Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store DFI NF4 Tråden!

skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, du må sette den tilbake etterpå da.

Men så var det hvordan løse en eventuell...det står i manualen noe med "safeboot" men husker ikke helt i farta hvordan det var. Er også en jumper som på flyttes.

7116231[/snapback]

TUSEN takk for hjelpa! var rett før jeg gikk på veggene her av redsel :blush:

men nå virker det!

Lenke til kommentar

Inspirert av alt bios-snakket på de siste sidene her har jeg nå flashet inn nyeste fra DFI på mitt Expert. Kom da endelig ned på 26 tallet med 146 og Corsair 4400 i SuperPi (bilde)

Men nok skryt, det jeg nå lurer litt på er;

1. I "Pc helse" menyen i bios har jeg fått en "CPU Core temperature adjust" som default står på -8. Kan noen forklare hva denne gjør, og hvorfor den står på minus 8?

2. Har satt inn Raptor Raid0 i denne maskinen igjen, og har blitt litt rusten på Raid0 siden sist. Hvilke drivere er det jeg skal bruke for at Raid'et skal sees av OS på en annen disk? (Jeg har en spill XP Raptor Raid, også har jeg en kontor XP på en annen disk, og velger da med ESC i oppstart hva som skal startes)

Men de Nvidia Raid driverne jeg hadde på diskett for innstallasjonen for jeg ikke innstallert på den andre XP, og dermed kommer ikke spill-disken opp når jeg er i kontor delen.

3. Lurer på om jeg valgte litt for store deler under oppsett av Raid (64Kb), syns liksom det virket raskere før med 32Kb (godt mulig det bare er innbildning altså) men kan jeg dra ut et Ghost image av det jeg har nå, og legge tilbake med en annen delingsstørrelse, eller blir det feil?

Har en egen Ghost disk også i denne maskinen som jeg bruker til å gjenopprette de forskjellige diskene, men lenge siden jeg har brukt den på raid.

4. Til slutt lurer jeg på om det er folk her med god erfaring med 4 minnebrikker på dette hk (Expert)?

Har testet litt med 2xCorsair 4400 C25 sammen med 2x Corsair 3200C2 og det er helt ubrukelig, må under 200Mhz for å få det stabilt. Brukte disse sammen for lenge siden på A8N og da gikk det fint opp til ca 235-240Mhz (så langt C2 brikkene går)

post-56388-1161432304_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

1. Hvis den står på -8 så betyr det at den tar bort 8c fra målingene. De aller fleste dfi expert måler altfor lav cpu-temp, så det er mer naturlig å sette den på f.eks +10c. Da vil det bli lagt til 10c(f.eks får jeg 30c istedenfor 20c på idle).

Har ingen erfaring med raid eller 4x minnebrikker, men A64 er vel generelt dårlig når det gjelder overklokking og 4 minnebrikker.

Lenke til kommentar

Ok da fikk jeg klarhet i dette med cpu temp i alle fall. Blir jo bare ren gjetting hva den bør stå på da, men siden jeg har brukt samme oppsett på A8N Deluxe før har jeg i grunn samme erfaring som Sablabra; cpu er en del kaldere på DFI. Kanskje ikke så mye som 10 grader riktignok...

Vet at A64 ikke er det beste med 4 brikker, men det var liksom så veldig mye dårligere enn på det gamle Asus oppsettet. Men det er ikke umulig at det er de C2 brikkene som begynner å klokke dårlig, de har sittet i en P4 stue-pc som jeg for tiden driver å bygger om litt, og den har crashet noen ganger i det siste.

Er ikke så viktig egentlig, De spillene jeg bruker mest klarer seg fint med 1GB, bortsett fra FSX som uansett suger med min maskin. Blir nok likevel å bruke 1GB 4400 frem til overgang til ny plattform, og da blir det jo DDR2. :)

Lenke til kommentar

OT: FSX skal funke greit med din pc, bare du har 2gb. Har spilt mye av det i det siste jeg og, selv om jeg får ganske dårlig fps...

Mitt dfi viser som regel under romtemperatur på idle, så jeg har satt på 10c+. Da ligger load på ca. 40c+, og jeg har satt på shutdown temp på 60c slik at den skrur seg av med en gang noe skjer galt.

Btw, fikk du klokket noe lenger med nyeste bios? Er lenge siden jeg flashet biosen nå, men tror ikke det har kommet noen ny. Jeg gjorde det for å få riktig boot screen med x1800xt men... :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Mitt dfi viser som regel under romtemperatur på idle, så jeg har satt på 10c+. Da ligger load på ca. 40c+, og jeg har satt på shutdown temp på 60c slik at den skrur seg av med en gang noe skjer galt.

Btw, fikk du klokket noe lenger med nyeste bios? Er lenge siden jeg flashet biosen nå, men tror ikke det har kommet noen ny. Jeg gjorde det for å få riktig boot screen med x1800xt men...

Har satt shutdown på 60 jeg også, og har ligget på 37 load, var ca 42 på A8N, hva som er riktig vet jeg ikke, men tror 37 er litt optimistisk. Får titte litt på den pluss minus saken, har den på 0 nå.

Jeg klarer ikke lenger å kjøre 3Ghz mem 300Mhz stabilt på denne maskinen, derfor ville jeg teste en nyere bios. Tviler vel litt på at bios har blitt "slitt" men når ting ikke funker må man prøve alt :p

Har ikke fått testet så mye med klokkingen enda (altså hva som er stabilt) men fikk i alle fall kjørt SuperPi med 310x10 og minnet syncront, det gikk ikke med den gamle bios'en. Har ikke brydd meg så mye om den boot screen feilen med X1800, men ser jo unektelig bedre ut nå, enn det Commodore 64 bildet som var :D

Vedr FSX var det derfor jeg satte inn de to andre brikkene, men det hjelper egentlig ikke annet enn ved så høye innstillinger at fps blir ubrukelig. Med Autogen osv på slik innstillig at fps er akseptabel holder minnebruken seg likevel under 1GB. Men vil utvilsomt være en fordel med 2GB i akkurat dette spillet, jeg innser det :)

Lenke til kommentar
OT: FSX skal funke greit med din pc, bare du har 2gb. Har spilt mye av det i det siste jeg og, selv om jeg får ganske dårlig fps...

Btw, fikk du klokket noe lenger med nyeste bios? Er lenge siden jeg flashet biosen nå, men tror ikke det har kommet noen ny. Jeg gjorde det for å få riktig boot screen med x1800xt men... :p

7119242[/snapback]

Merkelig, men jeg bruker siste BIOS, og cpu idler på 31-33 grader.

Lenke til kommentar
Furyfax Postet i dag, 13:22

Må bare spørre deg PCP160 er det fremdels de gamle corsair brikkene eg hadde, du kjører på 310? Eller er dette andre?

Ja min venn, det er det :thumbup:

De har vært gjennom mye de stakkar'ne nå, først hos deg på sprengklokket DFI, så over fjellet fra Bergen i en pappvineske, og jeg har brukt på litt forskjellige oppsett. Hovedsakelig på denne DFI/Opteron da, som er min hovedmaskin (enn så lenge)

Men tror de begynner å gi meg litt trøbbel nå faktisk, Jeg har jo kjørt 300x10 og brikkene syncront siden jeg kjøpte dem av deg, men nå feiler jeg i OCCT på den farten. Så akkurat nå prøver jeg 295x10 og 183 devider, som skal gi ca 270 Mhz. Så langt går det greit. Som du så klarer jeg en kjapp runde SuperPi på godt over 300 fortsatt, men sliter litt med denne riggen min nå -stabilitet...

Husker du tilfeldigvis hva slags spenning du fikk best resultat med disse på ditt DFI oppsett?

Lenke til kommentar
Et godt program for å se temp er dette:Core Temp

7121816[/snapback]

Har du sett. 10 grader varmere enn jeg trodde, og det er 4-6 grader forskjell mellom kjernene.

7124326[/snapback]

Hvis temperaturforskjellen mellom kjernene er idle,er det helt normalt.Skal være litt mer synkront under load.

7125635[/snapback]

Ja jeg måtte jo teste litt priming, så det du sier stemmer. Litt forskjell er det men det er lite...

Lenke til kommentar
Spirre Postet i dag, 18:26

coretemp påstår at 146'n min idler på 24 grader atm. er kaldt her nå, så smartguardian sier 28-29, noe som er 3-4 grader lavere en vanlig.

men jeg synes uansett at 24 er noe lavt.

skal sjekke full load etterhvert.

Prøv å dra igang SuperPi mens du ser på den. Her viser den 34 grader idle akkkurat nå, men idet jeg trykker OK på superPi spretter den rett opp i 43, og like fort ned igjen etter 1M er ferdig.

Everest viser 33-35 idle, og reagerer nesten ikke på 1M.

Forøvrig tror jeg Everest viser relativt riktig her (og MB5 også) Grunnen til at jeg tror det er at den viser loadtemp 10-14 grader over vanntemp, det virker rimelig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...