Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okay, har problemer her nå. Når jeg skal installere win xp stopper hele maskinen på "setup is inspecting hardware config". Noen som vet hva det kan være?

 

Amp 64 3000+

DFI ultra d

OZC pc3200 plat. rev 2x 512

asus x800XT

OZc modstream 420w

Stressa jævlig lenge med akkurat same problemet sjølv.

Har du kanskje aktivert USB tastatur og mus i BIOS, men likevel tilkopla eit PS2 tastatur, eller eit USB tastatur via PS2 adapter?

Oppdater til nyaste BIOS i tillegg, om du ikkje allereide har gjort det.

Lenke til kommentar
Okay, har problemer her nå.  Når jeg skal installere win xp stopper hele maskinen på  "setup is inspecting hardware config". Noen som vet hva det kan være?

 

Amp 64 3000+

DFI ultra  d

OZC pc3200 plat. rev 2x 512

asus x800XT

OZc modstream 420w

Stressa jævlig lenge med akkurat same problemet sjølv.

Har du kanskje aktivert USB tastatur og mus i BIOS, men likevel tilkopla eit PS2 tastatur, eller eit USB tastatur via PS2 adapter?

Oppdater til nyaste BIOS i tillegg, om du ikkje allereide har gjort det.

Ha du er et GENI. Diablet USB mouse. Slengte på en PS/2 adapter på musen, VOILA problem solved! Gleder meg til å klokke. Har lyst til å dra 30000 i 3dmark 2001se

Lenke til kommentar
Okay, har problemer her nå.  Når jeg skal installere win xp stopper hele maskinen på  "setup is inspecting hardware config". Noen som vet hva det kan være?

 

Amp 64 3000+

DFI ultra  d

OZC pc3200 plat. rev 2x 512

asus x800XT

OZc modstream 420w

Stressa jævlig lenge med akkurat same problemet sjølv.

Har du kanskje aktivert USB tastatur og mus i BIOS, men likevel tilkopla eit PS2 tastatur, eller eit USB tastatur via PS2 adapter?

Oppdater til nyaste BIOS i tillegg, om du ikkje allereide har gjort det.

Ha du er et GENI. Diablet USB mouse. Slengte på en PS/2 adapter på musen, VOILA problem solved! Gleder meg til å klokke. Har lyst til å dra 30000 i 3dmark 2001se

:)

 

Eg får ikkje bruke MS Digital Media Pro tastaturet mitt med PS2 adapter i det heile tatt. Fungerar rett og slett ikkje. Sjølv med USB disabla i BIOS funkar det ikkje. Forstår ikkje heilt kvifor. Kan vere spesielt med denne typen tastaturet kanskje. Hadde håpt å få vrake det gamle vel slitte PS2 tastaturet mitt, men med same problem du hadde vart ikkje det noke av akkurat, når ikkje USB tastaturet fungerte med PS2 adapter ein gang. Fekk det til til slutt av ein eller annen merkelig grunn, så nå er det kun USB mus og tastatur som er i bruk. Men trur kanskje eg skal ta vare på det gamle PS2 tastaturet i tilfelle eg skulle få bruk for det.

Lenke til kommentar

Hovedkortet har en 4pins molex kontakt. Er denne viktig for stabilitet?, eller er det for å sørge for nok strøm til skjermkort? Skjermkortet har også en egen spesial kontakt for strøm. Ville jeg kanskje kunne overklokket mer om jeg hadde satt i en plugg i den kontakten? Oppdaga nemmelig her i går at den ikke var i bruk. Kanskje derfor jeg ikke får klokka mer?....

Lenke til kommentar
Hovedkortet har en 4pins molex kontakt. Er denne viktig for stabilitet?, eller er det for å sørge for nok strøm til skjermkort? Skjermkortet har også en egen spesial kontakt for strøm. Ville jeg kanskje kunne overklokket mer om jeg hadde satt i en plugg i den kontakten? Oppdaga nemmelig her i går at den ikke var i bruk. Kanskje derfor jeg ikke får klokka mer?....

Plugg plugger alle steder hvor du kan, det vil nok gi deg litt høyere overklokk og større stabilitet

Lenke til kommentar

Fant en test som kan være interessant!

Hos Anandtech har de testet følgende høykvalitets minnebrikker sammen med DFI LANParty nF4 SLI-DR:

 

OCZ EL PC4000 VX Gold (DS) 2X512MB

Corsair TwinX1024-4400C25 (DS) 2X512MB

Crucial Ballistix (DS) 2X512MB

OCZ PC3200 Platinum Rev 2 (DS) 2X512MB

OCZ VX Revisited: DDR Updates on DFI nForce4

 

Anandtech sammenligner ytelse, og finner max mulige klokkefrekvens i tillegg til å finne den klokke/latency verdiene som gir best ytelse.

Lenke til kommentar

Lurer litt på dette her med minne tilgangstider og slikt. Når folk mener f.eks 2-2-2-5 så er disse parameterne det er snakk om:

CAS# LATENCY 2

RAS# CAS# 2

RAS PRECHARGE 2

TRAS 5

 

Eller er jeg helt på jordet?

Har tenkt å begynne å klokke nå, må bare få dette her av veien først. Skal tyne pc3200 brikkene mine til det yterste.

Lenke til kommentar

Ikke kast den gamle trofaste PSU`en din hvis du er glad i den!

 

20pin -> 24pin. Det finnes allerede adaptere som kan gjøre dette for deg, men denne modden vil gi bedre effekt. Det kommer av at jeg totalt kobler 7nye ledere helt fra strømforsyningen til hovedkortet (noe et adapter ikke vil gjøre)

 

Moddet den over 3år gamle strømforsyningen min i dag. Det er en fortron på 350watt og den hadde bare 20pin ATX plugg. Bygget den om til 24pin ved å ta et stykke av ATX-pluggen til en defekt 200Watter jeg hadde liggende. Strømmen til denne ble hentet fra AUX-pluggen på 350watteren, her finner du 3,3V, 5V og Jord. 12V som manglet ble hentet fra en av molexene som var ledig.

 

auxmolex.jpg

 

De første resultatene viser en klar forbedring på hvor høyt jeg klarer å kjøre minnet stabilt. Regner med at det er de extra 3,3Volt ledningene som gjør jobben.

 

På 3,2Volt@ 2 2 2 6 OCZ PC3200 VX

 

før mod: 241MHz

etter mod: 244MHz

 

Har enda ikke testet hvor mye høyere CPU vil gå etter modden, men tror i alle fall at det ikke skulle være dårligere enn før :)

 

Før jeg startet med modden trodde jeg ikke det skulle få så sinnsykt mye å si, men jeg er nå sikker på at 24pin strømforsyninger så absolutt bør brukes på kortet.

post-24-1112231277_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Er det flere som har erfaring med å gå fra 20 --> 24pin ATX?

 

Når det gjelder fargekodene på pluggen jeg laget så må dere bare se bort ifra dette, 12V ledningen er SORT på pluggen men den riktige fargen skal selvfølgelig være GUL!Vil også advare andre som vil modde til å være meget forsiktig, det er alt annet enn gøy ikke gøy å sette f.eks 12V der 3,3Volten skal stå, man kan fort få høre lyden "puff.." da :ohmy:

 

PS! Ønsker ikke kommentarer om at 24pin ATX har 2*12Volt rails.. jeg vet dette, Modden hadde uansett god effekt..

post-24-1112254549_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Mitt neste hovedkort blir et DFI NF4, jeg ser på netshop.no at det er 3 ulike utgaver? hva er forskjellen på de 3? kun sli og noen ekstra kabler?

DR har sli, raid5 og 8sata, de andre har 4sata og enten sli eller ikke.. Ellers er de helt like...

 

Dette hadde du funnet ut på 5min om du hadde giddet å søke litt selv... :realmad:

Lenke til kommentar

til orientering: jeg slet med bluescreen i realplayer...

 

systemet rapporterte at det var en kritisk feil i nvmcp.sys fila som jeg fant ut var lyddriveren til nvidia.... løsningen ble rett og slett å fjerne denne driveren og installere realtec driveren som finnes på DFI nedlastingssidene.... problem solved!! no more bluescreen ;)

Lenke til kommentar

Då var OCZ PC 3200 Platinum Rev. 2 brikkene i hus. Køyrer brikkene på 2-2-2-5-1t-200MHz på 2,7V no, og etter over 4 timar med memtest86+ v1.51 er det fortsatt ikkje feil. Dermed bør det vel bety at det MÅ vere noke seriøst gale med Corsair-brikkene vel? Og ikkje minnekontrolleren i alle fall. Har lasta ned memtest86+ v1.55 no, og den skal vist vere fiksa med tanke på ein del test 8 feil, så kanskje det hjelper litt på Corsair-brikkene. Men reknar med at i alle fall test 5 feil er det av og til fortsatt. Så noke MÅ vere gale med Corsair-brikkene når dei feilar på spesifisert timing, mens OCZ ikkje gjer det. Kan vel ikkje vere kompatibilitetsproblem som gjer dette vel? Både OCZ og Corsait brikkene skal vel vere TCCD og, så virkar litt merkelig om det kan vere grunnen.

Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle føye til mine erfaringer her..

 

Jeg bygget et system rett før påske, med nF4 Ultra-D, en 3200+, Sapphire X800XL, og 2x 512MB PC3200 ECC minne jeg hadde liggende (Kingson kvalitetsminne til HP)

 

Systemet var kjempestabilt, ingen problemer, bortsett fra i Spill og i 3DMArk. - I f.eks WoW så fikk jeg device lost etter 2-15 minutter spilt, da tok hele grafikken en pause, ga meg sort skjerm, og så kunne jeg spille videre. 3DMark 05 krasjet på siste test, og Doom3 krasjet når jeg lastet spillet...

 

Etter mye søking rundtomkring fant jeg ut at det måtte være enten kjøleløsningen til Sapphire (som visstnok skulle være dårlig) eller strømforsyningen. - Etter å ha byttet til Zalman VF700ALCu på Sapphiren, og fått enda dårligere stabilitet, kjøpte jeg inn et Antec Neopower, ett Antec truepower(26A på 12V1, det burde holde ;)), et Club3D 6600GT og et Club3D X800XL og byttet om hverandre og testet i den rekkefølgen - så var problemet fortsatt der, - no go på spill :(

 

Vel, den eneste andre feilkilden jeg kunne tenke meg var minnet (selv om systemet var 100% stabilt i Windows) - så jeg kjøpte inn etpar Kingston HyperX 2-3-2-6 og testet. - Alt kjørte. Dønn stabilt i alle spill :love: ....

 

Eneste problemet er at jeg sitter med et truepower 430, ett Club3D 6600GT og ett Club3D X800XL(uåpnet) til "overs" .... life sux :tease: (hvis noen vil kjøpe noe av dette til innkjøpspris send meg en PM) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...