Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida... ta det med ro. Har testet mye med kjølepasta, og et tynt-tynt lagt smøret utover med eks et bankkort fungerer alltid veldig bra.

 

Kjøleblokka har god kontakt med prosessoren, det er bare det at verken vannet eller blokka blir serlig varm.

Jeg har forresten prøvd å holde blokka på plass mens pcèn står på, venter til den nermer seg 70c. Og napper fort ut kontakta, så fort opp med kjøleblokka, og kjenner på prosessoren. DEN ER JO BARE SÅ VIDT LUNKET JO :hmm:

 

Det er nødt til å være en feil et sted :roll:

Skal prøve en annen bios nå, den nyeste på DFI sin side funker i hvertfall ikke.

fant forresten en på denne tråden, tenkte jeg skulle prøve den :whistle:

 

Noen med noen bedre forslag?

Lenke til kommentar

HEI HEI...... hehe :!:

 

Nå har jeg funnet feilen. Prosessoren er kjøpt brukt, (det er jo for så vidt greit det)

 

Det som er tingen er at han som hadde den før, hadde fjernet heatsprederen, for så å sette den på igjen. uten helll selvsagt.

 

Det var ikke mine kunnskaper om kjølepasta som sviktet, men den forrige eieren :innocent:

 

Man setter ikke på HS igjen, helt uten videre. Det var jo bare så vidt kontakt mellom flatene. :mad:

 

Det startet med at jeg tok en grundit kikk på selve prosessoren, brukte en tapetkniv og lirket litt i det ene hjørnet. Og vips, så falt den av..... :hrm:

 

Da falt tempen fra 70-80c til gyllne 28c idle. Pent ikke sant :thumbup:

 

Sorry alt bryderiet, men i tilfelle noen andre skulle komme i samme dilemma å ha kjøpt en brukt CPU. Og tempen er ALT for høy, og du mener selv at alt er gjort riktig med hardware og oppsett i bios. Så ta en titt på selve prosessoren, den forrige eieren kan ha tuklet litt med den vettu :whistle:

Lenke til kommentar
Spirre Postet i dag, 19:13

  bare et kjapt spørsmål, hvor mye bygger (i høyda) heat sinken til amd nå om dagen?

Bygger vel 60mm inkl viften. Se forøvrig "height restrictions" delen i pdf filen:

 

Design guide Opteron A64

5867647[/snapback]

mente heat sprederen som sitter over cpu kjernen som et beskyttende lokk.

 

synes 1,5-2mm hørtes mye ut, men det stemmer vel. sikkert litt canskelig å måle

 

Er det noen her inne som kjører Cool'n'Quiet med en Opteron (146) på disse hovedkortene?

Hva skal man eventuelt skru på i BIOS?

går ut i fra at du kjøpe en opteron for å overklokke, og dersom du overklokker, så er C&Q bortkasta mener jeg. stoler ikke på at den funker sikkerlig dersom du kjører innstillinger ut over det som er standard.

 

men det er vel bare å lete seg fram til en eventuel av/på innstilling for C&Q på ditt hk, og så legge inn nødvendige drivere for dette.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Hei! Har et DFI NF4 Ultra-D og jeg sliter med å få kortet til å finne riktige disker til å boote med... WinXP ligger på et RAID-array bestående av 2x 36Gb raptor og det er det arrayet som er satt til første prio i HDD-boot prioritet. Alikievel vil den ikke boote fra disken. Ved en ren tilfeldighet lot jeg win-cd'en stå i drevet og lot maskinen prøve å boote fra installasjons-cd'n, men uten at jeg trykte en tast for å boote herfra. Når maskinen etterpå prøvde å boote fra hdd gikk dette helt fint. Helt til jeg kobla til den siste disken min, en 200Gb Maxtor S-Ata. Raptorene er koblet til S-ATA 1 og 3, mens maxtoren er på 4. Så lenge maxtoren er koblet til vil maskinen ikke boote fra raid, selv om en bootbar cd står i. Dersom maxtoren ikke står går det greit dersom en bootbar cd står i maskinen, men dersom jeg setter i bios at hdd-raid-arrayet skal være 1. boot-prioritet vil den ikke boote i det hele tatt!

 

Noen som har info om problemet?

Lenke til kommentar
Er det noen her inne som kjører Cool'n'Quiet med en Opteron (146) på disse hovedkortene?

Hva skal man eventuelt skru på i BIOS?

går ut i fra at du kjøpe en opteron for å overklokke, og dersom du overklokker, så er C&Q bortkasta mener jeg. stoler ikke på at den funker sikkerlig dersom du kjører innstillinger ut over det som er standard.

 

men det er vel bare å lete seg fram til en eventuel av/på innstilling for C&Q på ditt hk, og så legge inn nødvendige drivere for dette.

5872081[/snapback]

Du sier '...det er vel bare til å lete...', men jeg lurte på om noen faktisk har klart å kjøre C'n'Q med en Opteron på noen av disse kortene. Jeg er nemlig litt usikker på om det er helt det samme for Opteron som for Athlon64, og jeg kan ikke finne stoff om det heller.

 

Cool'n'Quiet fungerer faktisk helt fint når man overklokker også, ihvertfall så lenge man ikke presser til siste MHz.

 

Fant funksjonen i manualen (Genie BIOS Settings -> K8 Cool'n'Quiet support), så da må jeg bare få kameraten min til å teste det (er hans system det er snakk om).

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...