Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store DFI NF4 Tråden!

skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om en Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet vil passe på dette kortet samtidig som jeg bruker et dual kit med RAM? Hører noe rykter om at plasseringen av RAM slottene gjør at man ikke får plass til annet enn stock kjøler på CPU.

Og det med at skjermkort står kloss inntil Chipset kjøler: Så vidt jeg vet vil vel kjøler på GPU være på motsatt side av skjermkort i forhold til Chipset, så det vil vel ikke ha noe å si om GPU kjøler er litt stor?

Lenke til kommentar
Komplett har fått inn ein skikkelig vannblokk som kan kjøle chipset på DFI korta og likevel bruke SLI :)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316358

Lurer på om det er verdt å kjøpe eg ? Lurer på om eg skal hooke opp grafikkortet og chipsetet på TT bigwater settet mitt :hmm: Bråker som eit helvete med 7800GT OG DFI NF4 Ultra :p

5790376[/snapback]

Den så sykt trang ut :ohmy:

5790972[/snapback]

Det tror jeg er en fordel for mest mulig effektiv varmeutveksling så det virker betryggende på meg at blokka er trang :yes:

Lenke til kommentar
Komplett har fått inn ein skikkelig vannblokk som kan kjøle chipset på DFI korta og likevel bruke SLI :)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316358

Lurer på om det er verdt å kjøpe eg ? Lurer på om eg skal hooke opp grafikkortet og chipsetet på TT bigwater settet mitt :hmm: Bråker som eit helvete med 7800GT OG DFI NF4 Ultra :p

5790376[/snapback]

Den så sykt trang ut :ohmy:

5790972[/snapback]

Det tror jeg er en fordel for mest mulig effektiv varmeutveksling så det virker betryggende på meg at blokka er trang :yes:

5792003[/snapback]

Ja mest mulig effektivt er det nok, men tror det kan bli problemer hvis du har en kraftig pumpe i systemet, da vil jo mottrykket øke noe voldsomt på pumpen.

Og det igjen vil vel være skadelig for pumpa?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det. Noe av poenget er jo at det skal være en betydelig trykkforskjell i systemet, nettopp fordi trange passasjer gir mye turbulens og svært høy hastighet på vannet i innsnevringen. Disse to tingene er viktige for å få høy varmeutveksling og dermed lav temperaturforskjell mellom vannet og prosessorkjernen. Hvis man lar vannet passere lettere så vil gjennomstrømningen (liter/minutt) gå opp, men kjøleevnen vil gå ned. Siden det er maksimal kjøling som er poenget så er det ingen grunn til å prioritere høy gjennomstrømning på bekostning av kjøleevnen. Gjennomstrømningen har lite å si på kjøleevnen fordi vannet ikke varmes nevneverdig opp mellom inn og ut på vannblokka likevel. Dermed spiller det liten rolle om man f.eks dobler mengden gjennomstrømning. Det som spiller stor rolle er varmeoverføringa mellom kobberet og vannet og der spiller hastighet (m/s) og turbulens mye mer enn hvor mye vann som måtte passere. En trangere blokk (f.eks halvert tverrsnitt som vannet kan strømme gjennom) vil selvfølgelig nesten doble mottrykket og samtidig nesten doble hastigheten gjennom blokka (m/s), og øke turbulensen.

For å si det på en annen måte: Det spiller liten rolle hvor mye vann som renner forbi over 3 mm fra kobberet, men veldig stor rolle hvor mye vann som renner forbi under 1mm fra kobberet.

Se for deg en hageslange uten dyse. Hvis du lar det renne fritt så renner det sakte og med lite mottrykk og hvis du kjøler deg selv med vannet en varm sommerdag så kjøler det bare litt. Hvis du derimot setter tommelen forran utløpet så øker mottrykket, gjennomstrømningen (liter/sekund) minker, men det blir langt kjøligere å få en slik stråle på seg.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det. Noe av poenget er jo at det skal være en betydelig trykkforskjell i systemet, nettopp fordi trange passasjer gir mye turbulens og svært høy hastighet på vannet i innsnevringen. Disse to tingene er viktige for å få høy varmeutveksling og dermed lav temperaturforskjell mellom vannet og prosessorkjernen. Hvis man lar vannet passere lettere så vil gjennomstrømningen (liter/minutt) gå opp, men kjøleevnen vil gå ned. Siden det er maksimal kjøling som er poenget så er det ingen grunn til å prioritere høy gjennomstrømning på bekostning av kjøleevnen. Gjennomstrømningen har lite å si på kjøleevnen fordi vannet ikke varmes nevneverdig opp mellom inn og ut på vannblokka likevel. Dermed spiller det liten rolle om man f.eks dobler mengden gjennomstrømning. Det som spiller stor rolle er varmeoverføringa mellom kobberet og vannet og der spiller hastighet (m/s) og turbulens mye mer enn hvor mye vann som måtte passere. En trangere blokk (f.eks halvert tverrsnitt som vannet kan strømme gjennom) vil selvfølgelig nesten doble mottrykket og samtidig nesten doble hastigheten gjennom blokka (m/s), og øke turbulensen.

For å si det på en annen måte: Det spiller liten rolle hvor mye vann som renner forbi over 3 mm fra kobberet, men veldig stor rolle hvor mye vann som renner forbi under 1mm fra kobberet.

Se for deg en hageslange uten dyse. Hvis du lar det renne fritt så renner det sakte og med lite mottrykk og hvis du kjøler deg selv med vannet en varm sommerdag så kjøler det bare litt. Hvis du derimot setter tommelen forran utløpet så øker mottrykket, gjennomstrømningen (liter/sekund) minker, men det blir langt kjøligere å få en slik stråle på seg.

5792371[/snapback]

Ja jeg forstår dette, men la meg forklare litt hva jeg mener.

Chipsetet skal vel vannkjøles for å bli kvitt vifta som bråker....

Så om du kjøler den til 35C eller 40C har vel fint lite å si.

Og flow har ingenting og si, helt til du kommer over eller under en vis grense.

Jeg har til og med fått vannkjøling til å funke uten pumpe.

Men da med litt høyere temperaturer for hva som er vanlig på vannkjøling.

Det som jeg kan se på som et problem med den blokka der er at den virket vannvittig trang slik at flowen i systemet blir veldig liten.

Det gjør på sin side ingenting egentlig, med mindre flowen blir enormt liten. Jeg vet ikke hvor langt ned du må med flowen før de går drastisk ut over temperaturene i systemet, men en plass går en grense ivertfall.

Jeg vil tippe den blokka fungerer helt fint, men for meg så såg den ivertfall veldig trang ut. Det var derfor jeg tenkte på paralellkobling slik at ikke alt vannet trengte gå gjennom den blokka da :p

Kanskje dette kunne vært en testobjekt for Skrue?

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et SLI-D hovedkort som har litt problemer.

Altså selve problemet er at hovedkorte vil kun fungere med 2 ram brikker. Men ellers funker det toppers :)

Har også testet med flere typer ram brikker. Forskjellige plasser etc.

Det er som at den ikke skjønner at det står i ram om det ikke er 2 brikker.

Lenke til kommentar

Noen ting har jeg lært meg når det gjelder 2 vs 4 RAM brikker etter å ha testet i hytt og pine den siste måneden.

- Pass på at du har et hovedkort som støtter flere en 2 brikker (dersom det er det du ønsker) (DFI funker meget bra her, det gjør ikke ASUS)

- Bruk heller 2 meget gode brikker i stedet for 4 brikker

- Gevinsten ved å ha 4 brikker i for hold til 2 er så liten at det er ikke verdt det

- Ved 4 brikker må man bruke 2T (oftest)

- Må veldig ofte bruke litt slakkere Timmings

- Husk å ha brikker fra samme leverandør, samme type og revisjon (viktig)

- Husk å sette opp V til 2.7 - 2.8

- Flash bios til siste stabile versjon.

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men jeg kan bokstavelig talt ta deg på ordet!

I alle fall nesten.

Har et par blokker fra "samme familie" liggende her, som dermed har en god del til felles med den blokka du sikter til.

Kanalene i plexien er nok ikke så lange, ei heller er selve "pinneområdet" i kobberet like stort:

Chipsetblokker.jpg

Kan jo hive disse to i flowbenken, så kommer jeg tilbake med resultatet ganske snart!

Og da var det gjort! :yes:

Pumpa som ble brukt, er en Eheim 1002, som leverer 760ltr/t gjennom benken, altså uten annen motstand enn den gir.

Blokka til høyre på bildet ble førstemann ut, og her er resultatet:

Flow: 340ltr/t, mottrykk 0,15bar

Blokka til venstre ligner nok mer på den chipsetblokka, ettersom den har (relativt små) kanaler i plexien. Og slik ble resultatet for den:

Flow: 250ltr/t, mottrykk 0,17bar.

Dette er faktisk ikke så ille som man kanskje skulle tro?

Til sammenlikning kjørte jeg også en runde med AC-Cuplex Pro-blokka, og den slapp igjennom 270ltr/t, mottrykk 0,16bar.

AC Cuplex er jo en av de aller trangeste CPU-blokkene på markedet, og dermed sier jo dette litt om de to foregående blokkene.

En Storm G4-blokk er jo noe mer åpen, og vil dermed havne et sted mellom 300 og 330ltr/t.

Da har dere i alle fall fått en liten pekepinn om hva den chipset-blokka vil representere av motstand og vannstrøm i systemet!

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men jeg kan bokstavelig talt ta deg på ordet!

I alle fall nesten.

Har et par blokker fra "samme familie" liggende her, som dermed har en god del til felles med den blokka du sikter til.

Kanalene i plexien er nok ikke så lange, ei heller er selve "pinneområdet" i kobberet like stort:

Kan jo hive disse to i flowbenken, så kommer jeg tilbake med resultatet ganske snart!

5806223[/snapback]

Stilig :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bytta BIOS idag fra 704-2BTA til NF4LD329 (blodfersk bios)

Hovedsaklig pga nvraid rom oppdatering fra 4.84 til 5.50 mediashield siden jeg har

byttet raptor med 2*samsung sata2 i raid-0.

1 . Add CPU temperature calibration option.

2 . Fix ps2 mouse fail when ps2 kb not present.

3 . Fix s1/s3 temp error after resume.

4 . Fix startup VID option fail.

5 . Fix C 'n'O.5 multiplier not working with Opteron CPU.

6 . Fix day of month alarm can not set as 0 for every day usage.

7 . Fix NF4-D model display error if SATA3/4 is disabled.

8 . Fix ATI X1000 series logo error.

9 . Change FSB option to keyIn method.

10 . Change 3114 ROM to 5.2.1.6.

11 . Change NV RAID ROM to 5.50

12 . Change memtest86+ to 1.65

13 . Synchronize DRAM related code with Expert and Venus.

Noterte ned alle OC settings&mem fra 704 2BTA biosen .

Klasket inn samme i 329 og no-problemo .

NF4 Lanparty serie:

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=48994

NF4 Expert & Venus:

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=48995

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei!

Har et stort problem nå. kameraten min har nettop fått seg en optron 165, og i mens han venter på sitt HK, (forresten det samme som mitt : DFI Lanparty Ultra-D) Har jeg tatt på med oppgaven med å teste den.

Problem: Den er ALT for varm. Bruker forresten vannkjøling. den starter på ca 50c

og ender opp i 70-80c i løpet av noen minutter etter start.

PS: jeg har akkurat riktig mengde med kjølepasta, (min Venice har ca 25c)

Kan det være noe med feilrapportering av tempen eller noe?

Kjører den forresten på 1.3v, skal den være lavere eller høyere?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...