mackanz Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Här är lite inställningar ni kan prova med tccd ram: 200 Enable 2.5 4 7 3 7 16 3 3 2 3 4708 auto Dis A 0 A 4 A A 64 Dis 16 7 Dis Detta är en grund bara, och testat på både Winchester och Newcastle med OCZ 3700 platinums vid 295 htt och ett annat kit av 3200 rev 2 vid 310 htt. Corsairs tccd bör vara liknande, men jag är inte helt säker. A=Auto Dis=Disable Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Kan være minnet som er skyld i den feilmeldinga ja! Kan du prøve noen andre minnebrikker? låne hos noen? Dette er de råeste brikkene til DFI: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6146 Prøvde å flytte litt om på brikkene i går, men begge brikkene fungerar berre i dei orange slottane, og ei brikke åleine fungera berre i øverste orange slot. Men det er vel ganske så normalt etter som eg har lest i posten her. Testa begge brikkene kvar for seg med memtest i natt og i dag på 2-3-3-6-1t 2,6V. Eine brikka vart testa i 10 timar med 39 gjennomganga. Dette ga 2 feil på test 8. Den andre vart testa i 5 timar med 19 gjennomgangar. Dette ga og 2 feil, men på test 5. Med test av begge brikker tidligare vart det stort sett masse feil på test 5, og feil på test 8 ein sjelden gang. Kan det rett og slett vere at begge brikkene i lag gir meir feil enn brikkene kvar for seg? Uansett skulle det vel vere 0 feil. Og no er ikkje bussen klokka noke som helst endå ein gang. Ein kamerat synst det virka veldig merkelig at begge brikkene feila åleine, og snakte om det kunne vere noke gale med hovedkortet, eller minnekontrolleren (som ligg i prosessoren ikkje sant?). Eller noke feil med memtest (køyrer v1.51). Eller rett og slett hardware konflikt av eit eller anna. Det merkelige er at det ikkje har vore feil ved torturtesten i Prime tidligare (berre køyrt ein 1 kvar gang tidligare). Nettopp køyrte minnetortur i nesten 5 timar uten feil. Skal køyre cputortur i natt og sjekke det og. Så får eg vel køyre memtest på begge brikkene igjen i morgon kanskje. Tørr ikkje tenke på kor masse feil eg kan komme til å få når eg begynner å klokke brikkene. Eller kanskje dei berre har trengt veeeeeldig lang innkøyring, så dei har begynt å komme seg etter kvart? PC4000 VX brikkene blir litt i dyraste laget i grunnen. Men har vurdert PC3200 VX brikkene til 2000,- som du har no. Virkar jo som dei klokkar veldig bra. Eller er OCZ PC3200 Platinum Rev. 2 EL Dual eit bedre valg? (Kan kanskje få tak i eit litt brukt sett til ca. 2000,-). Jeg har nå kjørt memtest i over 40timer i strekk uten en eneste feilmeldig på 250MHz@2 2 2 6 på 3,3volt.. Har de billigste VX-brikkene (PC3200) Minnekontrolleren ligger som du nevner i CPU.. og det kan variere fra CPU til CPU hvordan minnet klokker (tror jeg). Hvorfor gir du bare minnet ditt 2,6Volt? test med 2,8 og jeg tror de feilmeldingene dine ville forsvinne Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Hvorfor gir du bare minnet ditt 2,6Volt? test med 2,8 og jeg tror de feilmeldingene dine ville forsvinne Økte frå 2,6V til 2,9 når eg køyrte ein 3 dagers memtest i helga medan eg var vekkreist, men det vart ingen forrandring. Det var fortsatt like masse feil som før eg sette opp spenninga, kanskje til og med meir. Har glømt å lagre 2,9V i staden for default i BIOS oppsettet mitt, så blir lasta inn 2,6V kvar gang eg lastar inn oppsettet. Derfor eg køyrer 2,6 endå. Skal fikse det i morgon når eg har køyrt Prime over natta. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Hvorfor gir du bare minnet ditt 2,6Volt? test med 2,8 og jeg tror de feilmeldingene dine ville forsvinne Økte frå 2,6V til 2,9 når eg køyrte ein 3 dagers memtest i helga medan eg var vekkreist, men det vart ingen forrandring. Det var fortsatt like masse feil som før eg sette opp spenninga, kanskje til og med meir. Har glømt å lagre 2,9V i staden for default i BIOS oppsettet mitt, så blir lasta inn 2,6V kvar gang eg lastar inn oppsettet. Derfor eg køyrer 2,6 endå. Skal fikse det i morgon når eg har køyrt Prime over natta. Hvilken BIOS kjører du? 310 eller 310p? Kan du få lånt deg noen andre brikker hos en kompis for å feilsøke? Prøv også å sett ALT til auto i dram menyen i "genie" delen av BIOS Endret 24. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Hvilken BIOS kjører du? 310 eller 310p? Kan du få lånt deg noen andre brikker hos en kompis for å feilsøke? Prøv også å sett ALT til auto i dram menyen i "genie" delen av BIOS Køyrer 310p BIOS. Tvilar på eg får låne brikkene til ein kamerat og testa ut, men kan no sjekke det ut. Alternativt må eg berre kjøpe meg nye brikker og prøve, og sende dei eg har no i retut og få pengane igjen om det virkelig er noke gale med dei. Lite aktuelt å vere uten maskina i 2 veker for å sende inn til Komplett for testing i alle fall. Hatt maskina lenge nokk allereide uten å fått brukt den til noke serlig anna enn testing. Køyrte som sagt minnetortur i 5 timar uten problem i gårkveld, og cputortur i over 10 timar i natt uten problem. Synst det er veldig merkelig at Prime skal køyre uten problem når memtest feilar. Eit av programma må no vere heilt ute på bærtur. Når eg testa med memtest igjen i dagtidlig fekk eg 3 feil på test 8 per gjennomgang på nokre få gjennomgangar eg køyrte. Då på 2,6V. Sette opp til 2,9V, og då fekk eg plutselig 268 feil berre på første gjennomgang, og hundrevis av feil vidare. Sette ned til 2,7 eller 2,8 no og prøvar igjen. Bør eg klokke opp bussen litt og når eg økar spenninga kanskje? Blir jo berre meir feil med høgare spenning. Eller sette spenninga opp endå litt til? Prøvar alt på Auto seinare. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Køyrer 310p 310p = agressiv Jeg hadde store problemer med de tidligere brikkene mine som var ganske high-end, men krøp til korset å kjøpte OCZ VX PC3200 brukt til 1800kr.inkl. frakt Ser det er flere som selger disse brukt, oftest på grunn av at de ikke har klart å gi brikkene nok volt. Legg ut en annonse der du ønsker noe billig VX og jeg tror du skulle få svar. Her ser du hva mine er god for på 3,3Volt EDIT: Er 120 passes og nesten 40 timer nok for å bekrefte at minnet er stabilt? ingen errors til nå. Virker også som minnet trenger mindre og mindre volt etterhvert som de har stått å kjørt memtest i laaange omganger, måtte gi de 3,4Volt før Hadde vært kult å få kjørt minnet på 3,2V, da slipper jeg at mos-fet`ene til minne blir så varm (4V jumper). Skal la brikkene kjøre i 50timer før jeg går ned på spenningen og prøver på nytt Endret 24. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Wow!! I forrige mnd kjøpte jeg et sett med 1GB(2x512) DDR333/PC2700 brikker. Jeg ga 750kr. for hele settet og har brukt disse i serveren min uten å overklokke de siden da. Siden brikkene "bare" var PC2700 gidda jeg ikke å leke så mye med de. Brikkene er av merket TwinMOS og stammer fra midten av 2003. Det står TwinMOS og TMD7608F8E60C på selve chippene Etter dyyyp googling fant jeg ut at disse brikkene faktisk er Winbond UTT/BH-6 BH-6 klokker visstnok like bra som BH-5 men trenger ca.0.1Volt mer for å klare dette... og nå har jeg 4,0volt tilgjengelig! Skal teste brikkene på DFI kortet i kveld, blir gøy å se hva jeg "egentlig" fikk for de 750kr. jeg ga for hele greia. Hører mye BH-6 skal være god for 250MHz@2 2 2 5 på rundt 3,4Volt Kanskje jeg egentlig ikke trengte å kjøpe dyre VX brikker? Endret 24. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Virker som et greit kjøp det ja , men utt er faktisk ch-5 edit:kan være jeg tar feil her ja Uansett det jeg ville si var at man kan gjøre noen kupp på komplett nå, ser de har tatt inn twinmos 512mb speed premium brikker, hvor pc3200 har utt/ch5, og pc3500 har bh5 chipper, prisen er 520kr og 550kr, har kjøpt 3 brikker med bh5 selv og kommer tilbake med testresultater når jeg får de. Skal bli deilig meg mer enn de 2x256mb ch5 brikkene jeg kjører med nå Er litt usikker på hvilken som er best siden det ikke finnes mye info om de nye bh5 brikkene men jeg tar en råkjangs på at de er bra... HAr uansett 2xch5 som klokker bra til å bruke til benchmarks om det skulle vise seg at bh5 ikke er noen hit.. HAr lest en del om disse twinmos brikkene (hovedsaklig utt, bh5 er helt nye)på XS og har ventet på at vi skulle få de i norge. Noen linker:Hovedsaklig diskusjon rundt UTT Litt generelt om twinmos brikker og bh5 Kan også nevne at ocz snart kommer med noen brikker som heter pc3200 gold, som også har bh-5 chipper... Endret 26. mars 2005 av un0kai Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Virker som et greit kjøp det ja , men utt er faktisk ch-5 Uansett det jeg ville si var at man kan gjøre noen kupp på komplett nå, ser de har tatt inn twinmos 512mb speed premium brikker, hvor pc3200 har utt/ch5, og pc3500 har bh5 chipper, prisen er 520kr og 550kr, har kjøpt 3 brikker med bh5 selv og kommer tilbake med testresultater når jeg får de. Skal bli deilig meg mer enn de 2x256mb ch5 brikkene jeg kjører med nå Er litt usikker på hvilken som er best siden det ikke finnes mye info om de nye bh5 brikkene men jeg tar en råkjangs på at de er bra... HAr uansett 2xch5 som klokker bra til å bruke til benchmarks om det skulle vise seg at bh5 ikke er noen hit.. HAr lest en del om disse twinmos brikkene (hovedsaklig utt, bh5 er helt nye)på XS og har ventet på at vi skulle få de i norge. Noen linker:Hovedsaklig diskusjon rundt UTT Litt generelt om twinmos brikker og bh5 Kan også nevne at ocz snart kommer med noen brikker som heter pc3200 gold, som også har bh-5 chipper... UTT = UnTesTed (..eller noe sånt) UTT kan være hvilken som helst brikke winbond har solgt (BH5/6,CH5 o.s.v), forskjellen er bare at leverandør tester og speedrater chippene. Derav finner du winbond brikker med både TwinMOS og M.tec logo Ang. mine UTT brikker så er de oppe å kjører på DDR430 nå, men der stoppet det fort opp. Var ikke såå bra de brikkene (DDR333) Hvor pokkern får alle leverandørene BH-5 plutselig fra?! Lenke til kommentar
Sandiz Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 (endret) Virker som et greit kjøp det ja , men utt er faktisk ch-5 Uansett det jeg ville si var at man kan gjøre noen kupp på komplett nå, ser de har tatt inn twinmos 512mb speed premium brikker, hvor pc3200 har utt/ch5, og pc3500 har bh5 chipper, prisen er 520kr og 550kr, har kjøpt 3 brikker med bh5 selv og kommer tilbake med testresultater når jeg får de. Skal bli deilig meg mer enn de 2x256mb ch5 brikkene jeg kjører med nå Er litt usikker på hvilken som er best siden det ikke finnes mye info om de nye bh5 brikkene men jeg tar en råkjangs på at de er bra... HAr uansett 2xch5 som klokker bra til å bruke til benchmarks om det skulle vise seg at bh5 ikke er noen hit.. HAr lest en del om disse twinmos brikkene (hovedsaklig utt, bh5 er helt nye)på XS og har ventet på at vi skulle få de i norge. Noen linker:Hovedsaklig diskusjon rundt UTT Litt generelt om twinmos brikker og bh5 Kan også nevne at ocz snart kommer med noen brikker som heter pc3200 gold, som også har bh-5 chipper... UTT = UnTesTed (..eller noe sånt) UTT kan være hvilken som helst brikke winbond har solgt (BH5/6,CH5 o.s.v), forskjellen er bare at leverandør tester og speedrater chippene. Derav finner du winbond brikker med både TwinMOS og M.tec logo Ang. mine UTT brikker så er de oppe å kjører på DDR430 nå, men der stoppet det fort opp. Var ikke såå bra de brikkene (DDR333) Hvor pokkern får alle leverandørene BH-5 plutselig fra?! Etter hva jeg har lest er visst bh6 som regel pc2700 og bh5 pc3200.. ch-5 kan klokke nesten like bra som bh5 men varierer veldig. (mine liker seg ikke over 450mhz på 2-3-3-7) Tror utt (forbedret ch-5?) er bedre i 2x512 oppset (bh5 liker seg visst best i 2x256) Endret 24. mars 2005 av Sandiz Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Hvor pokkern får alle leverandørene BH-5 plutselig fra?! I følge ein kamerat har det vist gått litt rykter ei stund om at produksjon av BH-5 skulle starte opp igjen. Så det tyder vel på at det allereide har skjedd sidan dei er på markedet no. TCCD produksjon skulle vel stoppe snart og har eg høyrt? Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Køyrer 310p 310p = agressiv Jeg hadde store problemer med de tidligere brikkene mine som var ganske high-end, men krøp til korset å kjøpte OCZ VX PC3200 brukt til 1800kr.inkl. frakt Ser det er flere som selger disse brukt, oftest på grunn av at de ikke har klart å gi brikkene nok volt. Legg ut en annonse der du ønsker noe billig VX og jeg tror du skulle få svar. Her ser du hva mine er god for på 3,3Volt EDIT: Er 120 passes og nesten 40 timer nok for å bekrefte at minnet er stabilt? ingen errors til nå. Virker også som minnet trenger mindre og mindre volt etterhvert som de har stått å kjørt memtest i laaange omganger, måtte gi de 3,4Volt før Hadde vært kult å få kjørt minnet på 3,2V, da slipper jeg at mos-fet`ene til minne blir så varm (4V jumper). Skal la brikkene kjøre i 50timer før jeg går ned på spenningen og prøver på nytt Har nettopp skifta over til 310 BIOS, men det er omtrent ingen ting som har slakkare timing i forhold til p-versjonen. Køyrte ein del spenningstesting tidligare, frå 2,5V og opp til 3,1V. Heile tida var systemet uklokka, med minnet på 2-3-3-6-1t. Til lavare spenning eg hadde, til mindre feil i Memtest. 1 feil per pass på 2,5V. Litt meir på 2,6V, endå litt til på 2,7V. På 2,8V fekk eg plutselig over 1000 feil på 2 passes, og det var og hundrevis av feil på 2,9 og 3,0V og. Det rare er at før var det stort sett test 5 som feila, og av og til på test 8. No er det heilt omvendt. Eg køyrte i tillegg ein test med alle minneinnstillingane på auto på 3,0V. Minnet vart då sett til 3-3-3-8-1t. (Corsair PC3200CL2 minnet skal liksom vere spesifisert til 2-3-3-6-1t.). Eg fekk då 0 feil på nokre få passes. Så det kan nesten virke som det rett og slett er minnet som ikkje likar litt høgare spenning, og ikkje klarer spesifiserte timings i det heile tatt. Eg prøvde og å sette spenninga på 3,1V samtidig som eg klokka opp bussen litt (220-235), og sette ned multiplyeren på prosessoren for å luke ut den som "fartsbrems". Men det var fortsatt hundrevis av feil, og på høgaste klokking kræsja faktisk heile memtesten etter ei lita stund. Forstår mindre og mindre av heile maskina etter kvart som eg testar. Eg forstår heller ikkje kvifor Prime har køyrt i fleire timar uten problem mens memtesten feilar heile tida. Så nå veit eg snart ikkje kva eg skal finne på meir. Får vel berre bestille meg eit par VX brikker kanskje. Er det fortsatt trøbbel sjølv med det kan det ikkje vere noke anna enn hovedkortet eller prosessoren det er noke feil med. Skal sjå om eg kanskje får låne OCZ 3200 Platinum Rev. 2 brikkene til ein kamerat og teste med dei. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Eg forstår heller ikkje kvifor Prime har køyrt i fleire timar uten problem mens memtesten feilar heile tida. Så nå veit eg snart ikkje kva eg skal finne på meir. Får vel berre bestille meg eit par VX brikker kanskje. Er det fortsatt trøbbel sjølv med det kan det ikkje vere noke anna enn hovedkortet eller prosessoren det er noke feil med. Skal sjå om eg kanskje får låne OCZ 3200 Platinum Rev. 2 brikkene til ein kamerat og teste med dei. Vel, er vel ikke til så mye trøst men mine GEiL Golden Dragon PC3200 som tidligere har storkoset seg på opptil DDR480 klarte ikke engang å kjøre DDR333 på DFI kortet. Så hovedkortet ditt behøver ikke være defekt, kortet er sikkert "gulle" godt.. Putta inn VX og boOom.. rett opp på DDR500@2 2 2 6 på 3,3Volt Jeg har nå bestilt meg 4x512 BH5 brikker, de samme som un0kai også har bestilt. Skal la un0kai få lov til å teste disse og viser det seg at de ikke er noe tess skal jeg returenere mine på angrefristen (uåpnet). Hvis brikkene er gode håper jeg på å kunne kjøre 1T med fire brikker på den nyeste steppingen til AMD (kommer i april), det ryktes at disse skal ha forbedret minnekontroller og SSE3.. men mye mulig dette er om å tro på julenissen! Sorry un0kai! Må dessverre la deg gjøre "the dirty work" Endret 25. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
skille Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Har nå lekt meg litt, og prøvd på litt klokking. Kunne tenkt meg en bekreftelse fra dere drevne overklokkere om det er brukbart det jeg har fått til..? Sitter med: DFI Lanparty NF4 SLI-DR AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 Thermalright XP-120 CPU-Kjøler m/120mm vifte. 4 kabinettvifter: 1 suger inn i front, blåser over chipset (120mm) 1 suger inn i front, kjøler 2 disker, blåser over ram (120mm) 1 suger luft ut fra ram (bak) (120mm) 1 suger luft ut i toppen (80mm) Dette er utstyret jeg har, og kjøleløsninga. (Se resten i profil) Kabinettet er forøvrig et Stacker. Prosessoren kjører nå på 2450MHz, multiplier på 10. HTT på 245. Får forøvrig ei spenning på 1,440V (CPU-Z) / 1,475V (BIOS) Rammen kjører på 245MHz (DDR 490) / CAS 2 - 3 - 2 - 8 (Dual Channel) Får ei spenning på 3V (BIOS). Super-PI gikk gjennom på 35sec (1M) er det bra? Dette oppsettet kjøre stabilt i hele natt. Prime95 sto på i ca 12 timer, uten å feile. Kjørte rammen noen timer i den innebyde MemTest igår, uten feil. Ser dette ut som en grei klokk? Kunne jeg forventet å fått mer ut av systemet mitt? Kanskje litt strammere timings? Eller? -Hilsen en ung spire i overklokkernes verden! Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Har nå lekt meg litt, og prøvd på litt klokking. Kunne tenkt meg en bekreftelse fra dere drevne overklokkere om det er brukbart det jeg har fått til..? Sitter med: DFI Lanparty NF4 SLI-DR AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 Thermalright XP-120 CPU-Kjøler m/120mm vifte. 4 kabinettvifter: 1 suger inn i front, blåser over chipset (120mm) 1 suger inn i front, kjøler 2 disker, blåser over ram (120mm) 1 suger luft ut fra ram (bak) (120mm) 1 suger luft ut i toppen (80mm) Dette er utstyret jeg har, og kjøleløsninga. (Se resten i profil) Kabinettet er forøvrig et Stacker. Prosessoren kjører nå på 2450MHz, multiplier på 10. HTT på 245. Får forøvrig ei spenning på 1,440V (CPU-Z) / 1,475V (BIOS) Rammen kjører på 245MHz (DDR 490) / CAS 2 - 3 - 2 - 8 (Dual Channel) Får ei spenning på 3V (BIOS). Super-PI gikk gjennom på 35sec (1M) er det bra? Dette oppsettet kjøre stabilt i hele natt. Prime95 sto på i ca 12 timer, uten å feile. Kjørte rammen noen timer i den innebyde MemTest igår, uten feil. Ser dette ut som en grei klokk? Kunne jeg forventet å fått mer ut av systemet mitt? Kanskje litt strammere timings? Eller? -Hilsen en ung spire i overklokkernes verden! Fin OC det der Bare synd du ikke har en prosessor med 11x eller 12x Men du kunne jo sjekka hvor langt CPU går ved å sette 166 divider? Lenke til kommentar
skille Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Har nå lekt meg litt, og prøvd på litt klokking. Kunne tenkt meg en bekreftelse fra dere drevne overklokkere om det er brukbart det jeg har fått til..? Sitter med: DFI Lanparty NF4 SLI-DR AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 Thermalright XP-120 CPU-Kjøler m/120mm vifte. 4 kabinettvifter: 1 suger inn i front, blåser over chipset (120mm) 1 suger inn i front, kjøler 2 disker, blåser over ram (120mm) 1 suger luft ut fra ram (bak) (120mm) 1 suger luft ut i toppen (80mm) Dette er utstyret jeg har, og kjøleløsninga. (Se resten i profil) Kabinettet er forøvrig et Stacker. Prosessoren kjører nå på 2450MHz, multiplier på 10. HTT på 245. Får forøvrig ei spenning på 1,440V (CPU-Z) / 1,475V (BIOS) Rammen kjører på 245MHz (DDR 490) / CAS 2 - 3 - 2 - 8 (Dual Channel) Får ei spenning på 3V (BIOS). Super-PI gikk gjennom på 35sec (1M) er det bra? Dette oppsettet kjøre stabilt i hele natt. Prime95 sto på i ca 12 timer, uten å feile. Kjørte rammen noen timer i den innebyde MemTest igår, uten feil. Ser dette ut som en grei klokk? Kunne jeg forventet å fått mer ut av systemet mitt? Kanskje litt strammere timings? Eller? -Hilsen en ung spire i overklokkernes verden! Fin OC det der Bare synd du ikke har en prosessor med 11x eller 12x Men du kunne jo sjekka hvor langt CPU går ved å sette 166 divider? Ok. Har det ikke noe mye å si hva jeg setter divider på? Er det slik at det er å foretrekke raskest mulig CPU i forhold til minne? -Trond Lenke til kommentar
Skink_123 Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Raskest mulig CPU er å foretrekke, men gjerne en "optimal" blanding. Du har et meget bra resultat. Du kan også prøve å øke timings til 2,5-3-3-7 og se hvor høy fsb du klarer. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Ok.Har det ikke noe mye å si hva jeg setter divider på? Er det slik at det er å foretrekke raskest mulig CPU i forhold til minne? -Trond Bruk divider du Litt høyere CPU hastighet veier meget fort opp for tapet med å ikke kjøre 1:1, Tror ikke du skal ha mange MHz extra før dette veies opp (+30MHz om jeg skulle gjette) 35sek i super pi på rundt 2400MHz er meget bra, ikke mye som skulle være feil i det systemet ditt. Akkurat laget meg enda en ny chipsetkjøler Skal ha omentrent 10% bedre ytelse enn den forrige, samt at den nye er mer kompakt Den orginale kjøleren har 61cm2 areal, nykjøleren min har 570cm2, altså over 9ggr. større kjøleflate. Klarer meg fint uten vifte da Endret 26. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Du lager nice kjølere ArcticOC, skal lage meg en selv snart tror jeg, tenkte å bruke en boxed amd kjøleribbe, skjerer ut plass til skjermkort og monterer en tynn 5x5cm vifte i forkant (mellom chipsett og sata kontakter) som kan starte hvis temperaturene blir for høye tenkte jeg... Kommer tilbake med litt bilder hvis jeg får det til å fungere, gjør det samtidig som jeg får vannblokk til skjermkortet og mottar mine bh-5 brikker. Så kan jeg gjøre et kraftig stykke nybrottsarbeid (er dette et ord? på nynorsk?) Tenkte og å modde til sli med det sammme jeg har av kjøleren, noen som har noen gode triks her? Tenkte å kjøpe sånn varmetråd ting til biler, antar det selges på clas ohlson...? edit: hvor mye gods er det mellon chipsett og der kjøleribbene begynner på kjølerene dine ArcticOC? Jeg antar det er en fordel med litt tykkelse så man får god varmespredning i kjøleren, men jeg er ganske grønn på området så litt input hadde vært greit.. Skal jeg beholde tykkelsen på boxed kjøleren eller prøve å slipe ned bunnen (kan vel bli vanskelig uten orntli verktøy?) , slik at jeg får mer kjøleareal rett over chipset kjernen? Endret 26. mars 2005 av un0kai Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Du lager nice kjølere ArcticOC, skal lage meg en selv snart tror jeg, tenkte å bruke en boxed amd kjøleribbe, skjerer ut plass til skjermkort og monterer en tynn 5x5cm vifte i forkant (mellom chipsett og sata kontakter) som kan starte hvis temperaturene blir for høye tenkte jeg... Kommer tilbake med litt bilder hvis jeg får det til å fungere, gjør det samtidig som jeg får vannblokk til skjermkortet og mottar mine bh-5 brikker. Så kan jeg gjøre et kraftig stykke nybrottsarbeid (er dette et ord? på nynorsk?) Tenkte og å modde til sli med det sammme jeg har av kjøleren, noen som har noen gode triks her? Tenkte å kjøpe sånn varmetråd ting til biler, antar det selges på clas ohlson...? edit: hvor mye gods er det mellon chipsett og der kjøleribbene begynner på kjølerene dine ArcticOC? Jeg antar det er en fordel med litt tykkelse så man får god varmespredning i kjøleren, men jeg er ganske grønn på området så litt input hadde vært greit.. Skal jeg beholde tykkelsen på boxed kjøleren eller prøve å slipe ned bunnen (kan vel bli vanskelig uten orntli verktøy?) , slik at jeg får mer kjøleareal rett over chipset kjernen? Takker! Har akkurat "døpt" kjølerserien min: HeatSLink™ XLE Det er 6,4mm med gods i "basen" av kjølerene mine, begge har også kobbersåle. Behold tykkelsen her, jeg er iallefall avhengig av dette da all varmen skal transporteres til oversiden av skjemkortet (de lange ribbene). Du har totalt 14mm tilgjengelig opp til skjermkortet som står over chipset. Kjølerne mine er laget med følgende verktøy: - søyleboremaskin - gjengetapp - baufil/jernsag med nytt og fitagget blad - skrustikke Jeg er ganske god med loddebolt, så min Ultra --> SLi mod ble gjennomført med at jeg loddet en 0.1mm tykk leder mellom punktene. Nå står det SLi når BIOS poster ..selv om de fleste sikkert vet hva jeg mener om SLi, så valgte jeg alikevel å modde på gøy. Jeg anbefaler alle andre om å bruke ledende maling for å gjennomføre modden da loddebolter uten ESD beskyttelse kan være skumle på slike komponenter. Klarer sikker å mekke deg en knall kjøler om du tar deg litt tid, men planlegg litt før du begynner å "ødelegge" ribba Har du et bilde av den ribba du skulle modde? kan sikkert gi deg verdifulle tips Endret 26. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå