Inbreak Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Har køyrt memtest ein del timar over natta no, og på 18 gjennomgangar har det blitt 30 feil. Kva vil det sei i grunnen? Er det normalt med bittelitt feil, eller skal det aldri vere feil på testinga? Har eit DFI SLI-DR hovedkort, A64 3000+ og Corsair PC3200CL2 minne. Minnet køyrer på 2-3-3-6-1T, ellers er ikkje systemet klokka noke som helst endå. Lista over feil begynner på gjennomgang 11 og utover, med feil på forskjellig plass kvar gang. Korleis får eg opp komplett feilliste i grunnen? Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 hmmm, da er det kun onboard som gjenstår. fikk fikset det andre lydkortet i dag. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Regner med at de fleste allerede vet det, men det kom nye nForce4 driver i går: http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp2k_6.53 Fungerer fint hos meg Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Joda,men greit at det nevnes her . Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 som de andre sier. Flash og clear CMOS skikkelig! bare det at jeg ikke gjorde det gjorde at lydkortet ikke funka. Nå er det fint, men det var ikke så obvious. SÅ, flash skikkelig, slå av psu'en, clear cmos i 30 sekunder, ta ut batteri. sett inn batteri og sett cmos-jumperen tilbake igjen. sett på psu Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 (endret) 17 av de 20 øverste i 3DMark05 bruker DFI nF4: http://www.bjorn3d.com/news.php#59338 Nytt review: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=769 Endret 19. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 (endret) Er det noen som har full oversikt over hva som økes når en sette CPU vid spesial til feks 123%. Øker en da alle spenningene , feks om en har sat cpu vid value til 1.55 V og så setter overnevnte til 123% vil det da si at volten øker til 1,9V . Er faktisk veldig usikker på denne funksjonen . Endret 19. mars 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Tror du bare øker vcore med den prosent greia ja. Uansett, det er det jo lett å se. Bare å øke den, save and exit, å så rett inn i bios igjen så ser du det. Har fått DFI kortet opp å gå nå også. Har ikke fått min CPU enda, så jeg har bare en sample CPU fra jobb nå. Håper den jeg har bestilt går enda litt lengre. Har puttet inn OCZ VX RAM også. Dette er uten tvil den merkligste RAM'en jeg har testet. Ikke negativt ment, men man bør nok ha lest litt om den for å få max ut av den. Satt min inn, å startet opp. Ville ikke inn i Windows på 400MHz cl.2 -2 -2 -6 1t engang. Hang seg på vei inn i Windows. Måtte kjøre cl.2 -3 -3 -6 1t for å komme inn. Dette med 3.2v. Synes dette var merkelig, men har lest endel om at de må kjøres BurnIn på i 48 timer for å få max utnyttelse av de. Satt de på igår kveld, å det raste inn feilmeldinger i MEMTest. Mange hundre faktisk. Men lot den stå, som det står man skal gjøre på OCZ sin hjemmeside. Idag tidlig tok jeg en restart, å nå gikk den rett inn i Windows på 400MHz cl.2 -2 -2 -6 1t. Ja ja tenkte jeg, det hjalp jo. Skal la de stå med BurnIn i natt også, men er her ett bilde av hvordan jeg kjører det nå. Spilte Brothers In Arms en times tid istad, uten problemer. Kjører 3.4v i RAM'en nå slik som den er. PS. Kommer tilbake med mer resultater, å benchmarks når jeg får i den nye CPU'en min også. Forhåpentligvis til tirsdag/onsdag Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Tror du bare øker vcore med den prosent greia ja. Uansett, det er det jo lett å se. Bare å øke den, save and exit, å så rett inn i bios igjen så ser du det. Ganske riktig det er KUN cpu-Core volt som økes,dette er vel temmelig viktig å huske om en først har stilt opp volt og så begynner å øke med denne, da kan en fort komme opp i 2V og det som mer er og dette tåler vel ikke cpu . Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 Ganske riktig det er KUN cpu-Core volt som økes,dette er vel temmelig viktig å huske om en først har stilt opp volt og så begynner å øke med denne, da kan en fort komme opp i 2V og det som mer er og dette tåler vel ikke cpu . Brant meg (bokstavlig talt) på den jeg. Var ganske kjapp med å få tak i DFI HK'et og eg visste ikkje ka det var, så eg kjørte den på 1,55V og 136% dvs 1,55V*1,36=2,1V der ble min gode XP3500+ dau. Det var en trist dag. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 (endret) JEg lurer på hva 12v er hos dere.. Når jeg leser av ifra HK får jeg 11.44v, synes dette er veldig lavt, men har ikke multimeter så jeg får ikke målt selv. Har bios 310 om det har noe å si på kalibreringa av måleren kansje?? Men den har vert lav på alle biosene jeg har prøvd... edit: en annen ting, HK undervolter cpu 0.5v.. Stemmer dette eller er det en målefeil tror dere?? dvs. når jeg setter 1.55v f.eks. sier HK og cpuz at vcore er litt under 1.5v, men kan det hende at jeg "egentli" kjører 1.55v for det?? Endret 19. mars 2005 av un0kai Lenke til kommentar
FlatEric82 Skrevet 19. mars 2005 Del Skrevet 19. mars 2005 (endret) Er ikke sikker på 12V, den har jeg ikke sjekka enda. Men jeg har core på 1,4V, og nVmonitor viser 1,53 mens cpu-z viser 1,36. Stoler igrunn mest på cpu-z, så det kan se ut som om volten ligger litt under det du setter den til. Tviler på at det er psu som gjør dette i mitt tilfelle. Den er på 500W og burde dekke behovet... EDIT: Leste av spenningene nå: 3,3V = 3,3V 5,0V = 4,91V 12V = 12,22V 5,0VSB = 4,91V Ser ut som om det er 5V som er lav hos meg. Endret 19. mars 2005 av FlatEric82 Lenke til kommentar
holtapp Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 La nettopp inn bestilling av dette kortet. Jeg kan ha oversett det, men er det noen biosoppgraderinger jeg bør gjøre før jeg installerer noen drivere etc? Etter en svært skuffende måned med MSI Diamond hadde det vært greit å hatt alt klappet og klart når jeg mottar kortet på tirsdag. Har bestilt Ultra-D versjonen. Lenke til kommentar
FlatEric82 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Hepp! 10.03.05 Funket fint å flashe med WinFlash for min del, men har du floppy er det bare å bruke den. Lenke til kommentar
Vapo Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Ny overklokking test hos MADSHRIMPS: MADSHRIMPS Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 Har køyrt memtest ein del timar over natta no, og på 18 gjennomgangar har det blitt 30 feil. Kva vil det sei i grunnen? Er det normalt med bittelitt feil, eller skal det aldri vere feil på testinga?Har eit DFI SLI-DR hovedkort, A64 3000+ og Corsair PC3200CL2 minne. Minnet køyrer på 2-3-3-6-1T, ellers er ikkje systemet klokka noke som helst endå. Ingen som har noke peiling eller? Med det same eg hadde sett sammen maskina var det ingen feil på nokre få gjennomkøyringa eg hadde (ingen klikking med standard innstillingar). Øka spenninga frå 2,6 til 2,9V, og sette opp til 2,5-3-3-6-1t i staden for 2-3-3-6-1t, men det hjelper ingen ting. Har køyrt memtest sidan fredag ettermiddag medan eg har vore vekkreist no (ca. 80 timar), og på 190 gjennomgangar er det godt over 900 feil. Virkar som det stort sett er feil under test 6 og 8. Skal ikkje memtest vise 0 feil npr alt er i orden, eller er det normalt med litt feil av og til? Er det rett og slett noke gale med minnet? Begynner å bli temmelig lei heile maskina etter kvart. Blant anna står SiI SATA kontrolleren oppført som ei ukjent enhet under enhetsbehandling i Windows, så det blir ikkje installert drivar til denne. Harddiskane på kontrolleren virkar å fungere normalt, men prøvar eg å spesifisere drivar til kontrolleren klikkar maskina under Windows boot. Eg får og ofte opp feilmelding "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \windows\system32\config\system". Får meldinga som regel når eg restartat frå windows, og er som regel nokk å berre trykke på reset knappen så er det i orden igjen på neste restart. Slår eg først av maskina og så på igjen går det bedre. Men får og den meldinga av og til når eg skal slå på maskina, gjerne fleire gangar, og av og til blåskjerm med andre feilmeldingar, og maskina berre restartar av seg sjølv under boot. Kan nesten virke som det er litt trøbbel med SATA data-kabelen av og til elle rnoke slikt. Andre som har hatt liknande problem? Eller noken som har noke peiling på kva som feilar? Gir snart opp heile greia, og mistenker at det kan vere eit eller anna seriøst gale med hovedkortet. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Har køyrt memtest ein del timar over natta no, og på 18 gjennomgangar har det blitt 30 feil. Kva vil det sei i grunnen? Er det normalt med bittelitt feil, eller skal det aldri vere feil på testinga?Har eit DFI SLI-DR hovedkort, A64 3000+ og Corsair PC3200CL2 minne. Minnet køyrer på 2-3-3-6-1T, ellers er ikkje systemet klokka noke som helst endå. Ingen som har noke peiling eller? Med det same eg hadde sett sammen maskina var det ingen feil på nokre få gjennomkøyringa eg hadde (ingen klikking med standard innstillingar). Øka spenninga frå 2,6 til 2,9V, og sette opp til 2,5-3-3-6-1t i staden for 2-3-3-6-1t, men det hjelper ingen ting. Har køyrt memtest sidan fredag ettermiddag medan eg har vore vekkreist no (ca. 80 timar), og på 190 gjennomgangar er det godt over 900 feil. Virkar som det stort sett er feil under test 6 og 8. Skal ikkje memtest vise 0 feil npr alt er i orden, eller er det normalt med litt feil av og til? Er det rett og slett noke gale med minnet? Begynner å bli temmelig lei heile maskina etter kvart. Blant anna står SiI SATA kontrolleren oppført som ei ukjent enhet under enhetsbehandling i Windows, så det blir ikkje installert drivar til denne. Harddiskane på kontrolleren virkar å fungere normalt, men prøvar eg å spesifisere drivar til kontrolleren klikkar maskina under Windows boot. Eg får og ofte opp feilmelding "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \windows\system32\config\system". Får meldinga som regel når eg restartat frå windows, og er som regel nokk å berre trykke på reset knappen så er det i orden igjen på neste restart. Slår eg først av maskina og så på igjen går det bedre. Men får og den meldinga av og til når eg skal slå på maskina, gjerne fleire gangar, og av og til blåskjerm med andre feilmeldingar, og maskina berre restartar av seg sjølv under boot. Kan nesten virke som det er litt trøbbel med SATA data-kabelen av og til elle rnoke slikt. Andre som har hatt liknande problem? Eller noken som har noke peiling på kva som feilar? Gir snart opp heile greia, og mistenker at det kan vere eit eller anna seriøst gale med hovedkortet. Hei jeg skal prøve å hjelpe litt her! Spm#1 Er det normalt med bittelitt feil, eller skal det aldri vere feil på testinga? Nei, det skal aldri forekomme feilmeldinger på RAM som ikke er defekt (på orginal hastighet/timings/volt)! Spm#2 øka spenninga frå 2,6 til 2,9V, og sette opp til 2,5-3-3-6-1t i staden for 2-3-3-6-1t, men det hjelper ingen ting.? Når det gjelder RAM til nF4 så kan kortet være litt sær på hva det liker. Jeg kjørte mitt kort først med de gode gamle GEiL Golden Dragon PC3200 brikkene mine, disse overklokket lett til DDR460 på nF2-Ultra, samt 218MHz@2 3 2 5. På denne hastigheten kunne de kjøre i dagesvis i memtest86 uten en eneste feil, men når de ble satt i DFI-kortet mitt klarte de så vidt å kjøre på 150MHz(DDR300). Det kan hjelpe å kjøre den nyeste BIOS`en til DFI, denne har nyeste NVMM som retter noen problemer på enkelte minnebrikker, men tror ikke nødvendigvis det hjelper deg. Løsningen min ble å kjøpe OCZ PC3200 VX, da retta alt seg og jeg kjører 250MHz@2 2 2 6 dødsstabilt. TCCD baserte brikker kan også være et godt alternativ, men har du DFI vil jeg anbefale VX da man har Volt i massevis å gi brikkene. Uff.. dyr hobby det her Spm#3 Blant anna står SiI SATA kontrolleren oppført som ei ukjent enhet under enhetsbehandling i Windows Lastet ned nyeste driver for så å gå inn i "enhetsbehandlling" og lagt til driveren manuelt? prøv dette Ellers.. Jeg tror ikke kortet nødvendigvis er defekt, tror du har et minneproblem som ødelegger for deg. Sett minnet til å kjøre 100MHz i BIOS, kjør memtest86 etterpå.. får du fremdeles feilmeldinger da kan det være noe som ikke stemmer helt Endret 22. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 Hei jeg skal prøve å hjelpe litt her! Spm#1 Er det normalt med bittelitt feil, eller skal det aldri vere feil på testinga? Nei, det skal aldri forekomme feilmeldinger på RAM som ikke er defekt (på orginal hastighet/timings/volt)! Spm#2 øka spenninga frå 2,6 til 2,9V, og sette opp til 2,5-3-3-6-1t i staden for 2-3-3-6-1t, men det hjelper ingen ting.? Når det gjelder RAM til nF4 så kan kortet være litt sær på hva det liker. Jeg kjørte mitt kort først med de gode gamle GEiL Golden Dragon PC3200 brikkene mine, disse overklokket lett til DDR460 på nF2-Ultra, samt 218MHz@2 3 2 5. På denne hastigheten kunne de kjøre i dagesvis i memtest86 uten en eneste feil, men når de ble satt i DFI-kortet mitt klarte de så vidt å kjøre på 150MHz(DDR300). Det kan hjelpe å kjøre den nyeste BIOS`en til DFI, denne har nyeste NVMM som retter noen problemer på enkelte minnebrikker, men tror ikke nødvendigvis det hjelper deg. Løsningen min ble å kjøpe OCZ PC3200 VX, da retta alt seg og jeg kjører 250MHz@2 2 2 6 dødsstabilt. TCCD baserte brikker kan også være et godt alternativ, men har du DFI vil jeg anbefale VX da man har Volt i massevis å gi brikkene. Uff.. dyr hobby det her Spm#3 Blant anna står SiI SATA kontrolleren oppført som ei ukjent enhet under enhetsbehandling i Windows Lastet ned nyeste driver for så å gå inn i "enhetsbehandlling" og lagt til driveren manuelt? prøv dette Ellers.. Jeg tror ikke kortet nødvendigvis er defekt, tror du har et minneproblem som ødelegger for deg. Sett minnet til å kjøre 100MHz i BIOS, kjør memtest86 etterpå.. får du fremdeles feilmeldinger da kan det være noe som ikke stemmer helt Eg har Corsair PC3200CL2 minne, og desse skal vel ha TCCD brikker etter som eg har forstått. Og har allereide nyaste BIOS (310), så det er nokk ingenting å hente på BIOS oppgradering endå i alle fall. Minnet har no fått ganske bra burnin i løpet av helga og, så er vel ikkje noke meir å hente der heller. Likevel klarer dei ikkje timings dei er spesifisert for. Fortsatt masse feil. Lasta inn BIOS defaults slik at minnet køyrte på 3-3-3-8-1t 2,6V og sette på testing i natt. Med det same eg hadde sett saman maskina køyrte eg noken få gjennomgangar med desse innstillingane uten feil. I natt fekk eg 22 gjennomgangar, som medførte 2 feil. Så det bør vel tyde på det er noke gale med heile minnebrikkene vel? Får vel berre sende i retur til Komplett. Burde vel gå ann å få igjen pengane om eg velger å gå for andre brikker vel? Desse VX brikkene du henviser til eller? http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5132 Angåande SiI kontrolleren har eg fått ordna det problemet. Prøvde med drivarane som var på disket til hovedkortet tidligare, og standard SiI3114 drivarar i Windows tidligare. Men då ville ikkje maskina starte igjen. Men drivarane på disketten er vel berre RAID drivarar. Lasta nettopp ned drivarar frå produsent uten RAID støtte, så då gjekk det endelig. Kva med "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \windows\system32\config\system"-feilmeldinga då? Har denne og samanheng med minnetrøbbel kanskje? Virkar ikkje som den har noken sammenheng med virkelig feil med filer. Den berre kjem liksom, og alt er i som regel i orden igjen etter ein my reboot, kanskje 2 ein sjelden gang. Eller kan det vere SATA kabelen kanskje? Av og til når eg tar av eller set på sidedøra får eg blåskjerm med umiddelbar reboot, men trur dette er berre pga det blir bittelitt bevegelse i SATA datakabelen. Bevegart eg bittelitt i den igjen er det i orden igjen. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 22. mars 2005 Del Skrevet 22. mars 2005 (endret) Kva med "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \windows\system32\config\system"-feilmeldinga då? Har denne og samanheng med minnetrøbbel kanskje? Virkar ikkje som den har noken sammenheng med virkelig feil med filer. Den berre kjem liksom, og alt er i som regel i orden igjen etter ein my reboot, kanskje 2 ein sjelden gang. Eller kan det vere SATA kabelen kanskje? Av og til når eg tar av eller set på sidedøra får eg blåskjerm med umiddelbar reboot, men trur dette er berre pga det blir bittelitt bevegelse i SATA datakabelen. Bevegart eg bittelitt i den igjen er det i orden igjen. Kan være minnet som er skyld i den feilmeldinga ja! Kan du prøve noen andre minnebrikker? låne hos noen? Dette er de råeste brikkene til DFI: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6146 Endret 22. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Inbreak Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 Kan være minnet som er skyld i den feilmeldinga ja! Kan du prøve noen andre minnebrikker? låne hos noen? Dette er de råeste brikkene til DFI: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6146 Prøvde å flytte litt om på brikkene i går, men begge brikkene fungerar berre i dei orange slottane, og ei brikke åleine fungera berre i øverste orange slot. Men det er vel ganske så normalt etter som eg har lest i posten her. Testa begge brikkene kvar for seg med memtest i natt og i dag på 2-3-3-6-1t 2,6V. Eine brikka vart testa i 10 timar med 39 gjennomganga. Dette ga 2 feil på test 8. Den andre vart testa i 5 timar med 19 gjennomgangar. Dette ga og 2 feil, men på test 5. Med test av begge brikker tidligare vart det stort sett masse feil på test 5, og feil på test 8 ein sjelden gang. Kan det rett og slett vere at begge brikkene i lag gir meir feil enn brikkene kvar for seg? Uansett skulle det vel vere 0 feil. Og no er ikkje bussen klokka noke som helst endå ein gang. Ein kamerat synst det virka veldig merkelig at begge brikkene feila åleine, og snakte om det kunne vere noke gale med hovedkortet, eller minnekontrolleren (som ligg i prosessoren ikkje sant?). Eller noke feil med memtest (køyrer v1.51). Eller rett og slett hardware konflikt av eit eller anna. Det merkelige er at det ikkje har vore feil ved torturtesten i Prime tidligare (berre køyrt ein 1 kvar gang tidligare). Nettopp køyrte minnetortur i nesten 5 timar uten feil. Skal køyre cputortur i natt og sjekke det og. Så får eg vel køyre memtest på begge brikkene igjen i morgon kanskje. Tørr ikkje tenke på kor masse feil eg kan komme til å få når eg begynner å klokke brikkene. Eller kanskje dei berre har trengt veeeeeldig lang innkøyring, så dei har begynt å komme seg etter kvart? PC4000 VX brikkene blir litt i dyraste laget i grunnen. Men har vurdert PC3200 VX brikkene til 2000,- som du har no. Virkar jo som dei klokkar veldig bra. Eller er OCZ PC3200 Platinum Rev. 2 EL Dual eit bedre valg? (Kan kanskje få tak i eit litt brukt sett til ca. 2000,-). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå