Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Akkurat testet den siste BIOS med støtte for FX60. -det var helt umulig å klokke tilbake til HTT250 X11 (2.76Ghz på CPU) som jeg hadde på BIOS 623. Systemet nektet å boote på de settingene på siste BIOS.

 

Edit: høyeste klokk på CPU var 2.65Ghz med nyeste BIOS....

5499046[/snapback]

 

Kordan gjorde du det da? Lastet du bare inn innstillingene fra CMOS Reloaded eller tok du Load optimised default og klokket deg opp derfra?

 

Du har ingen garanti for at akkurat de innstillingene du har lagret med en BIOS vil virke på en annen, men dersom du klokker deg opp på samme måte som på den første biosen så burde du klare å oppnå samme hastigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akkurat testet den siste BIOS med støtte for FX60. -det var helt umulig å klokke tilbake til HTT250 X11 (2.76Ghz på CPU) som jeg hadde på BIOS 623. Systemet nektet å boote på de settingene på siste BIOS.

 

Edit: høyeste klokk på CPU var 2.65Ghz med nyeste BIOS....

5499046[/snapback]

 

Kordan gjorde du det da? Lastet du bare inn innstillingene fra CMOS Reloaded eller tok du Load optimised default og klokket deg opp derfra?

 

Du har ingen garanti for at akkurat de innstillingene du har lagret med en BIOS vil virke på en annen, men dersom du klokker deg opp på samme måte som på den første biosen så burde du klare å oppnå samme hastigheter.

5499761[/snapback]

 

Neida, det var opplasting av ny BIOS, og lot den starte opp. Derfra gikk jeg tilbake og klokket op, ikke loading av gamle lagrede innstillinger.

 

Blir interessant å få vite hva andre får til med den BIOS'en. Jeg gjorde det hele helt basic, og jeg har klokket en del, men gadd ikke å "leke" da den gamle var meget stabil på Prime95 på 2.76Ghz, og HTT på 250 (Corsair TWINX 2048 4000PT) osv. osv.

 

-driver å primer på 623 BIOS'en og ingenting er galt med hardwaren. Primet over en time nå og alt er like fint...

Lenke til kommentar
Neida, det var opplasting av ny BIOS, og lot den starte opp. Derfra gikk jeg tilbake og klokket op, ikke loading av gamle lagrede innstillinger.

5499956[/snapback]

 

Den er grei :thumbup: Eg syntest bare eg måtte spørre :)

5501016[/snapback]

 

Nei det er lov å spørre. Blir interessant å se andres erfaringer. I kveld regner jeg med å plukke chipset vifta av og legge på Artic Silver, og håpe på litt lavere chipset temperatur. Den har en uhyggelig tendens til å ligge på 46-47 grader på full load her... jo lavere den blir dess høyere klokk (sånn grovt) har jeg inntrykk av at jeg får her, 2.77Ghz gikk greit i 45 minutter når vifta blåste på full max på 40 grader (holdt chipsettet leenge under 46 grader).

 

Hmmmm.....vann.....

Lenke til kommentar

Driver å vurderer å flytte skjermkortet mitt til PCIe spor nr.2,

dette fordi jeg da kanskje kan bruke en gammel AC Nforce2 nb blokk, (hvis den passer)

 

Å bruke PCIe spor nr.2 skal vel ikke ha noen innvirkning på ytelsen.

6800 GT kort greier vel ikke å bruke båndbredden som x8 PCIe gir.

Lenke til kommentar
Det skjønner jeg. Men det er et paradoks at når man ikke utnytter båndbredde fult ut på AGP8x selv om dagens skjermkort hadde kommet med AGP, så får man et ytelses tap på PCIe8x vs 16x?

 

Har dette med PCIe latencies forskjeller å gjøre?

5510798[/snapback]

 

Du hadde jo selvfølgelig fått en liten ytelsesforbedring hvis det hadde fantes AGP 16x også da. Selv om du ikke klarer å ytnytte båndbredden hele tiden så sier det seg jo selv at jo høyere jo bedre selv om det er snakk om bittesmå forbedringer.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Theo343 Postet i dag, 12:27

  Det skjønner jeg. Men det er et paradoks at når man ikke utnytter båndbredde fult ut på AGP8x selv om dagens skjermkort hadde kommet med AGP, så får man et ytelses tap på PCIe8x vs 16x?

 

Har dette med PCIe latencies forskjeller å gjøre?

Ja det er litt merkelig dette her, jeg tror du er inne på det som kan være grunnen. Ikke at det egentlig er båndbredden- totalt mengde data som kan overføres hvis alt lå klart på rekke og rad, men at responsen på noe vis blir bedre jo flere linjer som brukes paralellt er vel en mulig forklaring?

Er ikke sikker på dette selv jeg, men har også eksperimentert litt med klokking av pci-e bussen, og det ga absolutt 0 forskjell, men har da bare prøvd med x16.

Lenke til kommentar

Noen spørsmål til dere med erfaring igjen;

Hvordan avgjør dere hva som er passe chipsetspenning osv på hk.

Er det slik at feks feilende SuperPi/3DMark ol kan skyldes for lave spenninger på hk, eller hva er indikasjoner på at noe annet enn laveste spenning er lurt?

 

Akkurat hvor sitter PWM sensoren, syns ikke jeg kan kjenne at noen av kjøleribbene er så varme som PWMic sier...

 

Og en liten ting til, jeg har litt høy spenning på 12V, i følge bios, Everest, og MB5M er det 12,6V. Smartguardian rapporterer merkelig nok 12,3 ved idle, og dette er også den reelle spenningen (12,28V målt på "P4" kontakten). V-core er derimot noe lavere enn jeg setter i bios -i følge alle måleprogrammer... ca 0,025V

Er dette avviket "normalt" på DFI hos dere andre også?

Lenke til kommentar

Jeg har vertfall hatt litt lavere vcore enn det jeg setter i bios. Min erfaring er at det ikke er noe vits i å justere spenning på chipset. PWM sitter på mitt (Ultra-D) til høyre for socket tror jeg.

 

edit: jeg har målt vcore med multimeter, og den var akkurat 1,4V ved oppstart (1,4V innstilit i bios).

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Hvor høy FSB man kan oppnå med 1T kan være en indikasjon på

om chipset volt skal økes.

 

Ellers har jeg funnet ut at omtrent alle sw redings/progs på ITE monitor chip er dårlige .

Beste jeg har funnet til nå er MBM5 modden fra dfi-street eller systool.

Vcore blir alltid lest for lav .

Alltid anta at reell vcore er nærmest det du setter : f.eks 1.45 + 104%

= vcore ~ 1.50v

Det blir større avvik jo høyere % du bruker .

 

Memtest86+ og test #5/#8 kan brukes for chipset indikasjon ,dvs når

du bør prøve å øke spenningen.

Lenke til kommentar

Ok takk for svar dere :thumbup:

Bruker den MBM5 (som du anbefalte syar) på spill/klokke/herje installen min, men tenkte jeg ville prøve smartguardian på "kontor/musikk" installen.

Bare lurte litt på disse tingene fordi det er helt motsatt av hva som var tilfelle på A8N, der var 12V under 12V og V-core høyere enn satt i bios. Samme ITE sensorer skal det jo være...

 

Tipper chipset spenning kan stå på standard, har prøvd å øke litt, men ser ikke ut til å få meg noe lenger så langt jeg har funnet ut hittil. Kjører 1T på 300Mhz, og over det feiler minnet likevel.

 

Vedrørende den sensoren jeg spurte om PWM, så er det kanskje relevant å nevne at jeg har Expert ja. Layout er jo endret en god del på dette.

Syns bare alle ribber kjennes ganske kjølig ut ifht hva tempsoftware sier.

 

Er det btw noen av dere som vet om det vil være mulig å la hk styre en 12V vifte som ikke har turtall-sensor ut fra et av vifteuttakene, eller vil ikke det fungere?

Lenke til kommentar
ManagHead Postet i dag, 17:12

  Den vil gå etter tempereaturer, avhenger av hvor du plugger den inn. På mitt så er den en over cpu-kontakten (vifta) som går etter PWM tempen bl.a.

Ok det høres jo flott ut!

Og da snakker vi altså om en 12V vifte som ikke rapporterer turtall, kun 12V pluss og minus?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har nettopp fått meg et LanParty Ultra-D kort, men jeg mener at chipset viften på den bråker noe helt sinnsykt! :( Det er akkurat at jeg får plass til 7800GT'en over viften.. Men hva kan jeg gjøre for å kvitte meg med denne helvetteslyden? Det ser ikke ut som det er plass til noen kjøler som er høyere enn den som følger med :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...