Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk or gode tilbakemeldinger så langt... :thumbup:

 

Furyfax: med tccd er ikke det så mye vits i kjøling tror jeg da de bruker lavere spenninger enn mine ch-5 og bh-utt brikker, i mange tilfeller vil de klokke dårligere med høyere spenninger har jeg lest, men jeg har ikke fasiten så det er vel bare til å prøve, tror ikke jeg ville prøvd mer enn 3v på tccd, men jeg tror ikke jeg har grunnlag for å si noe da jeg aldri har eid et sett tccd brikker..

 

Jeg komemr til å kjøre mine corsair ch5 brikker på iallefall 3.6v før jeg sier meg ferdig med guiden... Men det kommer nok til å bli en stund til. Til og med del 3 er nok ferdig til onsdag, men benchinga og testinga tar så mye tid, at del 4 må vente litt. Er litt usikker på om jeg skal vente helt til jeg får venice cpuen min, så jeg får slått to fluer i en smekk liksom...

 

edit, skrue og mutter ja, og de papp skivene ifra BW, ser du innpåå linken til XS få kan du se litt nermere hvordan jeg ahr montert den...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål, noen som bruker den plugge som er inni den røde ringen ? Har ikke koblet denne til noe eg..

I tillegg er det en dings som fulgte med mitt X800XT kort som en kobler i bak skjermkortet som er en splitter til 2 molex kabler, bør eg også kobla den ?

post-24-1113950113_thumb.jpg

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar
ocz pc3200 platinum rev.2 med tccd brikker skal klare litt i overkant av 3 volt.

Las på ocz forum at garantien vist nok er gyldig til 3.045 volt og det var skrevet av en som jobber i ocz. Har kjørt mine på 3 volt uten problemer.

ok, my mistake, har aldri hat tccd... :blush:

 

Furyfax: jeg har heller aldri brukt den fdd tilkoblingen, tror den skal brukes til sli stabilitet... Ja du bør koplet på ekstra strøm bakpå skjermkortet, enten vha. overgangen, eller en 6pins pci-e strømplugg som er på de fleste nyere psuer...

 

 

edit: da har jeg begynt på del 2 og lagt til noen bilder...

 

edit2: ferdi for i natt, del 2 er bortimot ferdig, og jeg har lagt til litt midlertidig stoff på del 3...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

edit: da har jeg begynt på del 2 og lagt til noen bilder...

 

edit2: ferdi for i natt, del 2 er bortimot ferdig, og jeg har lagt til litt midlertidig stoff på del 3...

Bra saker un0kai :thumbup:

 

Det tar mye tid å skrive slike artikler, har skrevet noen lange tildigere jeg også, men syns uansett det er verdt slitet. Alltid gøy å kunne hjelpe folk!

 

Men du har sikkert som meg også mye annet du skulle ha gjort utenom det som foregår på forumet, så selv om lysten til å skrive er der stopper det ofte opp..

Syns det du hadde skrevet til nå var veldig bra!

 

Kanskje noen andre kunne legge til spørmål og svar delen av førstesiden?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Et lite problem: Har send min 500W PSU til rep. og bruker en F/S 350W. Nå kan jeg ikke bruke diskettstasjonen min og CPU kjøleren beveger seg ikke... dette er vel nogit rart...

Ingen som kan hjelpe meg med dette?

 

Samt:

 

Skyline: Kan du få un0kais overklokkings guide inn i første-posten?

Lenke til kommentar

Hvordan bytte kjølepasta/goop på chipset-viften

 

Vil du shave av noen grader på chipset temperaturen din? Det er ingen sak. Følg den veldig enkle 10-trinns guiden, fra 1 til 10. Enklere kan det vel ikke gjøres?

 

1 - Ta ut hovedkortet ditt av kabinettet.

 

2 - Koble fra strømkabelen til chipset viften.

 

3 - Press ut de to plast-pinnene som holder chipset viften på plass. Dette gjøres ved å presse lettest ved å presse "pinnene-hodene" sammen på baksiden av hovedkortet og skyve dem ut gjennom hullene.

 

4 - Under chipset-viften vil du se en "kjøle-pad" med en firkant laget av demppende materiale rundt seg. Ta vekk pad-en i midten. Dette kan gjøres ved å grovskrape med negler eller noe lignende. Se vedlagt bilde.

 

5 - Rengjør så stedet der denne pad-en var med egnet middel. Her vil jeg anbefale isopropanol, lakktynner eller en ArctiClean CPU/GPU cleaner fra Arctic Silver.

 

6 - Tørk av med papir eller pusseskinn for briller, eventuelt gode q-tips. NB: det du bruker til å tørke med må ikke loe/etterlate seg rester.

 

7 - Gjenta rengjøringen, som ble brukt på undersiden av viften, på selve chipsettet.

 

8 - Smør et tynt lag av kjølepasta på chipset-et. Her vil jeg anbefale Arctic Silver 5. For å smøre ut kjølepastaen kan du f.eks bruke et visakort eller eventuelt en skalpell, hvis du har en stødig hånd (PS: VÆR YTTERST FORSIKTIG). HUSK: bare et tynt lag, og pass på at kjølepastaen dekker hele chipsett-et.

 

9 - Sett chipset-viften på plass ved å presse plastik-pinnene ned i sine respektive hull. Tips: Prøv å mål til med øynene først slik at du kan presse dem rett ned, og ikke må vri å vende på den, da dette kan smøre kjølepastaen utover.

 

10 - Koble til strømkontakten til chipset-viften.

 

Bilder:

 

Fjerningavpad.jpg

Over ser du undersiden av chipset-viften. Det er den pad-en i midten (som er begynt på) som skal fjernes.

 

 

Kjernejpg.jpg

Over er et bilde av chipset-et slik det ser ut etter chipset-viften er fjernet. Rengjør den mørke firkanten det står nVidia på med metoden beskrevet i trinn 5 og 6.

 

 

Goop.jpg

Bildet over viser et eksempel på en dårlig rengjort vifte. Du kan lett se restene av pad-en. Denne må rengjøres bedre. Her er det også gjort en feil med kjølepastaen. Denne skal påføres chipset-et, IKKE kjøleren. Se trinn 5 og 6 for en innføring.

 

Sånn, da skulle alt være i den skjønneste orden. Hvis guiden er uklar på noen punkter, gi tilbakemedlig via en PM, så fikses det fortløpende.

 

Tilleggsinfo:

 

- Kjølepastaen, Artcic Silver 5, bruker omlag 100 timer før den er innkjørt mao. gir maksimal effekt, men du bør merke en temperatur forskjell allerede fra begynnelsen.

- Ved påførsel av kjølepasta kontra kjølepad-en vil chipset-viften komme bittelitt lavere (med tanke på dem som har store grafikkort som tar borti chipset-viften).

- Klementinen er mandarinens smakfulle og steinfrie fetter.

 

Arctic Silver 5 selges i de fleste nettbutikker.

Arctic Silver ArctiClean selges på www.microplex.no

 

Håper denne lille guiden er til hjelp for noen.

 

Takk til un0kai for bilder :thumbup:

Endret av Odland81
Lenke til kommentar
Et lite problem: Har send min 500W PSU til rep. og bruker en F/S 350W. Nå kan jeg ikke bruke diskettstasjonen min og CPU kjøleren beveger seg ikke... dette er vel nogit rart...

Ingen som kan hjelpe meg med dette?

 

Samt:

 

Skyline: Kan du få un0kais overklokkings guide inn i første-posten?

Dette virker litt rart ja, men jeg aner ikke hvorfor det skjer så du må nok prøve litt på egenhånd for å finne ut av det, demonter og monter på nytt, f.eks. kan være noe du har oversett..

 

Tror vi drøyer det litt med å legge guiden på førstesida da jeg ikke er helt ferdi enda.. Det er enklere for meg og redigere når det er min post den ligger i...

 

Bra goop guide, tror jeg har noen bilder som jeg kan sende til deg om du vil inkludere de i guiden...? Jeg vil også hinte om at q-tips er genialt til å rengjøre med...

 

edit: stryk bildene, såg igjennom nå og hadde ikke tatt noen bilder med goop på, bare før og etter rensing, så det var ikke så spennende...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Bra goop guide, tror jeg har noen bilder som jeg kan sende til deg om du vil inkludere de i guiden...? Jeg vil også hinte om at q-tips er genialt til å rengjøre med...

 

edit: stryk bildene, såg igjennom nå og hadde ikke tatt noen bilder med goop på, bare før og etter rensing, så det var ikke så spennende...

Send bildene hvis du har, kan freshe opp guiden.

 

Angående Q-tips er ikke dette å anbefale til annet en grovrens da de har en tendens til å loe. Iallefall de billige. Men hvis du kjøper noen dyre på apoteket kan de vel brukes.

Lenke til kommentar

har tenkt å kjøpe et dfi nf4 sli-d + en a64 3200+ "venice". Jeg har en 512MB PC3500 TwinMOS BH-5 brikke og skal ha en til etterhvert, funker bh5 brikkene bra på dette hovedkortet mht. overklokking? Skal også ha et GeForce 6800GT. (skal slenge i et til når pengene strekker til/behovet er der) :thumbup:

Endret av amarios
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har ett problem med mitt DFi Nf4 Sli-dr kort.

 

Jeg har lagt inn nyeste bios og testet den nyeste beta biosen.

 

Det som er problemet mitt er at når jeg kommer inn i windows så er den veldig ustabil når jeg setter inn nettverkskontakten. har prøvd å bytte nettverkskort og satt inn ett 10/100 kort. uten at dette hjalp.

 

Det som skjer er at når jeg setter inn nettverkskabelen så bruker den å restarte med en gang jeg setter den i men hvis den står i pcen før den booter kan det gå inntil 2 min og opp til 15 min før pcen min får en Bluescreen og restarter.

 

Er det noe jeg gjør feil eller er det noe feil på hwen min?

 

Jeg har

Prosessor : Amd-athlon 64 3500+ (en Winnie)

Hovedkort : Dfi Nf4 Sli DR (nå med nyeste beta bios)

Ram :Corsair XMS XL PRO(Tccd brikker) Pc3200 Med leds

Strømforsyning : Ocz 520W

Kjøling : Swiftech mcp+ med delta vifte (Luft)

Skjermkort : Sapphire radeon x800xl

Kabinett : Beantech Igloo 2

Disker : (WD raptor 36GB) (2X WD 250gb raid edition)

 

Dette skjer også når jeg kjører stock hastingheter på kortet.

Har prøvd alt... kansje skru av wake on lan???

 

Jeg skjønner altså ikke hva dette kan være forutenom kansje ikke helt kompitabel ram.

jeg har ikke sett eller lest om noen andre som har problemer med NETTVERKSKORTET???

 

Hvorfor skrur pcen min seg av bare jeg setter tpen i???

 

VELDIG RART

 

Når jeg ikke har i nettet er pcen min stabil som ett fjell.

 

Memtest rapoterer 0 feil etter 5 runder uansett om jeg har nettet i eller ikke, så jeg regner med at rammen er stabil da ??? eller?

 

Er det noen av dere som har opplevd noe av det samme eller har jeg fått ett defekt hovedkort?

 

Kan dette ha noe med drivere å gjøre. og isåfall hvilke drivere er det som er aktuelle og bruke?

 

Setter pris på all hjelp.

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Stapp i et nytt nettverkskort og test igjen. Får du ikke problemet da og drivere heller ikke har utgjort noen forskjell så kanskje du burde la butikken se på hk'et?

 

Har også ett problem, eller det KAN hende det bare er jeg som er ute og jaller i skogen =)

 

Jeg har ikke usb 2.0, skal det ikke være det da? :p

Står at jeg må dytte i usb kontroller... "jeah rite" :p hehe

 

Hva er det jeg surrer med? :p

Lenke til kommentar
Stapp i et nytt nettverkskort og test igjen. Får du ikke problemet da og drivere heller ikke har utgjort noen forskjell så kanskje du burde la butikken se på hk'et?

 

Har også ett problem, eller det KAN hende det bare er jeg som er ute og jaller i skogen =)

 

Jeg har ikke usb 2.0, skal det ikke være det da? :p

Står at jeg må dytte i usb kontroller... "jeah rite" :p hehe

 

Hva er det jeg surrer med? :p

Har satt i ett Realtek 10/100 kort i pci slotten og testet det.

 

Akurat det samme skjer. er ikkeno feil på kortene tror jeg... eller?

 

Men takk for svar ihvertfall

 

Svar på ditt spmål. installer med xp sp2 plate så får du usb 2.0. jeg veit ikke hvorfor xp sp1 installasjonen monger på dette??? jes takk iallefall

Endret av Lurifax85
Lenke til kommentar

Akkuratt satt opp mitt system nå med DFI. alt fungerer glimrende og er strålende fornøyd sålangt, selvom det dukker opp noen spørsmål innimellom :)

 

 

Spørsmål:

I front på stacker kabinettet er det utgang for lyd som jeg hadde planer om å plugge headsettet mitt i, men ettersom jeg bruker et audigity 2 kort vet jeg ikke helt hvor jeg skal plugge den kabelen fra fronten på kabinettet hen.

 

Noen som kan svare på dette lille enkle spørsmålet mitt? :)

 

Hilsen TempO

Endret av tempoking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...