Gå til innhold

Får ikke oppgradert DirectX i XP

Crazysteps

Anbefalte innlegg

For et halvt år siden ca klarte jeg på et finurlig vis å lure windows tilbake fra DirectX 9.0a til 8.1 da dette fungerte bedre på et av programmene jeg kjørte den gangen.

Nå derimot er jeg nødt til å ha DX9 for å kjøre et nyere program, men uansett hva jeg prøver på, så vil det ikke oppgraderes.

Får tilbakemelding etter installasjonen om at 9.0c er klart til bruk og at alle filer er lagt inn, men når jeg da kjører dxdiag så står det fremdeles 8.1

Tips?

Er det f.eks mulig å slette alle DX-filer, så den er NØDT til å legge det inn på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må advare deg om at jeg aldri har forsøkt å fjerne DirectX, så dette er bare en vanlig fremgangsmåte for å fjerne programmer som ikke vil bort.

Start maskinen din i sikkermodus og slett alle filer og registernøkler som har noe med DirectX å gjøre, for så å installere 9.0c på nytt.

Lenke til kommentar

Så på et annet forum at dette var mulig.

Den beste løsningen fikk jeg allikevel fra en kollega på jobben:

Installer et program som gjør at de skjulte registernøklene vises i legg til/fjern programmer under kontrollpanel.

Dermed kan man avinstallere DirectX på en ordentlig måte.

Dette gjør også at alle andre innebygde windows-funskjoner også kan avinstalleres.

Genialt!

Skal prøve det i kveld.

Lenke til kommentar
ser denne artikelen om fjerning og reinstallering av DirectX:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;no;191598

dette handler om DirectX 7.0 men kanskje gjelder dette ogso for 9.0 :hmm:

Prøvd den, men det fungerte ikke.

Har kjørt alle mulige programmer som lover bot og bedring, men ingenting skjer.

Hadde jeg bare hatt Win 98 hadde det ikke vært noe stress i det hele tatt.

Det jeg tror er problemet er at maskinen tror jeg både har DX8 og DX9. Så når jeg prøver å avinstallere 8, så går ikke det, da den tror jeg har 9 og når jeg prøver å legge inn 9, så skjer det ingenting, da den tror jeg har det fra før, mens dxdiag sier jeg har 8.1.

Irriterende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...