Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det samme lurte jeg på...men hvis du prøver litt så ser du at det er bare en måte å gjøre det på! Den passer ikke ned i hullene på noen annen måte!!

 

Bygger du nå? Hvordan system har du?

Se siggen for specs:

 

Har egentlig en 500W PSU men den må retuneres. Min gamle PSU er en F/S 350W.

Lenke til kommentar

Skulle ønske noen kunne skrive en detaljert overklokkings guide til dette

kortet. Er så utrlolig mye å stille på at jeg blir litt forvirra!

 

Eks Hvordan man finner topp fart på rammen, for så å kombinere dette med

den største farten hovedkortet greier. Og selvfølgelig at cpu har sin maks fart.....hvordan finner man ut av alle delenes maksfart?J

 

Jeg er litt usikker her....

Endret av eskarls
Lenke til kommentar
Skulle ønske noen kunne skrive en detaljert overklokkings guide til dette

kortet. Er så utrlolig mye å stille på at jeg blir litt forvirra!

 

Eks Hvordan man finner topp fart på rammen, for så å kombinere dette med

den største farten hovedkortet greier. Og selvfølgelig at cpu har sin maks fart.....hvordan finner man ut av alle delenes maksfart?J

 

Jeg er litt usikker her....

Det hadde vært sinnsykt bra om noe flinkiser kunne gjort dette. Eventuelt om trådstarter kunne fikset dette i førsteposten, samt ta opp problemer og løsninger som Kons Basse gjør i Asus tråden. Ufattelig hendig...

Lenke til kommentar
Skulle ønske noen kunne skrive en detaljert overklokkings guide til dette

kortet. Er så utrlolig mye å stille på at jeg blir litt forvirra!

 

Eks Hvordan man finner topp fart på rammen, for så å kombinere dette med

den største farten hovedkortet greier. Og selvfølgelig at cpu har sin maks fart.....hvordan finner man ut av alle delenes maksfart?J

 

Jeg er litt usikker her....

Nå prøvde jeg å klokke litt.....

 

Fikk en NTLDR feilmelding i oppstart. Måtte legge inn allt på nytt. Kjiipt...

Noen som vet hva dette er?

 

Kan ikke noen lage en guide a :)

Lenke til kommentar
Skulle ønske noen kunne skrive en detaljert overklokkings guide til dette

kortet. Er så utrlolig mye å stille på at jeg blir litt forvirra!

 

Eks Hvordan man finner topp fart på rammen, for så å kombinere dette med

den største farten hovedkortet greier.  Og selvfølgelig at cpu har sin maks fart.....hvordan finner man ut av alle delenes maksfart?J

 

Jeg er litt usikker her....

Hei, jeg vet ikke om det er dette du leiter etter, men jeg skreiv litt om overklokking, litt ned på denne sida...

 

Jeg trives ikke med windows på d:, men jeg vet ikke om det gjør noe spesielt, men erfaringer tilsier det blir mye rot på HD da programmer ofte vil innstallere/pakkes ut på c:

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Hei, først setter du Dram frequency Set på 100, og ldt/fsb freq ratio til 4(passere du fsb bus freq 250 setter du denne til 3)

 

Så øker du fsb bus freq med 5 for hver, helt til det blir ustabilt (feiler prime eller occt, evt. krasjer) da må du ned et par hz for å finne høyeste stabile cpu hastighet... Når det blit ustabilt kan du øke vcore(cpu vid verdiene) litt og se om du kommer lenger.. hvor mye spenning du tør å prøve med kommer ann på load temp på cpuen din.. den bør ikke være noe over 55-60grader etter at du har kjørt cpu?100%load i 15min. Ellers har det litt med hvor mye is du har i magan (personlig begynner jeg å svette over 1.65v...

 

Deretter setter du alt på standard igjen (utenom ldt/fsb freq), og cpu/fsb freq ratio til 9eller 10, så begynner du å øke fsb freq til rammen blir ustabil (feil i memtest eller krasjer), når rammen har blitt ustabil kan du prøve å øke spenningen til den (dram voltage control, tror ikke du bør prøve noe særlig mer enn 2.9v på dine brikker, er også greit å ha en vifte som kjøler rammen).

 

Hvis rammen ikke går noe lenger med høyere spenning, så kan du prøve å slakke litt ned på timings... Her er det viktig at du finner den balansen mellom frakvens og timings som gir best ytelse. Merk deg at det som f.eks sisoft sandra gir best resultater på, ikke trenger å gi best resultater på de oppgavene du bruker pcen til. Generelt sett er lavest mulig timings å foretrekke..

 

Når du har funnet ut av dette er det tid for å finne en kombinasjon av høyest mulig cpu hastighet og ram instillinger. Da må du mest sannsynlig leke deg litt med ulike ram dividere og fsb bus freq. Merk deg at høyest mulig cpu frekvens er å foretrekke.. Jeg må f.eks. kjøre rammen min på 239mhz selv om den er stabil opp til 245mhz, da instillinger som lar meg kjøre på 245 gir meg for lag cpu freq.

 

Innunder ram instillingen er det også mulig å tweake litt... Jeg kan skrive mine instillinge i rekkefølge ovenfor og nedover så har du en liten pekepinn, selv om jeg tror din ramm må ha litt slakkere timings..

-166-auto-2.0-2-8-2-07-16-auto-02-02-02-auto-auto-enabled-auto-0-auto-level4-07.0ns-06.0ns-"resten på auto.

 

Generelt sett er ting som står på auto noe jeg ikke vet hva er :!: vel. bortsett fra cpc..

 

Sånn en liten hurtiginnføring i overklokking :!:

 

Kan også nevne at fsb bus freq x dram freq set=minnehastighet

fsb bus freq x ldt/fsb freq ratio=hyper transport bus hastighet(bør alltid være under 1000)

cpu/fsb freq ratio x fsb bus ratio=cpu hastighet

 

wow, ble mye lenger enn jeg hadde planlagt.. Håper det hjelper deg litt... Sånn går det når jeg ikke har penger til å gå på byen :p

 

btw. sett rammen i de orange minne slottene da dette gir best overklokking...

Fin denne TAKK

 

KAn du forklare hva alle disse forkortelse betyr?

 

Tenker på de to første setningene!

 

Jeg har en 3200 på 2 Ghz....jeg går frem på samme måte?

Lenke til kommentar

Du går fram på samme måte ja... forkortelsene jeg ser jeg har brukt er vel bare freq. for frequency, ellers så er prime og occt to programmer som man kjører i windows for å sjekke stabiliteten på cpuen, jeg bruker occt, du kan bruke en av de, fordelen med de er at de skjekker at cpuen kommer frem til de resultatene den skal komme frem til sånn at de kan avslører små ustabiliteter..

 

Personlig kjører jeg denne i 5-10min mellom hver gang jeg øker HTT, har jeg gått for langt pleier jeg å få feil etter et par minutter (du kan også bare klokke til windows krasjer i oppstarten for så og klokke litt ned og så begynne stabilitets testing), så begynner finjusteringa på 1mhz evt. øking av vcore.. For at du skal kunne kalle cpuen stabil bør den klare en av disse programmene i 24timer uten feil..

 

Pass på temperaturere når du gjør dette...

 

Ellers er alle termene jeg har brukt hva det heter i bios på dfi så langt jeg vet...

 

Jeg tror også at HK leser av feil verdier når det kommer til spenning, men vanskelig å bekrefte det...

 

Andre greie programmer til bruk under testing er de forskjellige 3dmark programmene(stabilitet) cpuz, sisoft sandra, og cpucool

 

Ram intillingene jeg bruker er for winbond ram ikke tccd.

Lenke til kommentar
Hehe, bare hyggelig :thumbup:

Jeg stopper opp på 2.4 Ghz...da låser ting seg Er litt skuffa :(

Er ikke dette litt dårlig overklokk?

 

Kjører på 2.35 nå ......

 

Skal nevnes at jeg så på film mens prime gikk...kanskje ikke så lurt?

Hvor langt kan jeg øke cpu volten tror du?

det er også en annen volt jeg kan endre på over cpu.

den starter på 1.2 tror jeg...husker ikke hva den het!

Hva er den til??

 

Opps ser nå at jeg endra chip set volten og ikke cpu vid volten :))

denne cpu special volten...trengs den å brukes? Det så ut

som om den vanlige volten var bra nok .......

 

Er det noen vits å endre chip set volten?

Og hvorfor viser volten noe annet enn det du setter den til?

Endret av eskarls
Lenke til kommentar
Hehe, bare hyggelig :thumbup:

Jeg stopper opp på 2.4 Ghz...da låser ting seg Er litt skuffa :(

Er ikke dette litt dårlig overklokk?

 

Kjører på 2.35 nå ......

 

Skal nevnes at jeg så på film mens prime gikk...kanskje ikke så lurt?

Hvor langt kan jeg øke cpu volten tror du?

det er også en annen volt jeg kan endre på over cpu.

den starter på 1.2 tror jeg...husker ikke hva den het!

Hva er den til??

 

Opps ser nå at jeg endra chip set volten og ikke cpu vid volten :))

denne cpu special volten...trengs den å brukes? Det så ut

som om den vanlige volten var bra nok .......

 

Er det noen vits å endre chip set volten?

Og hvorfor viser volten noe annet enn det du setter den til?

2,4GHz er en brukbar overklokk, mange winnier stopper opp på dette området. Men du skulle normalt klare mer. Sett volten til 1,5 eller max 1,7Volt hvis du har bra kjøling. Den "vanlige" volten skal holde et godt stykke på vei, men skulle du trenge mer vil jeg ikke anbefale å bruke over 110% ukritisk.

 

Systemet skal være like stabilt om du kjører prime + film. Det skal ikke kræsje uansett (prime).

 

Chipsetvolt over 1,5V kan være nødvendig hvis du skal over 300MHz HTT. Sett den til 1,6, dette skulle iallefall ikke skade systemet og kan i enkelte tilfeller gi extra stabilitet.

 

Det vil alltid være variasjoner på hva du setter verdiene til og hva som vises i BIOS. Ikke heng deg så mye opp i dette.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Ok...men hvordan ser jeg at prime failer?

Har kjørt den i 15 min nå...5 tester var kjørt.

 

Og hvorfor finnes cpu startup value? Hva er egentlig den til....

prime vil fortelle deg "hardware failiure, execution haltet after xx:houers and xx:minutes"..

 

Jeg kjører Prime i 1døgn for å bekrefte stabilitet

 

VID Startup value brukes for å kjøre volten til CPU litt lavere eller høyere ved bootup, dette hvis du har en overklokk som ligger helt i grenselandet for hva systemet takler. Kan hjelpe i enkelte tilfeller der folk har svake strømforsyninger.

Under bootup er det flere komponenter som bruker masse strøm, bla harddisker som spinner opp i full hastighet

 

Jeg tror det vanligste er å kjøre CPU VID lavere under BIOS bootup, slik at de andre komponentene skal få det de trenger

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Ok...men hvordan ser jeg at prime failer?

Har kjørt den i 15 min nå...5 tester var kjørt.

 

Og hvorfor finnes cpu startup value? Hva er egentlig den til....

uten at jeg egentli har aning så antar jeg at startup value er vcore når systemet booter, akkuratt som mange skjermkort har forskjellige spenningsverdier under boot og win, men det kan hende jeg er helt på jordet, jeg setter den bare til samme som cpu vid...

 

Har ikke så mye erfaring med prime så det kan jeg ikke svare på, men jeg bruker occt som gjør mye det samme, og der får man iallefall beskjed i klartekst når cpuen har gjort en regnefeil. her kan du laste ned occt....

 

Bios verdier er langt ifra nøyaktige, men de gir en liten pekepinn på om du har trygge temps. også kan man lage et sammenlikningsgrunnlag av ulike typer kjøling på samme HK

 

Jeg ser ikke bort ifra at du i sandra kansje får oppgitt chipsettemp, temp under samme kjøling og belastning skal resultere i samme temp i sandra og bios, da sandra leser av bios temp. Men det er ikke alltid overvåkingsprogram vet hvilke sensorer som er hva.

 

Bruk nvidia monitor eller cpucool til å overvåke temperaturen MENS cpu er under belastning, det er load temps som er de viktige...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...