Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Tenkte bare jeg skulle føye til mine erfaringer her..

 

Jeg bygget et system rett før påske, med nF4 Ultra-D, en 3200+, Sapphire X800XL, og 2x 512MB PC3200 ECC minne jeg hadde liggende (Kingson kvalitetsminne til HP)

 

Systemet var kjempestabilt, ingen problemer, bortsett fra i Spill og i 3DMArk. - I f.eks WoW så fikk jeg device lost etter 2-15 minutter spilt, da tok hele grafikken en pause, ga meg sort skjerm, og så kunne jeg spille videre. 3DMark 05 krasjet på siste test, og Doom3 krasjet når jeg lastet spillet...

 

Etter mye søking rundtomkring fant jeg ut at det måtte være enten kjøleløsningen til Sapphire (som visstnok skulle være dårlig) eller strømforsyningen. - Etter å ha byttet til Zalman VF700ALCu på Sapphiren, og fått enda dårligere stabilitet, kjøpte jeg inn et Antec Neopower, ett Antec truepower(26A på 12V1, det burde holde ;)), et Club3D 6600GT og et Club3D X800XL og byttet om hverandre og testet i den rekkefølgen - så var problemet fortsatt der, - no go på spill :(

 

Vel, den eneste andre feilkilden jeg kunne tenke meg var minnet (selv om systemet var 100% stabilt i Windows) - så jeg kjøpte inn etpar Kingston HyperX 2-3-2-6 og testet. - Alt kjørte. Dønn stabilt i alle spill :love: ....

 

Eneste problemet er at jeg sitter med et truepower 430, ett Club3D 6600GT og ett Club3D X800XL(uåpnet) til "overs" .... life sux :tease: (hvis noen vil kjøpe noe av dette til innkjøpspris send meg en PM) :)

Men er det ikke slik at det hovedkortet ikke støtter ECC minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjell på SLI-DR og SLI-D?

Finnes ikke Ultra-DR?

Tror ikke det er mye, men DR har en Silicon Image 3114-SATA-kontroller ekstra. SLI-DR har altså 8 SATA mens SLI-D har 4.

 

Kanskje overflødig, men koster bare 100 kroner ekstra :)

 

Det finnes ikke noe Ultra-DR. DFI NF4-serien består av tre kort så langt.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
Men er det ikke slik at det hovedkortet ikke støtter ECC minne?

Vel, Det støtter ikke ECC nei, men man kan bruke ECC brikker i det :=)

Tror det stemmer, ja. Socket 940 krever ECC-minne, mens socket 939 ikke benytter seg av denne teknologien uansett. ECC-support innebærer en ekstra-chip, men jeg ser ingen grunn til at denne skulle "forstyrre" minnets øvrige funksjon.

Lenke til kommentar
Hva er forskjell på SLI-DR og SLI-D?

Finnes ikke Ultra-DR?

Tror ikke det er mye, men DR har en Silicon Image 3114-SATA-kontroller ekstra. SLI-DR har altså 8 SATA mens SLI-D har 4.

 

Kanskje overflødig, men koster bare 100 kroner ekstra :)

 

Det finnes ikke noe Ultra-DR. DFI NF4-serien består av tre kort så langt.

Overflødig med 4 ekstra SATA? Er jo veldig greit å ha. Personlig har eg 7 SATA diskar i maskina mi, så dette var genialt for min del. Så slapp eg å bruke ein av dei 2 PCI slottane til ein ekstra kontroller. Og er vel ein del dyrare å kjøpe SLI-D pluss ein ekstra SATA kontroller enn å kjøpe SLI-DR. I tillegg har SLI-DR diagnose-LED og FrontX modulen, noke SLI-D ikkje har.

 

Det finst faktisk Ultra-DR og jau. Den står i alle fall lista opp i brukarmanualen til SLI-DR kortet mitt. Trur einaste forskjell frå Ultra-D er at det har 4 ekstra SATA tilkoplingar.

Lenke til kommentar

Vel, vel, vel... nå har jeg lekt meg litt i en time med mine nye bh-5 brikker :) har begynt testinga av den første.. Tenkte jeg skulle nevne jeg booter windows ved 225mhz og 2-2-2-8 timings ved 3v, vet ikke hvor stabilt det er enda, men kan kjøre 3dm01...

 

Mitt første mål er nå å finne de 2 brikkene av mine 3 som klokker best ved 3.2v og brenne de inn mens jeg er hjemme i et par dager, men så langt ser det jo unektelig bra ut..

 

Jeg kommer med løpende oppdateringer utover dagen :D regner med å ha testet alle til midnatt..

 

edit: nevnte jeg de kjører 3dm01 ved 240mhz samme timings og spenning som over :thumbs:

 

edit: ok,da gav minnet seg ved 245mhz og 3.0v, booter win uten problem men krasjer 3dm03... Nå får vi se hvordan den skalerer ed spenning...

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Vel, vel, vel... nå har jeg lekt meg litt i en time med mine nye bh-5 brikker :) har begynt testinga av den første.. Tenkte jeg skulle nevne jeg booter windows ved 225mhz og 2-2-2-8 timings ved 3v, vet ikke hvor stabilt det er enda, men kan kjøre 3dm01...

 

Mitt første mål er nå å finne de 2 brikkene av mine 3 som klokker best ved 3.2v og brenne de inn mens jeg er hjemme i et par dager, men så langt ser det jo unektelig bra ut..

 

Jeg kommer med løpende oppdateringer utover dagen :D regner med å ha testet alle til midnatt..

 

edit: nevnte jeg de kjører 3dm01 ved 240mhz samme timings og spenning som over :thumbs:

 

edit: ok,da gav minnet seg ved 245mhz og 3.0v, booter win uten problem men krasjer 3dm03... Nå får vi se hvordan den skalerer ed spenning...

hvordan brenner du dem inn?

Lenke til kommentar

hmm jeg har DFI NF4 Ultra UT-D og jeg klarer bare ikke å få igang usb2...

kommer sånn melding om at jeg bare kjører usb1 hastighet i windows og jeg har alle oppdateringer til windows xp'n min (sjekket for 5min siden) og har i tillegg prøvd å legge inn usb2 drivere på cd'n som fulgte med....

 

har prøvd alle usb porter på hk og usb portene på lian li kabinettet forran som jeg har byttet på hvor de er koblet på hk... :(

 

noen som har et tips eller to?

Lenke til kommentar

hmm de så ganske fine ut *sjekke i lommeboken* :p

 

btw fikk fikset usb 2 problemene tror jeg.... avinstallerte nemlig alt og lot windows finne driver automatisk og nå ser det ut som det funker...

 

men 2 spørsmål:

1. hvis jeg endrer fsb i bios, vil pci og det være låst til standard hastighet?!!!

2. de strømkontaktene som er på hovedkortet, den floppy lignende kontakten og den vanlige drev kontakten, skal de være plugget inn når man har en pci-e strømforsyning som fyller den store kontakten?

 

(funker med og uten men tenkte på hva som egentlig er riktig)

Lenke til kommentar

Ser at DFI Lanparty NF4 SLI-DR selges ganske billig på Netshop.no, hadde egentlig tenkt å gå for et ASUS A8N SLI Deluxe. Billigere og ser enklere ut å rutte med. Har ikke allverden av kjapp RAM, så det jeg lurer på: Er det vits å legge i 250.- ekstra? Og er dette kortet lett å betjene, flashing av BIOS, OC osv.

Lenke til kommentar
Ser at DFI Lanparty NF4 SLI-DR selges ganske billig på Netshop.no, hadde egentlig tenkt å gå for et ASUS A8N SLI Deluxe. Billigere og ser enklere ut å rutte med. Har ikke allverden av kjapp RAM, så det jeg lurer på: Er det vits å legge i 250.- ekstra? Og er dette kortet lett å betjene, flashing av BIOS, OC osv.

Beste ekstra 250kr. du har brukt på lenge kan jeg love :thumbup:

 

Har hatt over 20 hovedkort tidligere og har aldri vært så fornøyd som med DFI kortet

 

Lett å betjene og alt der der også ;)

Lenke til kommentar

Skal si du var sikker i din sak... kan det fjeset i avataren lyve? Neppe. Men passer mine øvrige komponenter overens med HKet? Sjekk sigg for specs?

 

EDIT: Jeg tenkte å smekke på en slik Zalman Passiv kjøler, går dette fint? Samt. bråker HKet noe særlig? Vil ha en PC som er stillegående under surfing på nett, mens jeg kan guffe opp vifter når det skal spilles.

 

EDIT2: Bråker chipset viften?

Endret av Odland81
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale ei vannblokk til DFI kortet? som også tillater meg og ha grafikkortet i øverste PCIe port?? :hmm:

 

Grunnen er at kortet bilr dødla varmt nå (hvis jeg ikke kjører radiatorviftene og kabinettvifta på full guffe....) har opplevd reboot et par ganger utelukkende pga varme (da jeg glemte og skru opp viftene før litt Far Cry mp spilling..) Da jeg sjekka tempen etter rebooten var den 59 grader :ohmy: orker ikke tenke på hva den hvar før den omstarta......godt over 60 tenker jeg...

Lenke til kommentar

Hei alle DFI venner.

 

Jeg har kjøpt meg DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort og det er noen spørsmål jeg lurer på.

 

Har forøvrig bestillt 3200+ winchester, 1024Mb (2,5-3-3-7) RAM OCZ Premier

Gainward 6600GT GLH. Arctic Cooling Silent Case Miditower

m/350W Seasonic powersupply m/Aktiv PFC

 

Allt er i posten nå.

 

1. Jeg har ikke en overgang fra 20 til 24 pin, er dette et problem?

Kan noen forklare meg hvordan jeg skal sette den på :)

 

2. Har lyst å overklokke litt(er ikke ekstrem) Får jeg 2,6 Gig så blir jeg fornøyd

Men er litt redd for det "billige"minnet mitt er for dårlig??

Kan noen si noe om hva jeg forvente på FSB og resten av systemet med disse

minne brikkene?

 

3. Er denne strømforsyningen for dårlig?

 

 

Takker for alle svar :)

 

PS: Beklager hvis det var svar på noe av dette tildeligere i tråden,

var veldig mye å lese :)

Endret av eskarls
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...