Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

hehe, jeg har ikke så mye tro på sli selv heller, takk for nyttig info.. Jeg får springe å kjøpe meg et skyvelær når butikkene åpner igjen da. Og strømførende maling.. Men en ting til kan jeg bare påføre malingen rett over "loddepunktene"? Jeg har forstått det slik... Har ikke sett på chipsettet selv enda, så jeg vet ikke helt nøyaktig hvordan det ser ut, men hvis punktet er kuttet vil jeg da måtte påføre maling på selve pcb'en?? Er dette isåfall trygt, eller må jeg ha noe isolasjon imellom...

 

Siden anandtech også modded med blyant så antar jeg det bare er å streke over, men alltid best å være på trygge siden, da jeg er verdens fattigste student, med en altfor dyr hobby ;)

 

edit: hehe, leste innlegget ditt på dfi forums, j**li bra navn..

 

edit2: sladder ukvemsord for å være på trygge siden... Jeg synes også det er helt fantastisk at noen klarer å påstå at vifta ikke bråker... :no:

Endret av un0kai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får springe å kjøpe meg et skyvelær når butikkene åpner igjen da. Og strømførende maling.. Men en ting til kan jeg bare påføre malingen rett over "loddepunktene"? Jeg har forstått det slik...

 

Siden anandtech også modded med blyant så antar jeg det bare er å streke over, men alltid best å være på trygge siden, da jeg er verdens fattigste student, med en altfor dyr hobby ;)

 

edit: hehe, leste innlegget ditt på dfi forums, j**li bra navn..

 

edit2: sladder ukvemsord for å være på trygge siden... Jeg synes også det er helt fantastisk at noen klarer å påstå at vifta ikke bråker... :no:

Skyvelær er noen en hver mann burde ha i verktøykassa si :)

 

Bruk maling rett på loddepunktene, blyant funker også, men jeg liker å være på den sikre siden så maling = ok Ligger en meget detaljert beskrivelse på anandtech

 

Alpha`en til HeatSLink™ XLE v2.0 ribber finner du på salg hos 3dfxcool til 75kr.

 

De folkene som kom med kritikk på dfi-street.com er vel kun misunnelig :blush:

Jeg er litt "fanatisk" når det kommer til PC-støy, så pleier bestandig å fjerne vifter der jeg har mulighet, sover jo tross alt i samme rom som PC`en står..

 

Men støy satt til side, så har faktisk også HeatSLink™ XLE bedre ytelse enn orginal kjøleren med vifte på full speed :thumbup:

Lenke til kommentar

MADSHRIMPSKlokke guide for TCCD minne og DFI NF4 HK!!!

 

Getting your brand new A64 S939 to overclock to high DDR600 speeds is not an easy feat. Even with high quality memory you still need a lot of tweaks to get everything running stable. In this guide we show how to reach stability at DDR600 speeds on the nForce4 board from DFI.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Har da fått lekt meg litt mer, og har kommet frem til følgende oppsett.

 

Har fått klokka CPU opp til 2490MHz.

Rammen henger på med 249MHz (DDR490) / CAS: 2-2-2-6

Super-PI går nå unna på 34sec, noe som er et sek raskere enn før :thumbup:

 

Legger ved noen bilder jeg, så dere får se selv.

 

 

tests9ji.th.jpg

Etter 4 timer med prime95, har cpu en temperatur på 54C

 

img36530gn.th.jpg

Skjermbilde fra MemTest

 

img36542il.th.jpg

Innstillinger i BIOS

 

img36556mo.th.jpg

Enda fler innstillinger i BIOS

 

img36567pi.th.jpg

Temperaturer og spenninger i BIOS.

 

Ser at idle temp på CPU i BIOS er på 40 grader C, i windows (Smartguardian) rapporteres det som 34 grader C.

Kanskje CPU har en del høyere temp ved belastning å da? Om BIOS har rett?

 

Ser dette ut som greie innstillinger? Noen som har noen tips til forandringer?

 

-Trond

 

EDIT: Har kjørt 3DMARK 03 og 05, kom opp med følgende resultat:

03: 11729

05: 4102

Er det gode scores?

 

EDIT 2: Oppdaget en bug med bildene, du kom bare til fremsida til de som hoster, skal være ordnet nå..

Endret av skille
Lenke til kommentar
Eg forstår heller ikkje kvifor Prime har køyrt i fleire timar uten problem mens memtesten feilar heile tida.  :hmm:  Så nå veit eg snart ikkje kva eg skal finne på meir. Får vel berre bestille meg eit par VX brikker kanskje. Er det fortsatt trøbbel sjølv med det kan det ikkje vere noke anna enn hovedkortet eller prosessoren det er noke feil med. Skal sjå om eg kanskje får låne OCZ 3200 Platinum Rev. 2 brikkene til ein kamerat og teste med dei.

Vel, er vel ikke til så mye trøst men mine GEiL Golden Dragon PC3200 som tidligere har storkoset seg på opptil DDR480 klarte ikke engang å kjøre DDR333 på DFI kortet. Så hovedkortet ditt behøver ikke være defekt, kortet er sikkert "gulle" godt.. Putta inn VX og boOom.. rett opp på DDR500@2 2 2 6 på 3,3Volt

 

Jeg har nå bestilt meg 4x512 BH5 brikker, de samme som un0kai også har bestilt. Skal la un0kai få lov til å teste disse og viser det seg at de ikke er noe tess skal jeg returenere mine på angrefristen (uåpnet). Hvis brikkene er gode håper jeg på å kunne kjøre 1T med fire brikker på den nyeste steppingen til AMD (kommer i april), det ryktes at disse skal ha forbedret minnekontroller og SSE3.. men mye mulig dette er om å tro på julenissen!

 

Sorry un0kai! Må dessverre la deg gjøre "the dirty work" ;)

Kjøpte eit sett OCZ PC3200 Platinum Rev. 2 frå han du kjøpte VX brikkene frå. :)

1750,- inkl. frakt. Bør vel få dei i løpet av neste veke kanskje. Så får eg bedre brikker og, til ikkje så masse meir enn eg ga for dei eg har no. Ombestemmer eg meg og vil ha VX i staden får eg vel sikkert igjen minst like masse som eg betalte.

Men har begynt å mistenke at eg kanskje har fått ein dårlig prosessor. Las nettopp gjennom ein test for å få minnebrikker stabile, og ifløge hans om hadde utført testen var det 60% sjanse for å få ein prosessor med "dårlig" minnekontroller. Synst det virkar litt vel høg prosent. Dette kan vel umulig stemme. Uansett, er dette tilfelle med min, burde eg ikkje få ein ny uten at det skal koste meg noke i så tilfelle? Er det dårlig minnekontroller som gjer at eg har minnetrøbbel er det jo rett og slett feilvare.

Lenke til kommentar

Sitter på nattevakt å kjeder meg :p Så tok fram skyvelæret og kalkulatoren.

Så her kommer enda en av de alt for mange chipset postene mine ;) Hvis dette er kjedelig tema så bare si ifra.. (lager egen tråd)

 

comp2.jpg

 

Total kjøleoverflate (feilmargin +-5%):

 

HeatSLInk v2.0 = 535cm2

 

Zalman NB47J = 245cm2

 

DFI stock (fan) = 62cm2

 

Så den nye kjøleren min har minst dobbelt så stor overflate som Zalman`en. dessuten har den også kobbersåle. Gleder meg til å prøve den ut neste uke

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
At minnekontrolleren er dårlig betyr i denne sammenheng at det er vansklig å nå høye hastigheter. Den vil fremdeles kunne operere på vanlig pc3200 hastighet.. Som med all overklokking må man være heldig for å å komponenter som overklokker bra...

Corsair TWINX3200CL2 settet mitt skal liksom vere spesifisert for 2-3-3-6-1t, men eg klarer ikkje å køyre denne timing i memtest uten feil. Og då er ikkje systemet klokka ein gang (200MHz). Økar eg spenninga blir det berre endå værre, og ved å gå opp frå CL2 til CL2,5 blir det heller ingen forrandring. Prøvar eg å klokke systemet litt går det berre endå meir til helvette. Set eg alt på Auto blir minnet klokka til 3-3-3-8-1t. Då har det vore feilfritt så langt eg har testa, men har berre latt det stå på nokre få gjennomgangar då. Så når det ikkje går å køyre minnet på spesifiserte timings er det eit eller anna som er heilt på bærtur.

Lenke til kommentar
ArcticOC:

Er det Alpha, CPU Cooler, PEP 66 Heatsink til kr. 76,- på 3DFXCool du brukar til å mekke chipsetkjølar eller? Er denne av kopar eller aluminium? Vurderar å bestille meg eit par slike og mekke litt eg og.

Yup, stemmer det! :)

 

Blir dødsbra DFI kjølere av disse, heh.. får den for samme prisen som den Zalman"tingen", men litt arbeid må du regne med! :whistle:

 

Den er laget av aluminium, men det ligger en kobbersåle i bunnen for raskere fordeling av varme. Vekten på den ferdigproduserte kjøleren skulle ikke bli over 100gram, så nesten tre ggr så lett som den "klumpen" swiftech lager til chipset

 

Har akkurat registrert meg på forumet til silentpcreview.com, så skal prøve å holde slike "stille pc modder" på det forumet framover. Dere finner meg med samme brukernavn der

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Men bråker chipsett viften like mye som den gjør på andre NF4 kort? Gleder meg!

Viften bråker mye mindre enn chippsett viften på ASUS A8N SLI DELUXE iallfall. ASUS kortet var helt jævlig suns eg mhp støy ( og overklokking ), men er du allergisk mot støy vil du kanskje reagere på chippsett viften på DFI kortå også, spesiellt hvis du OC'er ( noe mange gjør når de først anskaffer DFI HK ;) ) vil du høre den svakt i bakgrunnen, men har du en vifte i sidedøra vil sikkert den overdøve chippsett vifta.

Lenke til kommentar
Corsair TWINX3200CL2 settet mitt skal liksom vere spesifisert for 2-3-3-6-1t, men eg klarer ikkje å køyre denne timing i memtest uten feil. Og då er ikkje systemet klokka ein gang (200MHz). Økar eg spenninga blir det berre endå værre, og ved å gå opp frå CL2 til CL2,5 blir det heller ingen forrandring. Prøvar eg å klokke systemet litt går det berre endå meir til helvette. Set eg alt på Auto blir minnet klokka til 3-3-3-8-1t. Då har det vore feilfritt så langt eg har testa, men har berre latt det stå på nokre få gjennomgangar då. Så når det ikkje går å køyre minnet på spesifiserte timings er det eit eller anna som er heilt på bærtur.

Ja, jeg har lest om problemene dine.. Men jeg antok at du refererte til TCCD reviewet på madshrimps, der de sa at minnekontrolleren var dårlig i 60% av tilfellene. Da du skylte på minnekontrolleren utifra dette tallet tenkte jeg at jeg skulle presisrere at det var snakk om overklokking ikke standard hastighet.. Hadde 60% av minnekontrollerene vert defekt hadde ikke amd kunnet selge produktet..

 

Men hos deg er nok sikkert noe defekt... HAr du prøvd read preamble på 6.0ns og max async latency på 7 eller 8ns??

Lenke til kommentar
ArcticOC:

Er det Alpha, CPU Cooler, PEP 66 Heatsink til kr. 76,- på 3DFXCool du brukar til å mekke chipsetkjølar eller? Er denne av kopar eller aluminium? Vurderar å bestille meg eit par slike og mekke litt eg og.

Yup, stemmer det! :)

 

Blir dødsbra DFI kjølere av disse, heh.. får den for samme prisen som den Zalman"tingen", men litt arbeid må du regne med! :whistle:

 

Den er laget av aluminium, men det ligger en kobbersåle i bunnen for raskere fordeling av varme. Vekten på den ferdigproduserte kjøleren skulle ikke bli over 100gram, så nesten tre ggr så lett som den "klumpen" swiftech lager til chipset

 

Har akkurat registrert meg på forumet til silentpcreview.com, så skal prøve å holde slike "stille pc modder" på det forumet framover. Dere finner meg med samme brukernavn der

Då tar eg å bestiller meg nokre, sidan dei er så billige. Greit å eksperimentere litt med forskjellige løysingar. Har egentlig planar om å kople på den minste av Zalman GPU vannkjøleblokkene på chipsettet. Den er for høg, men blir vridd ein del framover, så trur det går akkurat på millimeteren å bruke den med XFX GT6600 kortet eg har no. Men reknar nesten med at kortet blir lenger når eg oppgraderar til nye ATI r520 kort i sommar eller haust ein gang når desse har vore på markedet litt. Så då må eg enten modde litt på festearmane, slik at eg får plassere kjøleblokka horisontalt i staden for 45 grader horisontalt/vertikalt, vist det er mulig då. Men spørst kva kjøleevne blokka har på chipsettet når eg skal kjøle CPU og GPU i tillegg med Reseratoren.

 

Kva gjer du med festeanordning på denne Alpha kjølaren då? Borar ut og set inn skruar sjølv reknar eg med?

 

Er litt bekymra for å knuse heile chipsettet ved å sette på kjøleblokk/eigenprodusert. Er jo ikkje så veldig stor flate heile chippen. Skrur ein for hardt til er det vel fare for å knuse heile greia vel? På originalkjølaren er det jo skumavlastning rundt heile chippen. Ikkje er originalkjølaren min ideell heller. Skjermkortet trykker faktisk så vidt ned på heile kjølaren nærmast skjermkortet, så reknar med kontaktflata er dårligare til lenger fram på chippen kjlaren er. Likevel er idle temp litt over 40 grader (med Arctic Silver selfølgelig).

Lenke til kommentar
Sitter på nattevakt å kjeder meg :p Så tok fram skyvelæret og kalkulatoren.

Så her kommer enda en av de alt for mange chipset postene mine ;) Hvis dette er kjedelig tema så bare si ifra.. (lager egen tråd)

 

comp2.jpg

 

Total kjøleoverflate (feilmargin +-5%):

 

HeatSLInk v2.0 = 535cm2

 

Zalman NB47J = 245cm2

 

DFI stock (fan) = 62cm2

 

Så den nye kjøleren min har minst dobbelt så stor overflate som Zalman`en. dessuten har den også kobbersåle. Gleder meg til å prøve den ut neste uke

Kva med å skjere vekk minst mulig av dei høge ribbene, slik at skjermkortet liksom står mellom masse ribber, uten at det er kontakt selvfølgelig. Gir ikkje det bedre kjøling? Treng jo i teorien bere å skjere vekk akkurat nokk til at skjermkortet går mellom.

Lenke til kommentar
Ja, jeg har lest om problemene dine.. Men jeg antok at du refererte til TCCD reviewet på madshrimps, der de sa at minnekontrolleren var dårlig i 60% av tilfellene. Da du skylte på minnekontrolleren utifra dette tallet tenkte jeg at jeg skulle presisrere at det var snakk om overklokking ikke standard hastighet.. Hadde 60% av minnekontrollerene vert defekt hadde ikke amd kunnet selge produktet..

 

Men hos deg er nok sikkert noe defekt... HAr du prøvd read preamble på 6.0ns og max async latency på 7 eller 8ns??

Madshrimps testen ja.

 

Noke MÅ vere defekt ja. Skal bli spennande å sjå kva resultat eg får med Platinum brikkene når dei kjem. Las på eit forum at det skulle hjelpe i veldig mange tilfeller å disable DRAM Bank Interleave, men det vart ingen forskjell med meg i alle fall. På auto blir read preamble sett til 5ns, og async latency til 7ns. Sette dei opp til henholdsvis 6 og 8 (med 2-3-3-6-1t-200MHz) i stad, men fekk fortsatt ein og annen feil på test 5 og 8. :hrm: Sette op til 2,5-3-3-6-1t-200MHz, men då ville ikkje maskina starte ein gang. Merkelig nokk. 2,7V forresten. Over det blir det berre seriøst masse feil. Men det virkar å vere i orden når eg set alt til Auto og (blir sett opp med 3-3-3-8-1t), så forstår ikkje heilt heile greia. Er i grunnen ganske ny i gamet, så har ikkje all verden med peiling endå. Ikkje det same no som i "gode gamle" P3 dager. :p

Lenke til kommentar

Total kjøleoverflate (feilmargin +-5%):

 

HeatSLInk v2.0 = 535cm2

 

Zalman NB47J = 245cm2

 

DFI stock (fan) = 62cm2

 

Så den nye kjøleren min har minst dobbelt så stor overflate som Zalman`en. dessuten har den også kobbersåle. Gleder meg til å prøve den ut neste uke

Kva med å skjere vekk minst mulig av dei høge ribbene, slik at skjermkortet liksom står mellom masse ribber, uten at det er kontakt selvfølgelig. Gir ikkje det bedre kjøling? Treng jo i teorien bere å skjere vekk akkurat nokk til at skjermkortet går mellom.

Jeg kunne alltids ha latt flere ribber stå igjen, men da hadde jeg fått problemer når jeg bruker ACsilenser på x800 kortet mitt..

 

PS! Man "QUOTER" helst ikke bilder ;) Vi andre blir så sliten i "scrollefingeren" av det..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...