Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg ikke fikk noen respons på mitt forigge innlegg, har jeg drevet masse research(takk til un0kai for bra linker) og testing og nå er målet nådd :D:D:D

venice 1,8@311fsb*9(2800mhz) 1:1

stabil i memtest og superpi(16M)

Jeg håper dette oppsettet kan være til hjelp for andre med tccd minne, jeg er sikkert ikke den eneste med

OCZ plat.edt. rev2.

 

Oppsett for ocz 3200plat. edt. rev2 m/venice(heatsink moddet) 1,8ghz:

Bios =510/3

Ekstra kjøling på ram og Northq giant ufo på cpu.

Cpu er stabil på ca 2820mhz med divider(9/10), minne klarer memtest i 12 timer uten feil med 309 fsb(har ikke langtids testet høyere).

Maks temp.Cpu = 52 , sys = 41 , chipset =47

Innstillinger:

ltd/fsb ratio= x3

cpu=1,55v + 104% i bios/ avlest smart guardian = 1,55v

ldt =1,3v

chip set= 1,6

vdimm=2,7v i bios/ avlest smart guardian = 2,7v

Rammen liker ikke mer enn 2,7v

Cpu maks 1,55V

Jeg får masse feil i memtest på høyere volt.

Ram timmings:

tcl:2,5

trcd=5

tras=10

trp=4

trc=12

trfc=15

trrd=4

twr=3

twtr=2

trtw=3

tref=4708

twcl=1

dram bank interleave= enabled

DQS skew control=decrease

DQS skew value=128

dram drive strength= level 7

dram data drive strength= level 2

maks async latency =8ns

dram response time = fast

read preamble=5ns

idlecycle limit=256 clks

dynamic idle cycle counter = disable

read write queue bypass =8x

bypass max=4x

32 byte granularity = disable

Timmingsene er slakke :hmm: men scorer 7626/7539 i sandra membench.

Det er mulig at noen av disse innstillingene kan strammes noe, jeg har ikke prøvd enda.

Jeg er mest glad for at jeg endelig har funnet noe som virker. :w00t:

Lenke til kommentar

venice 1,8@311fsb*9(2800mhz) 1:1

 

Cpu er stabil på ca 2820mhz med divider(9/10),

Har ikke klokket så altfor mye, så har begrenset kunnskap. Har ikke engang s939, men er interessert allikevel. :p

Når du skriver "1:1", da trodde jeg det betydde at minne kjøres synkront med CPU, men så skriver du senere "med divider(9/10)".

Noe jeg ikke har forstått?

 

Stå på med slike detaljrike erfaringer, mange som tar nytte av dem, b.la meg når jeg skal hjelpe kameraten min med samme oppsett :thumbup:

Lenke til kommentar

Guran1942: Digg at du gidder å legge ut alle instillingene dine.

Jeg har akkurat samme tinga som deg, med unntak av PSU og cpu-kjøler. Der har jeg Mist 500W og Mist Megatower. Idletemp=37 og Loadtemp= 44 grader. Jeg får den ikke over 260fsb med den slakkeste minne divereren...

 

Det første jeg skal gjøre når jeg er ferdig på jobb er å montere en vifte på RAMen og prøve dine instillinger.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Har kjørt hele memtest 5 pass,test 8:220 pass,test 5:ca 800 pass,

Ingen feil!

Kjører superpi 32m feilfritt, bruker denne da den belaster cpu/minne maks og den sier fra om den minste ustabilitet.

Kan kjøre prime feilfritt i et døgn og fortsatt feile i superpi.

Test 5 og 8 i memtest er også veldig vare for ustabilitet, det er der feilene pleier å komme.

Virker som om 311 fsb er fjellstøtt.

Tester nå 313fsb i superpi, virker som om det går fint. :yes: edit: feilet på 313fsb :blush:

Har prøvd 315fsb men feiler i superpi, tror nok at jeg har nådd maks av det cpu greier. :(

En liten advarsel: jeg har fjernet heatsink på cpu, det var nokså greit hvis man er forsiktig,MEN pass på så ikke kjernen blir skadet når kjølevifta monteres, en kamerat drepte sin venice på den måten igår.

Virker som om kjernen tåler mindre enn socket A kjernen.

Jeg har ikke endret fjærspennet på viftefeste selvom cpu er lavere uten heatsink.Jeg tror ikke det er lurt å stramme noe der.

Gleder meg til å kjøre noen benchmarks nå.

 

@ Killer_DT : jeg vet om nyere OZC 3200plat.edt. rev2 ram som trives best på 2,9v, det kan være der det ligger.

Endret av guran1942
Lenke til kommentar

Foreløpige tall prime95/memtest86 stabil.. (10timer til nå)

 

System specs:

- venice 3000+

- 2x512MB OCZ VX PC4400

- fortron/source 350W (3år gammel)

- DFI Ultra-D

- 2x250GB Hitachi T7K250

- Zalman 7700cu kjøler

- passiv NB-kjøler

- Club-3D X800XL vivo

- soundblaster audigy2 m/ZX drivere

 

Av spenninger er følgende satt i BIOS:

RAM = 3,2Volt

CPU = 1,5Volt

Chipset = 1,6Volt

post-24-1118769246_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Har gjort litt research og funnet ut av BIOS 316 egner seg best til 4 dimms.

 

BIOS 510-2 egnet seg alt annet enn til akkurat dette

 

Akkurat nå driver jeg å kjører burn-in med to og to i par på 250MHz 2 2 2 8 på 3,2Volt, blir å kjøre brikkene noen dager, dvs. la stå å kjøre memtest (test5) om natta når jeg *sover eller når jeg ikke sitter ved PC`en.. pleier å ta noen dager før de løser seg skikkelig opp (husket fra speed premium brikkene mine)

 

*Sove om natta?! Vel, det skjer fra tid til annen.. ;)

 

Holy Sh*#!! innlegg 1100 passert :cry: Betyr dette at jeg offesielt kan kalles nærd? ikke si det til noen da! Jeg liker helst å bli gjenkjent som han fyren med alle damene rundt seg (pimpen i gjengen) :innocent: Er også aktiv i et annet forum der jeg går under brukernavnet "bleiegutt74".. men der handler det ikke akkurat om data for å si det sånn :!:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Ok, nå må jeg si jeg ble veldig overrasket... Har erfart fra før av at prosessorer kan klokke litt bedre etter noen dagers innkjøring, f.eks 3000+ winchester min gikk fra 2350mhz til 2600mhz på noen dager. Men dette er helt rått synes jeg. Venicen min har gått ifra 2300mhz i forigårs, til å boote windows på 2900mhz i dag :dribble: , jeg satt meg ned for to timer siden å skulle se om jeg kunne komme meg over 2500mhz, men dette tok jo helt av.. Det er dog ikke stabilt ved 2.9, sliter med varme, bigwater klarer ikke å ta unna på 1.65vcore det blir over 60grader, å da krasjer alt..

 

Samme opplevelsen her, klarte bare 2400Mhz i starten på min 3000+, men etter 17timer med prime95 på 1.65vcore gikk den opp på 2700Mhz i går :)

 

Kanskje etter noen timer med 2700, klarer jeg 2800 på luft? hadde vært kjekt med 1Ghz overklokk ;)

Lenke til kommentar
B-QL Skrevet 16/06/2005 : 11:23

Samme opplevelsen her, klarte bare 2400Mhz i starten på min 3000+, men etter 17timer med prime95 på 1.65vcore gikk den opp på 2700Mhz i går

 

Kanskje etter noen timer med 2700, klarer jeg 2800 på luft? hadde vært kjekt med 1Ghz overklokk

 

Ikkje dårlig det nei. Kass CPU vifte du bruka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...