Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens glade sålangt! :D

(og klag ivei om dere mener dette blir feilpostet ;) )

 

Etter flere år som P4-dedikert fyr etter at 2/3-amd systemer

nektet å være samarbeidsvillig med meg (les; null funk hos

meg, men full funk hos andre med akkurat samme deler)

har man påny dristet seg over på amd-siden.

 

Småsiklingen begynte for rundt 3uker siden nå, dual-core fristet stort :cool:

Og etter litt intensiv forumslesing, ble handlekurven mer og mer klar

og bare plutselig bestillt :innocent:

 

DFI NF4 Ultra-D

AMD 64X2 4200+

POV 7600GT

 

Og idag, med over en ukes postgang kom henteseddelen i postkassa :D

Gleden var stor når man omsider kom fra posten med rykende ferske deler og det gikk ikke lange tiden fra pakken var sprettet til kabinettet var rensket av gamle deler ;)

 

Over til monteringen.

Alt gikk som fot i hose helt til man oppdaget at hk hadde 24pin, mens min gamle psu kun 20... :cry:

Hmm... dårlig research tenkte jeg, og ringte en kamerat som fast og bestemt mente jeg trengte en overgang fra 20 til 24..

 

Vell vell tenkte jeg, ikke annet å gjøre enn å saumfare "byen" , selv om jeg innsert inne ante at noe slikt ikke ville være å oppdrive på de lokale el-butikkene.

Men, selv de lokale el-butikkene har jo et klokt hode iblant, og anbefalte sterkt å dra innom en el-reperatørbutikk. Etter en iherdig forklaring på hvor denne så skulle befinne seg la man av sted.

 

Butikken ble behørig sporet opp, og en serdels hjelpsom person kunne fortelle at en slik overgang slettes ikke var nødvendig og maskinen ville funke likegodt med en 20pins...

Og etter en kjap forklaring på hvordan ting fungerte, fra en som hadde peiling på elektronikk, følte man seg jo bare dummere etterhvert som man svakt erindret noen poster om denne problemstillingen på forumet fra før hvor svaret var det samme, 20pins funker utmerket på 24pins hk :blush:

(man fikk seg da ihvertfall en tur ut i finværet ;) )

 

Nuvell....

Tilbake til heimen var det bare å koble til og spandere på seg et aldri så lite smil

når pc´en starter opp uten noen problemer...

 

Resultatet sålangt er en pc som durer fint, med en windowsinstallasjon som kanskje ble halvferdig før man i en re-start fase måtte bruke svenskeknappen og komme seg på arb i en helvettes fart :whistle:

 

Om man er like fornøyd etter noen dagers testing vil jo bare tiden vise, men jeg sitter i øyeblikket med en god magefølelse!

 

 

GOD HELG!

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort fra litt kortere levetid, hvor varm kan jeg ha pwmic før det blir "farlig"? Driver og tester ut overklokken min nå, og den ligger for øyeblikket på max 65 grader.. Dette er med dual prime95, så det vil sikkert ikke bli så varmt i spill o.l.

 

Og dere som har montert vifte på RAM/PWMIC: Hvordan i h** har dere montert den fast? Jeg har en primecooler vifte som er helt lukket, dvs at det er ingen "åpninger" å feste f.eks. kabelstrips til. Eneste mulighet ville i så fall være å binde den fast med hyssing gjennom skruegjengene, men dette har jeg prøvd og den glir bare uansett hvor hardt jeg strammer. :hmm:

 

Forresten, noen som har vannkjølt PWMIC her?

Endret av odd2k
Lenke til kommentar
PWMIC ligger rett ved lydkort modulen, ergo vil en vifte som drar luft ut bak i de fleste normale kasser kjøle den :) min idler på litt over 30 grader. tror load er rundt 40

6048034[/snapback]

Mulig det, men jeg kjører CPU på 300x9 for øyeblikket. Hmm, ligger ikke lydmodulen ved I/O-shieldet? PWMIC ligger jo "øst" for RAM brikkene på Ultra-D korta i hvertfall. Har forresten 3 120mm vifter som blåser inn og en som blåser ut(og PSU vifta da). Men de to jeg har på radiatoren blåser rett på pci lydkortet. :no:

 

På DFI forumet sier de at PWMIC skal tåle minst 100 grader, på xtremesystems sier de 70, og her blir folk livredde hvis den overstiger 50. Er det ikke et eneste menneske som vet hva den egentlig tåler?

Endret av odd2k
Lenke til kommentar
Var det ikke lenger bak i denne tråden det ble skrevet at den tålte over hundre grader?

 

Tror ikke du behøver og bekymre deg. ;)

6048345[/snapback]

Man skal ikke tro alt man leser. Dessuten er det mulig at folk forvirrer PWMIC med MOSFETene. MOSFET er kondensatorer som er beregnet for enorm temperatur/effektforbruk.

Lenke til kommentar
PWMIC ligger rett ved lydkort modulen, ergo vil en vifte som drar luft ut bak i de fleste normale kasser kjøle den :) min idler på litt over 30 grader. tror load er rundt 40

6048034[/snapback]

Mulig det, men jeg kjører CPU på 300x9 for øyeblikket. Hmm, ligger ikke lydmodulen ved I/O-shieldet? PWMIC ligger jo "øst" for RAM brikkene på Ultra-D korta i hvertfall. Har forresten 3 120mm vifter som blåser inn og en som blåser ut(og PSU vifta da). Men de to jeg har på radiatoren blåser rett på pci lydkortet. :no:

 

På DFI forumet sier de at PWMIC skal tåle minst 100 grader, på xtremesystems sier de 70, og her blir folk livredde hvis den overstiger 50. Er det ikke et eneste menneske som vet hva den egentlig tåler?

6048052[/snapback]

jeg bare svarte samme som jeg fikk til svar selv. dersom du gidder å lete litt, så skal det være et bilde med PWMIC avmerket på bildet et stykke bak i denne tråden. husker desverre ikke hvem som posta den.

 

til orientering så kjøer jeg min cpu på 290*10, så jeg tror ikke det har noe å si, da jeg har såpass mye lavere temp. dersom du sjekker profilen min så ser du kjølinga jeg har i kassa også. 1 stk 12cm mist inn, 1 stk 12cm + 1 stk 8cm mist ut plus hiper psu. cpu er kjølt av en zalman 7000 kjøler. kan hende den bidrar litt på tempen, men vbil ikke påstå at det er verdens beste kjøling inni der, skulle veldig gjerne sett at de laga mulighet for en 12cm vifte i gulvet også.evetuelt i sidedøra.

Lenke til kommentar
MOSFET er en effekt transistor

Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor.

6048508[/snapback]

Bare for å flisespikke litt: MOSFET er ikke nødvendigvis en effekt-transistor selv om den har ordet effekt i forkortelsen. MOSFET bruker noe som heter "felt-effekten" til å styre den av og på. MOSFET betyr altså ikke at transistoren tåler høy effekt. F.eks utvikler MOSFET-transistorer prosessorer i størrelseorden 0,000000001 watt.

Lenke til kommentar
På DFI forumet sier de at PWMIC skal tåle minst 100 grader, på xtremesystems sier de 70, og her blir folk livredde hvis den overstiger 50. Er det ikke et eneste menneske som vet hva den egentlig tåler?

6048052[/snapback]

 

Eg har dette fra en post av Angry_Games på DFI. Som de som bruker det forumet veit så er han annsatt av DFI forå drifte det forumet og drive support på DFI sine hovedkort. Eg har ikkje funnet posten igjen seinere, men det han sa var noe slikt some dette:

Komponentene som PWMIC måler temperaturen på er beregnet på arbeidstemperaturer på inntil 125c kontinuerlig. Enten PWMIC viser 30c eller 80c er revende likegyldig, det skal ikkje ha noen innvirkning på stabilitet eller overklokking

 

Naturligvis, dersom temperaturen på PWMIC er høy og kabinettet er dårlig ventilert så blir temperaturen overalt inni kabinettet høy, og det er ingen fordel. Men i ett godt ventilert kabinett så betyr temperaturen på PWMIC ingenting for stabilitet eller overklokkingsresultater.

 

Bare se på ArcticOC sitt prosjekt der han blodklokker en PC med bare en vifte og hadde temps på rundt 80c.

Lenke til kommentar

I denne sammenhen er det power mosfets man snakker om .

Et hovedkort volt regulerings krets av type 3 fase består av

to rader med 3.stk power mosfets , kondensatorer , og en power IC .

DFI sier at PWMIC sensor er en diode montert på hovedkortet i nærheten av denne kretsen av komponenter (den er ikke intern i PWR-IC) .

Lenke til kommentar
I denne sammenhen er det power mosfets man snakker om .

Et hovedkort volt regulerings krets av type 3 fase består av

to rader med 3.stk power mosfets , kondensatorer , og en power IC .

DFI sier at PWMIC sensor er en diode montert på hovedkortet i nærheten av denne kretsen av komponenter (den er ikke intern i PWR-IC) .

6051286[/snapback]

Hmm, vet i alle fall at de MOSFETene skal tåle ekstreme temperaturer. Men hvis sensoren sitter ved dem, så er det jo ikke godt å si hvor varm PWMIC egentlig er? Jaja, får vel bruke "finger-metoden" da..

Lenke til kommentar
japp

 

jeg hadde rma på to pakker med VX ram fra ocz også føre jeg valgte EB brikkene :p

 

det daua en brikke i hver av VX pakkene for meg. den ene hold en time

6045457[/snapback]

 

-jeg har allerede drept to sett med VX brikker, og begge tok kvelden på 3,2V...

 

Men ytelsen til PC4000VX settet, var X-trem...

Lenke til kommentar

de skal ha 3,3v ved 250 2-2-2-5. det første settet mitt holdt i ca 1,5 timer, så daua den ene brikka. kjørte de da på 3,4v tror jeg, ikke over godkjent, som er max 3,5v før garantien ryker.

 

det andre settet holdt en drøy måned føre det daua. det var også ikke så veldig bra, måtte fore 3,5v på det for å få de stabile på 250 2-2-2-5.

 

da gadd jeg ikke mer, og bestillte EB brikkene i stede. 2gb ram, samme mhz og forholdvis gode timings, plus myyyye lavere volt, som gjorde at jeg slapp å bruke 4v jumperen slik at det ikke ble pizzaovn varmt i kassa mi, funka mye bedre.

 

men nå skal jeg pakke ned EB brikkene å sende de inn til bytting, snakkes senere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...