jovaa Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Første PCIe spor ja. Men det er ikkje det sporet som du setter grafikkort i, men ett PCIe 4X spor som ikkje kan brukes til noe fornuftig enda Og SLI-DR har nøyaktig samme layout som det kortet du får 5717336[/snapback] Aha, takker. Da fikk vi det oppklart Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 jeg vet veldig godt at det kan justeres i bios, men jeg bruker smartguardian av andre grunner også, og så lenge den funker så bruker jeg den. dessuten har jeg inntrykk av at det funker bedre med smarguardian. vet ikke helt hvorfor, bare føler det Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Det er ihvertfall mye lettere å justere innstillinger i Smartguardian, trykke ok og se kordan ting oppfører seg enn å boote til bios for kvar justering Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Bruker MBM5 med DFI moddet ini filer jeg . Smart guardian syns jeg var driiit , går jo ikke an å disable det uten avinstallering , det legger seg inn i registry run pånytt av seg selv jo . Fleste vet jo at f.eks å spille e.l med et program som poller sensor chip kan medvireke til pauser/hakk . Så jeg liker best et slik monitor program som man kan starte selv etter behov. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2006 Noen bios spørsmål, vedrørende Expert: 1. Den shutdown tempen jeg setter i bios (60 grader) slår den av pc'n hvis hvilken som helst av sensorene rapporterer over 60 grader? (Min cpu er normalt langt unna det, men PWM legger seg godt opp på 50 tallet ved hard bruk siden jeg kjører uten kabinettvifter, så lurer på om shutdown reagerer på den også) 2. Man kan jo sette cpu trhottle prosent, 30, 50 osv i bios. Men ved hvilken temperatur er det denne nedkjølingsprosessen starter. Er trhottle temp det samme som max case temp oppgitt hos AMD, og altså informasjon som ligger i cpu, eller hvordan funker dette egentlig? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Iflg bios developer guide skal bios feature shutdown temp trigge på cpu temperatur (ikke chipset eller pwmic) . Dvs det bios oppfatter som cpu temp via ITE sensoren og dens offset register (som leses av ITE chip i cpu og kalibreres til °C verdi ) . Cpu throttle er også en bios feature så med den satt så trigger den nok på shutdown tempen(lest av bios via ITE chip) . Kan ikke si 100% sikkert side jeg ikke har prøvd . Endret 8. mars 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Har akkurat stilt på hw-monitor i BIOS . Med samme OC . CPU turn off if < 25°C CPU turn fully on if > 50°C NB turn off if < 25°c NB turn fully on if > 60°C CPU idle i windows 37°C opp 3°C ca. halv speed tror jeg , siden RPM blir out of range under 1000-1200RPM på DFI kortet så den viser alt mellom 6000 og 21000 i MBM og everest. NB idle i windows 49°C opp 4°C Speed 4100RPM (istedet for 7000RPM) . Endret 8. mars 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
MonZteR Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 Hei! Nå har jeg klart det meste innenfor data ass etter å ha kjørt 4*512mb en liten stund, (altså ikke overklokket siden patriot XBL og BallistiX ikke er så gode kamerater) vil ikke casèn over 2! Jeg skal bytte til 4*patriot, de er litt bedre kamerater Det jeg mener er at når jeg bare bruker patriot-brikkene vil ikke casèn lengre kunne stilles opp. Men å stille den ned til 1.5 går fint. fra 2.5 og oppover vil ikke pcèn starte en gang Det har jo gått fint før. I tillegg har jeg prøvd patriot brikkene på et MSI kort, og der går det fint med cas2.5. Hva kan det være? Jeg har brukt AMD64 tweaker(tror jeg det heter) Slik at jeg kan stille inn på timingsene i Windows. Har dette noen innvirkning på bios instillingene? Jeg trenger hjelp Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Har ikke hatt mye tid til å få maskinen min til å fungere, men har nå testet 3 skjermkort (2 pci-e, 1 pci), ingen fungerer i følge hovedkortet som kommer opp med 2 lamper. Blir vel til at jeg legger den utover pulten min igjen så jeg får testet litt "skikkelig" edit: montzer: kan du ikke bare kjøre 2/1,5? Hvis du tester stabiliteten med memtest elns så vil det fungere.. edit2: har nå strødd alt utover bordet her igjen. Og maskinen fungerer perfekt Har bare prøvd et skjermkort enda (nettopp ferdig med å sette opp), men ingen fungerte jo inne i kabinettet. Skjønner ikke hva som egentlig var problemet, mulig det får opp for meg når jeg monterer den igjen. Endret 9. mars 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
MonZteR Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 tje... klart jeg kan kjøre med 2 eller 1.5, men jeg VIL ha høyere frekvens da :!: Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 hvorfor i huleste vil du det? høyere frekvens er dårligere ytelse. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 tje... klart jeg kan kjøre med 2 eller 1.5, men jeg VIL ha høyere frekvens da :!: 5730367[/snapback] Hvorfor ikke kjøre CL1.5 / 2 og divider på mem/cpu? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 syar2003 Postet 08/03-2006 : 19:17 Iflg bios developer guide skal bios feature shutdown temp trigge på cpu temperatur (ikke chipset eller pwmic) . Dvs det bios oppfatter som cpu temp via ITE sensoren og dens offset register (som leses av ITE chip i cpu og kalibreres til °C verdi ) . Cpu throttle er også en bios feature så med den satt så trigger den nok på shutdown tempen(lest av bios via ITE chip) . Kan ikke si 100% sikkert side jeg ikke har prøvd . Ok takk for det Syar, jeg stoler på at din tolkning av datablad er minst like god som min ville vært. Så da forstår jeg det slik at det kun er cpu som kan trigge en shutdown. Men dette siste var litt interessant. Slik jeg forstår deg vil man altså få trhottling tidligere jo lavere shutdown temp man setter, og jeg antar at dette da intreffer X antall grader FØR cpu når feks 60 grader. (når den først har nådd sine 60 er det jo for sent...) 1000 Kr spørsmålet må vel da bli hvor lenge før, om det rett og slett er dumt å sette veldig lav shutdown temp (pga ufrivillig trhottling?) Finnes det noe datablader og beskrivelser for hk, på samme måten som det vi finner hos Intel/AMD, eller holder produsentene dette tett til brystet Syar? Lenke til kommentar
MonZteR Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 tja. Slik jeg ser det får jeg høyere poengscore og bandwith med frekvens på ca 540 cl 2.5-3-3-8 mot 400mhz 1.5-2-2-5 FAKTISK :!: Men har lenge lurt på om spill går best med stram timings eller høye frekvenser? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 MonZteR Postet i dag, 12:03 Men har lenge lurt på om spill går best med stram timings eller høye frekvenser? Akkurat hvor skjæringspunktet går kommer vel an på akkurat hva som måles. Så jeg vil si dette avgjøres av hvor stor forskjell det er i klokkevilje ved de forskjellige timings. Min erfaring er at høyeste frekvens er det som har gitt best ytelse generelt, men det er da med brikker som klokker vesentlig lenger med "et hakk" slappere tider. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 har også en del å si fra brikke til brikke og hk til hk. jeg kjøer 2gb brikkene mine på 241,7mhz med 3-3-2-7-1T nå, som ikke akkurat er skremmende bra, men scorer alikevel i overkant av 7000mb båndbredde i sandra. 91% effekt. rimelig bra om du spør meg. Lenke til kommentar
Bigbee Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 Hei og god dag. tenker og oppdatere bios. har et sli-d kort. På siden til dfi står det masse greier om hovedkort versjon. på min maskin finner jeg ikke hvor det står. men uansett finnes det jo ikke forskjellige versjoner av biosen på dfi sin netside(?) lurer på og bruke winflash. om noe går galt under flashingen kan jeg brenne bios på noen annen måte? låne en bios chip av noen andre fks? biosen jeg skal bruke er den øverste på denne siden? hender det at nye bios versjoner ikke virker? blir gæææern om pcen plutselig ikke virker Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 "Don't fix anything that ain't broken" Er det vel noe som heter. Om du ikke har noen grunn, og du ikke har problemer så er det kanskje lite vits? Men, det skal veldig mye til for at noe går galt under flash. Lenke til kommentar
Bigbee Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 selvfølgelig er det noe som er galt. maskinen er ustabil og fryser seg av og til. regner med det ikke er meningen med dette hket alle settings er riktig og maskinen er ikke noe klokket opp på noen som helst måte. Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 10. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 10. mars 2006 selvfølgelig er det noe som er galt. maskinen er ustabil og fryser seg av og til. regner med det ikke er meningen med dette hket alle settings er riktig og maskinen er ikke noe klokket opp på noen som helst måte. 5734350[/snapback] Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har? CPU, HK og RAM.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå