Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store DFI NF4 Tråden!

skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

installer smartguardian, der justerer du hastigheten på vifta. min snurrer på ca 3000 rpm nå og da ligger chipsettet på ca 44 grader. du kan også justere i bios, men er lettere i windows, da du merker forskjell med en gang

måten du justerer på er å sette en gtt temp der vifta skal snurre ved max turtall. jeg bruker 70 grader. da hører jeg ikke vifta føre tempen overstiger 55 grader (stiger gradvis i turtall etterhvert som det blir varmere)

da slipper du å bytte vifte, sparer litt penger og kan også justere cpu og pwmic vifta (dvs de to 3 pin viftekontaktene oppe til venstre på hk)

Lenke til kommentar
Spirre Postet i dag, 18:26

coretemp påstår at 146'n min idler på 24 grader atm. er kaldt her nå, så smartguardian sier 28-29, noe som er 3-4 grader lavere en vanlig.

men jeg synes uansett at 24 er noe lavt.

skal sjekke full load etterhvert.

Prøv å dra igang SuperPi mens du ser på den. Her viser den 34 grader idle akkkurat nå, men idet jeg trykker OK på superPi spretter den rett opp i 43, og like fort ned igjen etter 1M er ferdig.

Everest viser 33-35 idle, og reagerer nesten ikke på 1M.

Forøvrig tror jeg Everest viser relativt riktig her (og MB5 også) Grunnen til at jeg tror det er at den viser loadtemp 10-14 grader over vanntemp, det virker rimelig. ;)

7127754[/snapback]

jeg testa dette og. tempen steig likt på begge proga. fremdeles ca 4 grader lavere temp på core temp i forhold til smartguardian. dog så sier core temp at jeg har volten på 1,45, men smartguardian sier 1,4. har satt den på 1,45 i bios :p

Lenke til kommentar

OK,takker spirre.Har ikke stresset med dette før,da jeg har vannkjølt chipsttet på det andre kortet.Hvor høy temperatur har du load med den justeringa?

Lurer også litt på temperaturen på PWM IC.Etter at jeg satte inn Opteron 165 steg varmen voldsomt fra ca 45 med sc til ca 68 grader med dc.Har også hengt ei 80mm vifte over området.Hvor høy temperatur tåler dette før det blir ustabilt når jeg har klokket?

Lenke til kommentar
OK,takker spirre.Har ikke stresset med dette før,da jeg har vannkjølt chipsttet på det andre kortet.Hvor høy temperatur har du load med den justeringa?

Lurer også litt på temperaturen på PWM IC.Etter at jeg satte inn Opteron 165 steg varmen voldsomt fra ca 45 med sc til ca 68 grader med dc.Har også hengt ei 80mm vifte over området.Hvor høy temperatur tåler dette før det blir ustabilt når jeg har klokket?

7133711[/snapback]

Det var ganske høy temperatur på PWM IC. Men hvis du ikke merker ustabilitet så skal det ikke være noe problem, de tåler høy temperatur.

Personlig bruker jeg en cross flow vifte til å kjøle ned PWM ICene ;)

Lenke til kommentar

7133711[/snapback]

Det var ganske høy temperatur på PWM IC. Men hvis du ikke merker ustabilitet så skal det ikke være noe problem, de tåler høy temperatur.

Personlig bruker jeg en cross flow vifte til å kjøle ned PWM ICene ;)

7134007[/snapback]

hvor på hovedkortet er PWM ICene ??

Lenke til kommentar
lucky666 Postet i dag, 17:11

Som Sablabra sier er det kanskje noe varmt, men neppe skadelig for noe.

Men hvis jeg forestår deg rett kommer disse temperaturene du nevner fra din vannkjølte, mens du nå skal lage en på luft?

Bare spør fordi som du kanskje vet; strømforsyningsdelen på alle hk "lider" når man har vannkjøl, som regel står ribbene til disse delene plassert i utblåsnings endene av cpu kjøleren, og de blir dermed kjølt av denne.

Så hvis du skal kjøle på luft er det ikke sikkert du vil se så høy temp.

Det er som du sier også avhengig av cpu, jo mer strømtørst og jo høyere V-core, jo varmere blir det på PWM.

Til slutt, om det er vannkjøl du skal lage, er det ikke rare luftstrømmen som skal til for å få ned tempen, bare det blåser på nogenlunde rett sted :)

Lenke til kommentar

Den blir luftkjølt denne her.På den er jeg ute etter å fjerne så mye som mulig hyling fra chipsetvifta.Men som Spirre sa,skal jeg justere rpm på den via Smartguardian.Merkelig,har hatt dette DFI kortet i 1 1/2 år uten å ha funnet ut det :)

Vurderer å henge ei 120mm vifte foran PWM IC området på den vannkjølte.Blåser en del mer luft enn 80mm.

Lenke til kommentar
Ja min venn, det er det :thumbup:

De har vært gjennom mye de stakkar'ne nå, først hos deg på sprengklokket DFI, så over fjellet fra Bergen i en pappvineske, og jeg har brukt på litt forskjellige oppsett. Hovedsakelig på denne DFI/Opteron da, som er min hovedmaskin (enn så lenge)

Men tror de begynner å gi meg litt trøbbel nå faktisk, Jeg har jo kjørt 300x10 og brikkene syncront siden jeg kjøpte dem av deg, men nå feiler jeg i OCCT på den farten. Så akkurat nå prøver jeg 295x10 og 183 devider, som skal gi ca 270 Mhz. Så langt går det greit. Som du så klarer jeg en kjapp runde SuperPi på godt over 300 fortsatt, men sliter litt med denne riggen min nå -stabilitet...

Husker du tilfeldigvis hva slags spenning du fikk best resultat med disse på ditt DFI oppsett?

7124501[/snapback]

Stilig, angrer enda litt på det salget ;) Det var noen konge brikker.

Husker dessverre ikkje kass spenning eg hadde. Tror det var 2.75V, men er ikkje sikker, prøvde aldri noe høg spenning på de siden det er TCCD minne.

Men tror eg hadde de oppi 315-320MHz på det raskeste. Da på superpi tester etter det eg husker..

Godt å se du tar vare på de! :)

Edit: Hadde forresten glemt ut kordan eg sendte de! Hehe, men de var da jævlig godt pakka inn i den vin-eska!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

He he, stemmer nok at du i alle fall klarte 315 Furyfax, jeg rotet gjennom "Mine bilder" mappen på backupmaskinen min her, og jammen fant jeg din gamle klokk liggende, lastet fra forumet for lenge siden :p .

Jeg legger merke til at du da kjørte med litt spesielle timings.

Regner med det var med DFI, eller beklager jeg at vi er way-OT her... (fint å ,mimre litt da)

post-56388-1161638174_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei hei!

går det an for mg som har Ultra D versjonen å bruke den nederste PCI-e porten?

for meg hadde det vore mer praktisk å brukt den isteden for den øverste. noen som vet hva jeg må gjøre for å kunne bruke den? jeg prøvde å sette skjermkortet der men det gikk ikke. er sikkert bare en jumper som må flyttest eller noe sånn. noen som vet? :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som vet om Swiftech MCW30 Chipset kjøler er kompatibel med

DFI Lanparty NF4 Ultra-D?

Går det an å bruke den dersom en har skjermkortet på nederste PCI-e slot?

Swiftech har listet opp kun følgende hovedkort:

DFI Lanparty NF4 SLI-DR - Not compatible

DFI Lanparty UT NF4 SLI-DR Expert - Fully compatible

DFI Lanparty UT RDX200 CD-DR Expert - Fully compatible

Lenke til kommentar

ultra-d har samme layout som sli-dr. men dersom du kjører skjermkortet nederst så passer plutselig de fleste kjølere.

alternativt kan du jo teste denne her: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR05SLI&mcat=c181

er ikke umulig at den passer selv om du har kortet øverst. og om det ikke gjør det så har du fått testa det for oss andre ;)

har lyst på den selv, men gidder ikke kjøpe før jeg vet at jeg får skjermkortet i øverste porten med den kjøleren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...