Ueland Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Hardware-nettverket vurderer å starte et nytt nettsted for profesjonelle IT-folk i Norge, kalt Hardware Bedrift (forkortelse: HWB). Målet er at dette skal inneholde interessante tester og artikler for folk som jobber med drift og utvikling. I den forbindelse ønsker vi å spørre dere her på forumet om hva dere har lyst å lese på en slik side, og om en slik side er interessant i det hele tatt. Det vil også være aktuelt å forsøke å bygge opp et community rundt siden, der leserne kan skrive artikler og innlegg, gitt at de holder en god kvalitet. Hva slags kompensasjon mener dere isåfall vil være passende? Det er bare å være kreative rundt dette, det trenger ikke nødvendigvis være pengebeløp. Absolutt alle konstruktive kommentarer og idéer er hjertelig velkomne. Ønsker du mer informasjon om saken eller ønsker å kontakte oss privat kan du ta kontakt med prosjektleder Stefan Halck Erixon på adressen [email protected] Lenke til kommentar
duudee Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Kan nok funke. Litt mer "kvalitet" over tingene. Ikke at hw.no ikke er bra. Men jeg får til tider vondt i hodet når jeg prøver å lese en tråd på forumet. Enten så er det sure folk som krangler. Eller så glir det over i konspirasjonsteorier. På et "pro forum" ville jeg jo håpet at folk greide å holde seg borte fra dette. Artikler av brukerene selv. God idè. Det sitter folk rundt her med MYE nyttig å dele. Og noen får sikkert tilgang til ny info før andre (oppfordrer IKKE til å bryte noen taushetsplikter nei) Guider, HOWTO, tips å triks. For en som jobber med data problemer hver dag kan dette være ytterst hjelpsomt. Folk gidder nok engasjere seg i litt mer i skriving vist de vet at artikelen ikke havner i et forum, men som noe eget på fremsiden. Kompensasjon: Whoot? Jeg husker HW før i tiden jeg. Ingen tok betalt for noe. Og nå skal brukerene få betalt? hehe. Jeg hadde ikke forventet å fått noe for dette annet en navnet mitt nederst. Men om mulig, et gavekort hos "butikk" 2-3-4-500,- ? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 En GENIAL idé ! Som du selv skriver så behøver kanskje ikke betalingen skje i form av penger (for da kan det lett bli til at enkelte fristes til å "låne" materiell fra andre nettsteder), men kanskje i form av poeng som kan byttes inn i annonser på sidene. F.eks. 1 publisert artikkel = 100 poeng 2 publiserte artikler = 250 poeng 3 publiserte artikler = 600 poeng Kommentarer til disse = 5 poeng pr. kommentar. Pris på en annonse bør naturligvis stå i forhold til størrelse og plassering på siden, eller antall visninger. Poengene bør kanskje settes på en "firmakonto" eller noe slikt, men det og andre aktiviteter man kan få poeng for, er detaljer som det går an å se på senere. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 God idé med et nettsted som er beregnet på de proffe it-folkene! Hva med om dere prøver å lage et system som gjør at man slipper alle "småungene" på et eventuelt forum. Et poengsystem som gjør at andre brukere kan sette "- poeng" eller "+ poeng" på kvaliteten over postene/artikklene. Vet ikke hvordan dette er å gjennomføre da. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Nå fines det jp flere steder for folk som vil ha et mer profosjonelt websted kan jo nevne pcpro.no og pcworld. Mener ikke med det at det ikke er behov for flere tåder rundt dette. Er enig i det at til tider er jo en blomster hav av inlegg som heller kan betegnes som et barnehaveforum for folk som egentlig bare er intresert i det siste av spill og teknologi. Synes dette hørtes fornuftig ut. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Dere må i alle fall holde en tone i artiklene som er myntet på mer drevne IT-brukere. Kjenn deres målgruppe Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) hehe.. er ikke denne feilpostet? Anyway. Det vil jo komme helt ann på innholdet. Hvis man skal lage noe som skal konkurrere med itpro, pcworld, osv. så mener jeg det er en tanke unødvendig. Da burde dere heller heve kvaliteten noe på hw.no, for så å lage en hardwareside dedikert til "fjortisene" istedet (les som bare omhandler "hardware med lys i" (noe ironisk ment)) Det med at brukerne skal publisere artikler selv tror jeg blir å skyte seg selv i leggen. Jeg liker godt å lese artikler skrevet av "profesjonelle" journalister, eller personer som virkelig vet hva de skriver om, og "samtidig skriver godt". Den faktoren tror jeg kanskje vil bli vanskelig å få til med en bruker-styrt webside. Hvis man skal ta et eksempel vil jeg peke i retning itpro.no. Måten de gjør det på (brukere legger ut artikler) er etter min mening et prakteksempel på hvordan det ikke bør gjøres. Det blir vanskeligere å kvalitetssikre innholdet på den måten. Drar dere det mer i retningen a'la msfn.org, og slik som "the-ctrl-alt-del.com" var før i tiden så er jeg positiv. Hadde vært kjekt om dere kunne definere litt mer presist hva innholdet på en slik side ville være. "Profesjonelle IT-folk" kan være så mangt (og er forsåvidt et harry uttrykk). Er i utgangspunktet positiv, men det kommer an på innholdet. Vi har forsåvidt nok websider som tester bare komersiell hardware og software, samt skriver om aksjekurser og toppsjefer; for så å kalle seg "nettsted for it-profesjonelle". Endret 1. mars 2005 av JKJK Lenke til kommentar
plex- Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 En veldig god idee! Har savnet litt ett småproft forum hvor seriøsiteten ligger litt høyere enn HW.no forumet (som uten tvil til tider kan være morsomt, men i "arbeidsøyemed" litt bortkastet tid). Belønning i form av poeng er jeg en stor tilhenger av.. det trenger ikke være store summer, men kanskje noen små fancy ting i en "bonuspoeng shop" ala kopper med logoer, kulepenner, usb vifter etc eller som en annen her nevnte reklameplass for de som ønsker det. Poengene kan komme fra flere steder: artikler som blir publisert, triks/verktøy , forum (både av med forum brukere + admin brukere). Som drift/bittelitt utvikler er servere (disker, raidkontrollere etc), nettverkskompoenter, nyttige verktøy (for å forenkle drift), software som er beregnet på større miljøer, tips&triks og kanskje ett proft forum ønsker. Lenke til kommentar
ymerguer Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 vanskelig å få til med en bruker-styrt webside. Tanken er ikke å ha et "brukerstyrt" nettsted, men et nettsted der brukere også vil bidra med blogger og artikler. Det er snakk om å ha en fast redaksjon rundt dette, med faste nyhetssaker, tester og artikler skrevet av en fulltids- eller freelanceredaksjon knyttet til Hardware-nettverket. Når det gjelder forsøket på å holde et slikt forum seriøst kan jo denne tråden tas som et eksempel på at det kanskje ikke skal så mye til... Det er jo bare seriøse svar på tråden, noe som vi tror vil bli gjennomgangstonen på et HWB-forum. Takker forøvrig for alle tilbakemeldingene så langt! Det hjelper oss til å lage et bedre nettsted! Lenke til kommentar
MagE Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg synest at det også burde vere med kategorier som "servere" og "ferdig pc'er" da dette er noe IT-bedrifter ofte er svært opptatte av "jobbtelefoner" kunne også vert en grei kategori. Liker denne idèn Lenke til kommentar
fredster Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg synest at det også burde vere med kategorier som "servere" og "ferdig pc'er" da dette er noe IT-bedrifter ofte er svært opptatte av "jobbtelefoner" kunne også vert en grei kategori. Liker denne idèn God idè med jobbtelefoner . Jeg foreslår at man har f.eks. ISDN, Analog og Mobil som underkategori. Kanskje det også er en tanke å lage en egen kategori for Hjemme-Pc ordninger ? Jeg vet det er MANGE arbeidstakere som sliter med å skjønne innholdet i en del av disse avtalene, og som er "redde" for å spørre fordi dette ansees av en del sjefer som en "utenom-arbeidslig" syssel. Sannheten er vel heller kanskje at ikke sjefen skjønner det heller..... Lenke til kommentar
ymerguer Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hei, ad de to siste innleggene. Som det står i innledningen til denne tråden skal HWB i første rekke rettes mot driftere og utviklere. Vi skal da ha mer teknisk innhold som kan være interressant for disse målgruppene. Jeg skal midlertid notere meg de siste innspillene, slik at det kan kan tas med i betraktningen ved en eventuell utvidelse senere. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 aldeles utmerket ide.. tenk ett sted hvor man kan ta opp problemer rundt den daglige drift av en datapark uten å få ett lass av svar fra veldig unge mennesker som ikke vet hva de svarer på? en nytelse. hittil har jeg brukt forumene på toms hardware m.v. det finnes en hel masse mennesker som i dag sliter med w2k servere/arbeidsstasjoner rundt forbi. jeg vet flere av mine kolleger som klør seg i hodet over intrikate problemstillinger ved oppsett og konfig. ett sted som man kan slenge inn ett spørsmål om hvorfor ikke vpn fungerer som det skal eller noe så enkelt som om hvorfor server 2003 plutselig finner ut at lokalnettet ikke kjører raskere enn 10mBit og dermed terminerer porter. men frykten er at det blir ett nytt HwN forum hvor våre yngste brukere kommer med all sin visdom og kjører prosjektet i grøfta. Lenke til kommentar
xcase Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Høres ut som et bra og interessant tiltak Men samtidig skal man ikke dra alle "yngre" brukere over en kam. En del har faktisk peiling og vet hva dem snakker om i enkelte tilfeller. Selfølgelig er dere tilfeller uten håp, men det er der jammen hos den "eldre garde" og Lenke til kommentar
fredster Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 aldeles utmerket ide.. tenk ett sted hvor man kan ta opp problemer rundt den daglige drift av en datapark uten å få ett lass av svar fra veldig unge mennesker som ikke vet hva de svarer på? en nytelse. hittil har jeg brukt forumene på toms hardware m.v. det finnes en hel masse mennesker som i dag sliter med w2k servere/arbeidsstasjoner rundt forbi. jeg vet flere av mine kolleger som klør seg i hodet over intrikate problemstillinger ved oppsett og konfig. ett sted som man kan slenge inn ett spørsmål om hvorfor ikke vpn fungerer som det skal eller noe så enkelt som om hvorfor server 2003 plutselig finner ut at lokalnettet ikke kjører raskere enn 10mBit og dermed terminerer porter. men frykten er at det blir ett nytt HwN forum hvor våre yngste brukere kommer med all sin visdom og kjører prosjektet i grøfta. Selv om mine problemstillinger heldigvis ikke pleier å være av en slik karakter som det du nevner, så må jeg si meg 100 % enig i at dette dessverre er situasjonen i de fleste bedrifter. I tillegg så er det du nevner om yngre medlemmer osv, stort sett det inntrykket de fleste med IT som fagfelt sitter med. dessverre ! Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg er meget positiv til et sånt tiltak! Som nevnt har hw.no etter hvert endt opp med en profil som gjør at det er uforenelig med profesjonellt IT arbeid. En av målsetningene med denne nye siden må være å gjøre innholdet såpass teknisk at det utelukker de yngste/mest uerfarne brukerene. Forresten, jeg fikk linken til tråden fra en artikkel på IT-pro :-) Lenke til kommentar
ymerguer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hei, dette blir et svar til flere av dere, så jeg quoter ikke alt sammen. Først og fremst har vi fått inntrykk av at det er et behov for et slikt nettsted, derfor forsøker vi også å satse på dette. Når det gjelder HWB-forumet, vil strategien rundt dette være todelt: - Ut i fra tilbakemeldingene så langt later det til at et nettsted med et forum med høyere nivå rent teknisk og der en del mainstream-kategorier som skjermkort og kabinetter (typiske HW.no-temaer) ikke er aktuelle, tiltrekker seg brukere med en annen innfallsvinkel. Vi håper derfor HWB-forumet i utgangspunktet vil holde en mer saklig linje, i tråd med innholdet på sidene forøvrig. - Vi kommer til å satse på mer aktiv moderering av forumet i en tidlig fase. HW.no-forumet har hatt en mer gradvis utvikling, og det har også utviklet seg til å bli en samlingsplass for brukere i tillegg til et innleggsforum. Vi kommer derfor fra dag en av til å satse på en mer aktiv moderering av HWB-forumet, for å forsøke å holde trådene til temaet den gjelder. Når det gjelder pratet rundt aldersgrupper, så er det forsåvidt naturlig at dette dukker opp. Samtidig er det viktig å understreke at vi ikke skal ta utgangspunkt i aldersgrupper/generelle stereotyper når vi skal modere forumet. Her blir det rett og slett opp til det innholdet som legges ut, og om dette er i overensstemmelse med artikkelen som kommenteres. Vi skal i alle tilfeller gjøre vårt beste for at dette blir en bra side, som målgruppene kan trives med å besøke. Og nok en gang takk for alle tilbakemeldingene! Dette er viktige ting vi får vite om gjennom deres innlegg - "so keep up the good work"! Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Utvilsomt en god ide. Hva med at kun brukere med relevant jobb/utdanning/erfaring får lov å poste i den delen av forumet? Godkjenning av brukere kan vel være et felles arbeid, at "søknaden" må godkjennes av n brukere og en moderator eller noe... edit: *lære seg å refreshe minst en gang i timen * Endret 8. mars 2005 av harald_ Lenke til kommentar
ymerguer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Utvilsomt en god ide. Hva med at kun brukere med relevant jobb/utdanning/erfaring får lov å poste i den delen av forumet? Godkjenning av brukere kan vel være et felles arbeid, at "søknaden" må godkjennes av n brukere og en moderator eller noe... Hei, det beste er som sagt å legge opp til at innholdet i innleggene og artiklene for stå for "kvalitetssikring" av HWB-stoffet. Jeg er skeptisk til den formen for kontroll av forum-brukere som du nevner. For det første er det vanskelig å verifisere at brukere er de de gir seg ut for å være (dermed blir det hele lett undergravd), og for det andre er dette en alt for stor administrativ oppgave som vi ikke vil legge over på brukerne. Så inntil videre holder vi oss til en slik profil jeg skisserte tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå