til tre kvart sekund)

Du trenger å få deg en bedre levrandør :wallbash: Dette er helt surralistiske problemstillinger som heller burde komme opp som en post på forumet enn noe som burde være på framsiden.

 

egentlig disse litt tyngre problemstillingene uten å bli fortalt en masse tullball som gjør at man bare kaster bort tiden på tullprat.

 

Hva med å heller slutte å kaste bort tiden på og reparere falleferdige pc'r og konsentrere seg om å gjøre et bedre pc-kjøp bedre neste gang, no offence.

 

Jeg ser for meg større satsing på tester av projector, buisness type laptops, nettverksutstyr(snakker da ikke om dlink og lingnende hjemmeutstyr), o.l.

Artikler om valg/oppsett av nye tjenester, 'best practises' artikkler, erfaringer med produkt x, artikkler om 'smarte løsninger', mm.

Og kansje en kunnskapsbase, en nedlastingseksjon og andre småting.

 

Jeg tror noe slikt hadde vært langt mer intressangt(for smb og det offentlige, som jeg regner med er målgruppen?) enn en side som sa hvem kondensatorer som ikke sprenger og hvem ide-kabler som ikke korroderer.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Civilix at jeg nok vil ha mer interesse av å lese artikler om effektive løsninger fremfor snevre problemstillinger som at cmos batteri er lekk.

Kanskje vil det også være interessant å lese tester av nettverksutstyr, enkle servere og lignende.

Lenke til kommentar

ingen tvil om at et HWpro kan ha livets rett.

hw.no er kurant det, men det er nok ikke helt egnet for folk som jobber med IT...da er det ikke så interressant med overklokking, valg av skjermkort for best ytelse i et gitt spill osv osv osv... :roll:

 

Men derimot test, omtaler, strategi osv av:

* servere HP, Dell, IBM osv

* Citrix

* SQLserver 2000, Oracle. MySQL, osv

* Win server, unix, linux

* e-post...klienter, servere, exchange, osv

* webservere

* virus og test av virusløsninger

* Spam, spamløsninger

* Brannmur Hw & Sw

* IP-telefoni

* ny teknologi som skype osv

* Mobiltelefoni

* hjemmekontor

* Telefonsentraler

* skrivere, laser sort/farge, blekkskrivere

* utskriftsløsninger for store volum

* kopimaskiner

* faxer

* bærbare

* prosjektorer, etc

* videokonferanse

* sikkerhetsaspekter med ny teknologi...er en del å tenke på

* Lisenser

* osv osv

 

Er en hel del å skrive om her :yes: ....og dette er kun drift. Så har vi jo en del områder for programmering også.....

 

Så her burde det være rom både for nyheter/artikler/tester og et forum....på akkurat samme måte som hw.no, men med en annen målgruppe.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg større satsing på tester av projector, buisness type laptops, nettverksutstyr(snakker da ikke om dlink og lingnende hjemmeutstyr), o.l.

Artikler om valg/oppsett av nye tjenester, 'best practises' artikkler, erfaringer med produkt x, artikkler om 'smarte løsninger', mm.

Og kansje en kunnskapsbase, en nedlastingseksjon og andre småting.

 

Her har Civilix utvilsomt rett i det han skriver - så får man heller reagere på hvordan han ordlegger seg dersom man ønsker det :)

 

Det er disse tingene HWB vil fokusere på - og forsøke å gi et nettsted med kvalitet og gode artikler for målgruppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...